شناسهٔ خبر: 32384998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

سیل اخیر تقصیر دولت احمدی نژاد بود!/ FATF را قربانی خبرهای یومیه‌ای مثل تحریم سپاه، نکنید!

اصلاح‌طلبان چشم خود را به کارنامه ضعیف و غیر قابل دفاع دولت روحانی در حادثه سیل و زلزله بسته و در اقدامی تأمل برانگیز همچنان تقصیرها را به گردن دولت قبل از روحانی می‌اندازد!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سیل اخیر تقصیر دولت احمدی نژاد بود!

«شهربانو امانی» عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «سیل اخیر حاصل پروژه‌های بی کیفیت دولت قبل بود».

امانی در ادامه گفت: «به یاد داریم که هیات دولت در استان‌ها تشکیل جلسه می‌داد و رئیس دولت اعلام می‌کرد تعداد زیادی طرح با یک صلوات به تصویب رسید. با نحوه تصویب پروژه‌ها و طرح‌ها، طبیعی است که بدون مطالعات فنی و کارشناسی و اقتصادی انجام گرفته باشد».

اکنون قریب به ۶ سال از روی کارآمدن دولت روحانی سپری شده است، اما اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم همچنان تمام قصور و تقصیرهای دولت را به گردن قبل از روحانی می‌اندازند.

در حادثه سیل اخیر، در شرایطی که مردم در استان‌های سیل زده در حالت اضطرار قرار داشتند، یکی از استانداران در سفر خارج از کشور به سر می‌برد! از سوی دیگر یکی از مقامات ارشد دولت نیز همزمان با سیلاب در چند استان در سفر تفریحی در قشم به سر می‌برد و صرفاً به صورت تلفنی، موارد را پیگیری می‌کرد!

متاسفانه دولت در مواقعی همچون حادثه تلخ زلزله کرمانشاه و همچنین جاری شدن سیل در برخی استان‌های کشور کارنامه قابل قبولی ارائه نداد.

با اینحال طیف اصلاح طلب چشم خود را به این موارد بسته و در اقدامی تأمل برانگیز همچنان تقصیرها را به گردن دولت قبل از روحانی می‌اندازد!

چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح‌طلب با نقد این رفتار زشت همقطاران خود گفته بود: «جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

** FATF را قربانی خبرهای یومیه‌ای مثل تحریم سپاه، نکنید!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «درپی قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی امریکا مخالفان FATF که تا قبل از آن هم سرسختانه به دنبال رد لوایح بودند، حالا می‌گویند دادن پاسخ منفی به FATF هم باید یکی از اقدامات متقابل ایران در برابر امریکا باشد.

اما دولت تأکید دارد که برای اداره کشور نیاز به تصویب این لوایح وجود دارد…چنانکه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری روز ۲۸ فروردین هشدار داد "همه اعم از رسانه‌ها، دولت، مجلس و مجمع کمک کنند تا فضا را درباره FATF کارشناسی نگه دارند نه سیاسی" و "موضوع FATF نباید تحت تأثیر خبرهای یومیه قرار بگیرد".».

تفکیک موضوع FATF و اقدام خصمانه آمریکا در تروریست نامیدن سپاه در حالی از سوی طیف حامی دولت مطرح می‌شود که دستور کار اصلی FATF اجرای لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا در دو موضوع تروریسم و پولشویی است؛ یعنی FATF هرگونه تبادل مالی و ارتباط با سازمان‌ها و نهادهایی که از سوی دولت آمریکا در لیست تروریسم قرار گرفته‌اند را مصداق حمایت از تروریسم و پولشویی معرفی می‌کند. با توجه به این مسئله کاملاً مشخص است که هیچ دلیلی مبنی بر تفکیک FATF و اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه پاسداران وجود ندارد.

لازم به ذکر است که «مارشال بیلینگزلی» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تحریم ایران، هم اکنون رئیس FATF است.

چندی پیش FATF در گزارشی رسمی اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی این سازمان، جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است.

رئیس FATF چندی پیش گفته بود که گرانی دلار در سال ۹۷ در ایران نتیجه اقدامات سازمان تحت مدیریتش بوده است.

متاسفانه حامیان FATF به هر طریق ممکن در پی بزک رفتار دیکتاتوری و سلطه گرایانه آمریکا بوده و در همین راستا، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران توسط آمریکا را صرفاً یک خبر یومیه جا می‌زنند!

** سانسور دستگیری جاسوس‌ها در روزنامه‌های اصلاح طلب

دیروز وزیر اطلاعات گفت: «در یک فرآیند پیچیده در برابر سرویس اطلاعاتی آمریکا (CIA) شبکه جاسوسی این سرویس با ۲۹۰ جاسوس در کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان شناسایی شدند و در تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست، این اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفت و در کشورهای مختلف عوامل CIA شناسایی و دستگیر شدند. شبیه این ضربه به شبکه اطلاعاتی MI۶ انگلستان هم وارد شد که آن هم در آینده‌ای نزدیک و در موقع خودش به استحضار مردم عزیز رسانده می‌شود».

نکته قابل تأمل اینجاست که این خبر بسیار مهم توسط برخی روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد. خبر دستگیری جاسوس‌ها هیچ جایی در صفحه اول روزنامه‌های شرق، همشهری و دنیای اقتصاد نداشت.

روزنامه‌های اصلاح طلب پیش از این نیز با حمایت از جاسوس‌های هسته‌ای و جاسوس‌های محیط زیست، اقدام خیانتکارانه آنان را بزک کرده و با انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌های متعدد به تطهیر و مظلوم نمایی از آن‌ها می‌پرداختند.

** بحران تصمیم گیری و بدون تدبیر بودن، گریبان دولت را گرفته است

روزنامه صدای اصلاحات در مطلبی با عنوان «بازی دولت با معیشت» نوشت: «سال گذشته روزهای سخت اقتصاد ایران بود؛ سالی که از معیشت کارگران گرفته تا قیمت‌های بازار و حقوق‌ها، همه درگیر چالش‌های فراوان دولت در مدیریت و تصمیم گیری بودند. برنامه ریزی دولت به نوعی انجام شد که هیچکدام از طبقات جامعه سال را با رضایت به پایان نرساندند و این نارضایتی‌ها به سال ۹۸ نیز کشیده شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در شرایط فعلی، علاوه بر آنکه بحران تصمیم گیری و بدون تدبیر بودن، گریبان دولت را گرفته است، سایه عمل کردن به تصمیم‌ها و اجرایی شدن آن‌ها، گره دوم در مسیر عملکرد دولت می‌باشد».

چندی پیش «غلامعلی رجائی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «دولت به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است».

«محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی اصلاح طلبان نیز چندی پیش در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفته بود: «مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند…من مهمترین مساله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می دانم».

همچنین «فرزانه ترکان» عضو شورای عالی اصلاح طلبان نیز چندی پیش گفته بود: «اکنون مردم از نظرمعیشتی تحت فشار هستند. از این جهت نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس جمهور مردم را دلگرم کرد. این حرف‌ها صرفاً گفتار درمانی است؛ مردم احتیاجی به سخنرانی ندارند و می‌خواهند به چشم خود ببینند که نرخ تورم کنترل شده و جوان‌هایی که تحصیلات عالیه نیز دارند از بیکاری در آمده‌اند. لذا جامعه نیازمند این است که دولت در عمل این مسائل را سامان بخشد».

نظر شما