شناسهٔ خبر: 32384570 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

رییس هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های کشور خبر داد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی سیلاب‌های اخیر/ارائه گزارش نهایی طی ۶ ماه آینده به رییس‌جمهور

رییس هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های کشور از تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی سیلاب‌های اخیر کشور خبر داد و گفت: این کارگروه‌ها موظف هستند گزارش نهایی خود در حوزه سیل اخیر را طی ۶ ماه آینده به رئیس‌جمهور ارسال کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راه مردم ،  دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نشست خبری امروز که در راستای حکم ریاست جمهوری مبنی بر تشکیل هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور از سوی رئیس دانشگاه تهران در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گزارشی از اقدامات اولیه شده این هیأت ارائه داد و گفت: بلایا و حوادث طبیعی امری اجتناب‌ناپذیر است و ما در کشور شاهد تعدد این حوادث هستیم. اما نکته‌ای که لازم است و باید مورد توجه قرار بگیرد، داشتن آمادگی‌های لازم برای مقابله با این حوادث و کنترل صدمات ناشی از آن است. متأسفانه کشور ما از اسفندماه سال گذشته درگیر سیل در سطح گسترده شد و پیرو این حادثه نیز رئیس جمهور هیأتی را منصوب کردند تا دلایل این اتفاق را مورد بررسی علمی کارشناسان و متخصصان قرار دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هیأت متشکله برای بررسی حادثه سیل اخیر که پیرو دستور رئیس جمهور صورت گرفت، تلاش می‌کنند با استفاده از تجارب ملی، دانش دانشگاهیان و تجربه‌های جهانی موضوع سیلاب‌های اخیر را بررسی کارشناسانه و علمی کنند و نتایج گزارش را به جامعه و رئیس‌جمهور ارائه دهند.

رئیس دانشگاه تهران از تشکیل کارگروه‌های ویژه به منظور بررسی سیلاب‌های اخیر کشور خبر داد و گفت: پس از دستور رئیس جمهور ابتدا تلاش کردیم روایتی دقیق از آنچه که اتفاق افتاده است را ارائه دهیم، چرا که باید اطلاعات روشنی از این رخداد داشته باشیم تا به استناد این اطلاعات موضوع را آسیب‌شناسی کنیم تا عواملی که منجر به وارد شدن خسارت به مردم، اموال و جانشان شده‌اند، مشخص شود تا بتوانیم پیرو آن راهبردهای لازم را ارائه دهیم و در این راستا ابتدا کارگروه‌های تخصصی متشکل از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور، کارشناسان، صاحب‌نظران و متخصصان تشکیل شدند.

به گفته وی، هیأت ویژه بررسی دلایل سیلاب‌های اخیر کشور هیأتی کاملاً مستقل است که شاکله اصلی آن را اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های برتر تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه در این هیأت و کارگروه‌های تخصصی تلاش کردیم با دانشگاه‌هایی که به طور مستقیم درگیر سیلاب بودند و در مناطق سیل زده حضور داشتند نیز ارتباطی برقرار کنیم تا اطلاعات و بررسی‌های خود را در اختیار هیأت قرار بدهند.

رئیس دانشگاه تهران دستور رئیس‌جمهور به منظور تشکیل هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر به دانشگاه تهران را نشانگر اعتماد بالا به دانشگاهیان به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مراکز علمی در رفع مشکلات جامعه توصیف کرد و گفت: من از حسن نیت رئیس جمهور و اعتمادی که در این راستا به من و دانشگاهیان داشتند تشکر می‌کنم، چرا که دانشگاهیان توانمندی و پتانسیل بسیار بالایی برای حل مشکلات جامعه دارند و هدف هیأت ویژه نیز استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهیان به منظور بررسی و ارائه راهکار هست.

دکتر نیلی همچنین تأکید کرد: اولین جلسه هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور روز چهارشنبه بعد از صدور حکم رئیس جمهور تشکیل شد و در این جلسه شیوه همکاری دانشگاهیان را تعیین کردیم و با دانشگاه‌های مناطق سیل زده نیز ارتباط برقرار شد و از آن‌ها در این زمینه درخواست کمک شده است، اما همان طور که عنوان شد در این هیأت از تخصص و توانمندی همه پژوهشگران، صاحبنظران و کارشناسان در تهیه گزارش استفاده خواهیم کرد؛ ضمن اینکه از تجارب جهانی نیز غافل نخواهیم شد. همچنان که بعد از صدور این حکم از سوی رئیس جمهور عده‌ای از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور با برقراری تماس اعلام آمادگی کردند تا کمک‌های لازم را به کارگروه‌های تخصصی ارائه بدهند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ کارگروه تخصصی با موضوع سیل تشکیل شد و راهکارها برای عدم تکرار این حوادث در حال بررسی است اما مهمترین کاری که باید در این زمینه صورت بگیرد، این است که بررسی شود چه اتفاقی در حوزه سیلاب‌ها افتاده است.

دکتر نیلی تأکید کرد: گزارش نهایی بررسی سیلاب‌های اخیر کشور باید طی ۶ ماه آینده آماده و به رئیس جمهور و همچنین مردم ارائه شود و من خوشبین هستم بتوانیم در این مدت گزارش جامعی در این حوزه ارائه دهیم و با توجه به برقراری ارتباط با رسانه‌ها، جریان پیشرفت بررسی‌های کارگروهی سیلاببه اطلاع مردم خواهم رسید و در مرحله اول این گزارش سعی خواهیم کرد آسیب‌شناسی دقیقی از این موضوع داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: این دانشگاه از همان آغاز سیل در کشور کمیته‌ای را با کمک متخصصان مختلف این حوزه تشکیل داد و با بنیاد مسکن نیز مذاکراتی کردیم تا بتوانیم همکاری‌های لازم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، روانشناسی، فنی و… را به سیل‌زدگان ارائه دهیم. همچنان که این تجربه را نیز در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه داشتیم و همکاران دانشگاه تهران همچنان برای ارائه کمک‌های خود در این منطقه حضور دارند.

دکتر نیلی با تأکید بر اینکه برآورد هزینه هیأت ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور هنوز صورت نگرفته، گفت: قطعاً در این زمینه به اعتبار مجزایی نیاز داریم اما ما باید ابتدا برآورد هزینه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم اعتبار آن را به منظور دریافت به خدمت رئیس‌جمهور ارسال کنیم.

انتهای پیام

نظر شما