شناسهٔ خبر: 32384418 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

یک فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی با همراهی ۶۱ ناشر فروش یک روز خود را برای ‏کمک به سیل‌زدگان در اختیار هلال‌احمر قرار داد

کتاب‌ها گل کاشتند

27 فروردین تعدادی از ایرانیان در سراسر دنیا، بیش از هر روز دیگری کتاب خریدند تا هزینه ‏پرداختی آنها برای کمک به مردم مناطق‌ سیل‌زده در اختیار جمعیت هلال‌احمر ایران قرار گیرد ‏ صدوقی، مدیرعامل «طاقچه»: بیشترین فروش روزانه کتاب را در روز کمک‌ به سیل‌زدگان داشتیم براساس نتایج نظرسنجی ملی بهارانه ایسپا، 31.3 درصد کسانی که به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند، از ‏طریق هلال‌احمر کمک‌های خود را به دست سیل‌زدگان رسانده‌اند

صاحب‌خبر -

شهروند|  ۹۷ برای ایرانیان با خشکسالی و بحران آب به پایان رسید تا سیل ۹۸ از راه برسد و ده‌ها ‏هزار انسان خانه و کاشانه خود را روی آب ببینند. این البته پایان تراژدی آغاز‌سال نو برای ایرانیان ‏بود و دست‌کم ۷۶نفر حتی پایان فروردین را هم به چشم ندیدند و سیل آنها را راهی دیار ابدی کرد. ‏صدها مصدوم و البته چندده‌هزار میلیاردتومان خسارت بُعد دیگر آسمان سیاه در بهار امسال بود تا ‏نوبت به همدلی و ایستادگی مردم و نیروهای امدادی برسد. درست در همین روزهای باران‌های ‏شلاقی و بی‌خانمانی مردم مناطق سیل‌زده، بهار انسان‌دوستی هم چهره‌ای متفاوت از روزهای رنج ‏ایران به نمایش گذاشت. براساس نظرسنجی ایسپا بیش از ۴۲درصد ایرانیان آستین بالا زده و در ‏حد توان خود به سیل‌زدگان کمک کردند. ۲۷ فروردین فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی ‏‏«طاقچه» با همکاری ۶۱ ناشر، زمینه را برای کتاب‌خوان‌ها فراهم کردند تا با مهربانی کتاب بخوانند. ‏در این روز تعدادی از ایرانیان در سراسر دنیا، بیش از هر روز دیگری کتاب خریدند تا هزینه ‏پرداختی آنها برای کمک به مردم مناطق‌ سیل‌زده در اختیار جمعیت هلال‌احمر ایران قرار گیرد. ‏
‏ یک‌تیر و دونشان؛
کتاب‌خوانی با طعم انسان‌دوستی
براساس گفته‌های «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور در نشست علنی روز یکشنبه، ۲۵ ‏فروردین مجلس شورای اسلامی، خسارت سیلی که ۲۵ استان ایران را درگیر کرد «بین ۳۰ تا ۳۵ ‏هزار‌میلیارد تومان» است؛ عددی دو برابر بودجه سالانه شهرداری تهران و برابر با بودجه سلامت کل ‏کشور در‌سال ۹۸. این خسارت تقریبی از سیل آن‌هم تا اوایل دهه سوم فروردین است که البته ‏هنوز سیل و خسارات ناشی از آن به پایان نرسیده است. همین خسارات شدید و شرایط بغرنج مردم ‏مناطق سیل‌زده عزم ایرانیان برای کمک به سیل‌زدگان را بیشتر کرد و گروه‌های زیادی هم تلاش ‏کردند تا زمینه را برای این کمک‌رسانی فراهم کنند. «طاقچه» در این بین به سراغ حوزه فعالیت ‏خود یعنی کتاب‌خوانی رفت و در روز ۲۷ فروردین فروش کتابش را به سیل‌زدگان اختصاص داد. ‏این فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی است که گنجینه‌ای از کتاب‌های الکترونیک، صوتی، پی‌دی‌اف، ‏مجله و روزنامه دارد و محصولات خود را با همکاری ناشران و با رعایت حق تکثیر، به صورت قانونی ‏روی اپلیکیشن و سایت منتشر می‌کند‎.‎‏ آنها اواسط فروردین از برنامه خود برای کمک‌ به ‏سیل‌زدگان نوشتند که «برای یاری رساندن به هموطنانی که در سیل آسیب دیده‌اند، فروش ۲۷ ‏فروردین طاقچه را به هلال‌احمر اهدا مى‌کنیم.» در این طرح البته بیش از ۶۰ ناشر با این فروشگاه ‏الکترونیکی کتاب همکاری کردند که در ادامه نام برخی از آنها آورده شده است:   «نشرنو،‌ اطراف، آگاه،‌ ‏آگه، نگاه، جامی، میلکان، پيدايش، سبکتو، تیسا، نون، نشر آموت، روزنه،‌ افراز، مصدق،‌ کارگاه اتفاق، وَرا،‌ اختران، دنیای ‏اقتصاد، مهرگان خرد، هیرمند،‌ کتاب قاف، مجله آنگاه، تیمورزاده، ماهنامه طنز خط‌‌خطی، ماهواره، ‏نشانه، کیان افراز،‌ كيان، ثانیه،‌ مجله نجوم،‌ بعد پنجم طنز، شادن پژواک، اندیشه آریا، نشر۲۷ بعثت، ‏به‌نشر، ایمان ماندگار،‌ هنگام، انتشارات کلیدآموزش، سیزده، نارگل، نشر نوین، نشر نویسه پارسی، ‏نمایش، نشر عنوان،‌ میراث اهل قلم،‌ شورآفرین،‌موسسه فرهنگی- هنری جام‌سبز، نشر ميترا، بهار سبز، ‏آوارسا، کتابدار، نشریه تندیس، انتشارات بروج، کتاب سده،‌ سایه سخن،‌ دانش‌نگاران برنا،‌ الهدی،‌ ‏طاهریان،‌زندگی روزانه،‌ شبکه راه‌پرداخت، ماه و خورشید،‌ سپید ماه‌آوا، کلک آزادگان،‌ نظری،‌ ‏شمشاد، مرو،‌ مقصد.» ‏
‏«محمد صدوقی»، مدیرعامل طاقچه در گفت‌و‌گو با «شهروند» هدف این طرح را ترویج کتاب‌خوانی ‏و همچنین ایجاد زمینه برای کار خیر کتاب‌خوانان می‌داند: «کلا در راستای مسئولیت اجتماعی ‏طاقچه در موارد نیاز به کمک، سعی می‌کنیم وظیفه خود را انجام دهیم و ناشران هم علاقه‌مند به ‏همکاری در این زمینه‌اند. امسال هم بسیاری از هم‌میهنان ما بر اثر سیل خانه و زندگی خود را از ‏دست دادند و این کمترین کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم و زمینه را برای کار خیر ‏کتاب‌خوانان فراهم کنیم؛ انگار که یک تیر و دو نشان باشد و خود مردم هم علاقه فراوانی برای ‏این کار دارند. چون هم کتاب می‌خرند که کار خیری است و هم این‌که هزینه آن به امر خیر ‏اختصاص می‌یابد.» نحوه کار  فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی طاقچه به این صورت است که ۷۰ ‏درصد از مبالغ فروش کتاب را در اختیار ناشر قرار می‌دهد و ۳۰‌درصد هم به این فروشگاه می‌رسد. ‏در طرح ۲۷ فروردین امسال با عنوان «کنار هم هستیم»، تمام قیمت کتاب‌های ۶۱ ناشری که با این ‏طرح همکاری می‌کردند به سیل‌زدگان رسید؛ هم ۳۰‌درصد سهم طاقچه و هم ۷۰‌درصد سهم ‏ناشر. درباره فروش روز ۲۷ فروردین کتاب‌هایی که ناشر آنها با این طرح همکاری نکردند هم ۳۰ ‏درصد سهم این فروشگاه آنلاین به جمعیت هلال‌احمر ایران برای کمک به سیل‌زدگان پرداخت ‏می‌شود. آن‌طور که صدوقی می‌گوید ایرانیان کتاب‌خوان از سراسر دنیا از این طرح استقبال فراوانی ‏داشتند و در این روز میزان فروش طاقچه به بیش از دو برابر روزها عادی رسید:   «نکته جالب این‌که ‏امسال و در روز طرح با وجود این‌که تبلیغات جدی درباره آن نشده ‌بود، بیش از دو برابر دیگر ‏روزها فروش داشتیم و فکر می‌کنم اگر بیشتر اطلاع‌رسانی می‌کردیم حتما استقبال بیشتری ‏می‌شد.» طاقچه البته پیش از این هم چنین حس انسان‌دوستی از طرف کتاب‌خوان‌های ایرانی را در ‏روزهای زلزله کرمانشاه تجربه کرده بود: «ما برای کمک به هم‌میهنان زلزله‌زده در استان کرمانشاه ‏هم چنین طرحی داشتیم و اتفاقا آن روز هم یکی از پرفروش‌ترین روزهای فروشگاه ما درسال ۹۷ ‏بود که درآمد آن روز را هم برای کمک به زلزله‌زدگان در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار دادیم.»‏
‏ سراغ هلال‌احمر رفتیم،
چون تجربه و تخصص دارد
درحالی‌ که در زلزله کرمانشاه یا همین سیل امسال بعضی سلبریتی‌ها یا برخی نهادها تلاش کردند ‏که کمک‌های دریافتی را با برنامه‌ریزی خود در اختیار مردم آسیب‌دیده قرار دهند که البته در ‏مواردی هم با انتقادات فراوان روبه‌رو شدند، اما طاقچه با همراهی ۶۱ ناشر، فروش یک روز خود را ‏برای کمک به سیل‌زدگان در اختیار جمعیت هلال‌احمر ایران قرار دادند. مدیرعامل طاقچه درباره دلیل ‏این کار هم می‌گوید: «ما گزار‌ش‌هایی از هلال‌احمر در جاهای مختلف گرفته بودیم و می‌دانیم که ‏در خیلی موارد کمک‌های صورت‌گرفته از طرف برخی افراد شناخته‌شده یا موسسات، متناسب با نیاز ‏نیست و به همین دلیل ما اختیار را به صلاحدید خود سازمان هلال‌احمر واگذار و سفارش ‏هم کردیم که به نیازمندترین منطقه برسد.» صدوقی در توضیح این موضوع می‌گوید: «هلال‌احمر ‏واقعا نهادی مردمی و متخصص است و این به نظرم مهم است به نهادهایی که تجربه و تبحر دارند، ‏اعتماد کنیم که دوباره‌کاری نشود و در چنین شرایط بحرانی بی‌تجربگی یا آزمون سعی و خطا ‏صورت نگیرد.» صدوقی همچنین معتقد است که «اگر چنین حرکاتی فراگیر شود و شرکت‌ها و ‏استارتاپ‌های در حال کار، همکاری کنند، اتفاق بزرگی رقم می‌خورد. این‌که ما بتوانیم در ‏وانفسایی که مردم نیاز به کمک دارند؛ ما کسب‌و‌کارهای تازه و نو، پیشگام شویم، مفید است و برای ‏خود کسب‌وکارها هم مفید است.» فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی طاقچه در روزهای سیل امسال ‏البته کار دیگری هم انجام داد که با استقبال فراوانی روبه‌رو شد. این فروشگاه با همکاری ناشر ‏کتاب «آمادگی و مقابله در برابر سیل» این کتاب را به مدت یک هفته به صورت رایگان در اختیار ‏مخاطبان خود قرار داد که هزاران مرتبه هم دانلود شد. کتاب «آمادگی و مقابله در برابر سیل»، ‏نوشته سیدمحمد میرسمیعی و کمال درخشانی از مجموعه کتاب‌های «راهنمای کاربردی آمادگی ‏در برابر بحران» است‎.‎‏ این کتاب در فصل‌هایی مجزا به آموزش «رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع ‏سیل»، «اقدامات لازم هنگام وقوع سیل»، «اقدامات لازم بعد از وقوع سیل» و «نحوه عبور از رودخانه ‏و سیلاب» می‌پردازد.‏

‏ ناشران همیشه  در حوادث طبیعی کنار مردم بوده‌اند
‏«علیرضا رئیس دانا»، موسس انتشارات نگاه یکی از ناشرانی است که با همکاری «طاقچه»، درآمد ‏فروش کتاب‌های انتشاراتش را به هلال‌احمر رساند تا به دست سیل‌زده‌ها برساند. او که از ناشران ‏کهنه‌کار ایران است به «شهروند» می‌گوید که ناشران همیشه در حوادث طبیعی کنار مردم بوده‌‏اند: «به هرحال در سیل اخیر، تعداد زیادی از مردم ناخواسته درگیر شده‌اند و زندگی‌شان از دست ‏رفته است. ما ناشران علاوه بر همکاری جدیدمان با طاقچه، در اتحادیه ناشران هم پول روی هم ‏گذاشتیم و قرار است نسبت به پولی که جمع می‌شود، برای سیل‌زده‌ها کاری کنیم. همدردی با این ‏افراد، کمترین کاری است که از دستمان برمی‌آید. اتحادیه ناشران زمان زلزله بم هم مبالغی را ‏توسط ناشران جمع کرد و بعد با این پول، مدرسه‌ای ساخت.» ‏
او می‌گوید که براساس آماری که از واحد فروش به او داده شده، فروش کتاب‌های انتشارات نگاه در روز ‏‏27 فروردین خوب بوده و این نشان می‌دهد که کتاب‌خوان‌ها این فرصت را برای کمک‌کردن به ‏سیل‌زده‌ها از دست نداده‌اند: «این نوع کارها و کمک جمع‌کردن برای افراد در خطر یا آسیب‌‌دیده از طریق فرهنگی، یک تیر و دو نشان است. با این روش‌ها مردم تشویق می‌شوند که هم کتاب ‏بخرند و هم کمکی کنند. معتقدم که اصولا آدم‌های فرهنگی همیشه در کمک به افراد ‏آسیب‌دیده پیشتاز بوده‌اند. همین روزها شنیدم یک‌سری از دوستان فرهنگی و ناشر کتاب هدیه ‏داده‌اند که بعد از بازسازی مدارس به آن‌جا بفرستند. همه اینها کار فرهنگی و ارزشمند است. ما می‌‏دانیم که به هرحال مقوله فرهنگی در سبد کالای مردم ایران خیلی جایگاهی ندارد و سرانه مطالعه ‏خیلی کم است و البته تیراژها خیلی اندک شده ولی هنوز هم داریم کسانی را که با کتاب زندگی ‏می‌کنند و وقت کمک‌کردن به دیگران هم انتخابشان کمک از طریق کتاب است؛ مثل اتفاقی که ‏اخیرا افتاد.»‏

‏ اعتماد روزافزون به جمعیت مردمی هلال‌احمر
انتخاب جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان مرجعی تخصصی برای توزیع و مدیریت کمک‌های مردمی در ‏سیل امسال، مختص به جامعه کتاب‌خوان‌های ایرانی نبود و این جمعیت گزینه اول مردم ایران در ‏سیل امسال برای کمک به همنوعان خود بود که نظرسنجی‌های مستقل هم این افزایش اعتماد به ‏این جمعیت مردمی را تأیید کرد. براساس نتایج نظرسنجی ملی بهارانه مرکز افکارسنجی دانشجویان ‏ایران (ایسپا) که در ۱۹ و ۲۰ فروردین‌ امسال انجام شده است؛ ۴۲.۶‌درصد افراد شرکت‌کننده در ‏این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در چند روز گذشته به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند و ۵۷.۴‌درصد در این ‏زمینه کمکی نکرده‌اند‎.‎‏ براساس نظرسنجی ایسپا، ۳۱.۳‌درصد کسانی که به سیل‌زدگان کمک ‏کرده‌اند، از طریق هلال‌احمر کمک‌های خود را به دست سیل‌زدگان رسانده‌اند. ۱۴.۳‌درصد افراد هم ‏از طریق مساجد و حسینیه‌ها برای کمک به سیل‌زدگان اقدام کرده‌اند‎.‎‏ همچنین ۸.۱‌درصد مردم ‏اعلام کرده‌اند که کمک‌های خود برای سیل‌زدگان را توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) به دست ‏آنها رسانده‌اند. ۱۲.۷‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند به صورت مستقیم به مناطق ‏سیل‌زده کمک کرده‌اند‎.‎‏ این‌طور که نتایج نظرسنجی می‌گوید، تنها ۳.۱‌درصد از مردم از طریق ‏چهره‌های مشهور مانند هنرمندان، ورزشکاران، استادان دانشگاه و… به هموطنان سیل‌زده کمک ‏کرده‌اند‎.‎

نظر شما