شناسهٔ خبر: 32382845 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خبر خوش آب‌منطقه‌ای برای کشاورزان گیلانی/ نگران تأمین آب شالیزارها نباشند

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه امسال هیچ مشکلی در تأمین آب اراضی نخواهیم داشت، گفت: موجودی مخزن سد سفید رود یک میلیارد و 96 متر مکعب است که مقداری بیشتر از حجم نرمال سد است بنابراین کشاورزان نگران مشکل تأمین آب اراضی نباشند.

صاحب‌خبر -

مرتضی میرزایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت تأمین آب کشاورزی در استان گیلان اظهار کرد: موجودی مخزن سد سفید رود یک میلیارد و 96 متر مکعب است که مقداری بیشتر از حجم نرمال سد است و خوشبختانه امسال حجم خوبی را در سدها ذخیره کردیم.

وی با اشاره به ورودی خوب و مناسب آب به سد سفیدرود گفت: ما امسال آب گذاری کانال‌ها را از بیستم فروردین آغاز کردیم این در حالی است که سال‌های گذشته از نیمه دوم اردیبهشت آب را به کانال‌ها و مزارع رها می‌کردیم.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه سیلاب موجب شد موانعی از شاخ و برگ درختان و گل‌ولای دریچه‌های آب گیر سد به وجود آید، تصریح کرد: مسؤولان آب منطقه‌ای به‌صورت شبانه‌روزی برای پاک‌سازی دریچه‌ها در حال فعالیت بودند و طبیعی است که نوساناتی در توزیع آب به وجود آمد اما اکنون آب به‌صورت کامل در کانال‌ها رهاسازی شده است.

میرزایی با بیان اینکه هم‌زمان با رهاسازی آب به کانال‌ها لایروبی انهار صورت می‌گیرد، گفت: این نوید را به کشاورزان استان می‌دهیم که امسال هیچ مشکلی در تأمین آب اراضی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امسال منطقه سنگر مشکل کم‌آبی نخواهد داشت، تصریح کرد: زمین‌هایی که در ۵۰ متری کانال هستند، پریزهای آب گیر یا دریچه‌های تأمین آبشان لزوماً در ۵۰ متری نیست و تا ۴۸ ساعت به همه این زمین‌ها آب خواهد رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای با اشاره به شرایط تأمین آب در پیر بازار، خمام و خشک بیجار گفت: در منطقه انتهایی خمام و خشکبیجار همیشه توزیع آب به این صورت بود که نخستین آب برای رسیدن به مزارع کمی زمان می‌برد اما تا ۲۴ ساعت آینده پس‌ازآن تمامی مشکل‌ها حل خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه امسال باوجود نبود مشکل آب، کماکان برنامه نوبت‌بندی آبگذری انهار را خواهیم داشت، گفت: باید نهایت استفاده و صرفه‌جویی را از آب داشته و آب را در مخزن سد برای سال‌های آتی نگه‌داری و ذخیره کنیم.

وی با اشاره به لایروبی سالانه برخی انهار به‌طور متناوب افزود: آب منطقه‌ای بر اساس بودجه و اعتبارات خود با همکاری جهاد کشاورزی انهار اصلی و درجه‌یک و دو را لایروبی می‌کند این در حالی است که لایروبی انهار درجه سه و چهار را جهاد کشاورزی عهده‌دار می‌شود.

انتهای پیام/84007/و

نظر شما