شناسهٔ خبر: 32381094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مباحثه علمی:

جام فیلسوف خواجه نصیر برگزیدگان خود را شناخت

تهران- ایرنا- همزمان با برگزاری مسابقه فینال پنجمین دوره مباحثه علمی دانش آموزی کشور در کتابخانه ملی، با رای داوران تیم مخالف گزاره فینال مرکز آموزشی ستوده «جام خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوف گفتگو » را از آن خود کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، مسابقات نهایی و اختتامیه پنجمین دوره قهرمانی مباحثه علمی ( جام خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف گفتگو) در سالن قلم کتابخانه ملی برگزارشد. در این دوره از مسابقات 48 نفر از دانش آموزان 12 تا 14 ساله در 12 تیم چهار نفره شرکت کردند.
پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، مسابقه نهایی پنجمین دوره مباحثه علمی دانش آموزی کشور با طرح گزاره - دولت ها باید دسترسی آزاد به اطلاعات و اسناد را برای همه اقشار جامعه فراهم کنند- برگزار شد که تیم های موافق و مخالف گزاره به بحث و مسابقه با هم پرداختند.

** برگزاری 50 ساعت کارگاه آموزشی برای دانش آموزان
سید جواد هاشمیان دبیر پنجمین دوره مسابقات مباحثه علمی کشور در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه مسابقات از سال 1391 شروع شده ، گفت: دوره های گذشته این مسابقات با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. اما این دوره با حمایت کتابخانه ملی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه فرهنگی سرچشمه پیگیری شد ، اجرای این دوره از مسابقات هم برعهده موسسات قاف و فلق است.

وی با بیان اینکه نکته که تیم برگزار کننده مسابقات از مرداد ماه سال گذشته شروع به کار کرده ، ادامه داد: پیش از برگزاری مسابقات برای دانش آموزان سه کارگاه برگزار شد که در مجموع 50 ساعت کارگاه آموزشی در طول 9 روز جلسه در مراکز تفریحی و فرهنگی و با حضور اساتید و مربیان بود.
هاشمیان افزود: در انتهای این کارگاه ها دانش آموزان وارد مسابقات مباحثه و اینفوگرافیک شدند.
دبیر پنجمین دوره مباحثه علمی دانش آموزان کشور در پایان سخنان خود تاکید کرد: امیدواریم نتایج برگزاری مسابقات در پیشرفت و شکل گیری بینش انتقادی در دانش آموزان به خوبی دیده شود.

** مسابقات باعث همدلی و همکاری می شود
در ادامه این مراسم مدیرکل حوزه ریاست کتابخانه ملی هم در سخنانی بر اهمیت این مسابقات از منظر تضعیف بیگانگی اجتماعی در جامعه ایران پرداخت.

هانیه گرائیلی گفت: بیگانگی اجتماعی افراد جامعه باعث خود مداری می شود و در این بستر هر کس به دنبال منافع خود می رود. از این رو تقویت گفت و گو و همکاری بین افراد یک جامعه منجر به تضعیف این بیگانگی اجتماعی و گسترش همکاری ها و توجه به منافع عمومی می شود.
وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در شکل گیری گفت و گو بین دانش آموزان و در نهایت تقویت این امر در سطح جامعه نیز افزود: آموزش و پرورش تا به امروز قدم در مسیر تقویت گفت و گو نگذاشته است که باعث نقصان در این زمینه شده است. اما آموزش و پرورش به دلیل ارتباط با بخش گسترده ای از جامعه که آینده ساز کشور هستند باید بحث و گفتگو را در کلاس های درس تقویت کند تا انسان هایی ساخته شوند که منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

** جایزه غیر مادی برندگان
مدیر موسسه قاف که یکی از موسسات برگزار کننده پنجمین دوره مسابقات مباحثه علمی دانش آموزان است در ادامه مراسم در جایگاه حاضر شد تا وعده یک جایزه ویژه را به برندگان مسابقات بدهد.
مصطفی امیر با این توضیح که موسسه قاف در نظر دارد مسابقات سیاست گذاری را برگزار کند به تیم برنده وعده داد بدون طی مراحل مقدماتی این مسابقات می توانند در دوره نهایی مسابقات سیاست گذاری کشور شرکت کنند.

** تیم مخالف برنده مسابقه فینال
در پایان مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات مباحثه علمی دانش آموزان کشور با حضور در جایگاه تیم برنده معرفی شد.
تیم مرکز آموزشی ستوده که موافق گزاره مطرح شده در مسابقه فینال بود از مجموع 400 امتیاز موفق به کسب 366 شد . همچنین گروه مخالف از همین مرکز آموزشی موفق به کسب 372 امتیاز شد که به عنوان تیم قهرمان این دوره از مسابقات معرفی شد. قهرمان فردی مسابقات، قهرمان فن بیان، قهرمان بخش اینفوگرافی، قهرمان استدلال منطقی و قهرمان اخلاق هم جوایز خود را دریافت کردند و در پایان به همه دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات گواهی حضور اعطا شد.

** هدف مسابقات تربیت نسل آینده است
سید جواد هاشیمان دبیر پنجمین دوره مسابقات مباحثه علمی دانش آموزان، در حاشیه مراسم اختتامیه این دور از مسابقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره هدف این مسابقات گفت : یکی از اصلی ترین هدف های برگزاری این مسابقات تربیت نسل آینده است تا رویکرد درستی نسبت به مسائل داشته باشند در واقع می خواهد با مجموعه مسائل آموزشی به دانش آموزان یاد بدهد که تمام حرف ها را بشنوند و آن ها را بدون جانب داری ارزیابی کنند و نتیجه درست بگیرند.
وی ادامه داد: در این فرایند لازم بود که ما مسائی به دانش آموزان یاد بدهیم که به این هدف برسیم و از سوی دیگر دیدیم که شروع این کار باید از جایی باشد که انسان توانایی جذب دارد. برای همین ما سن دانش آموزی را برای این کار انتخاب کردیم.
هاشمیان در مورد کیفیت مسابقات هم افزود: خداروشکر هر سال تلاش شده است که کیفیت مسابقات افزایش پیدا کند اما با توجه به امکانات هدف مورد نظر آنطور که میل و خواست ما بود تحقق پیدا نکرده است. با این حال ما از اساتید و مربیات تخصصی برای این مسابقات استفاده می کنیم تا سطح علمی مسابقات افت نکند.
وی در مورد اهداف پیش رو ین مسابقات هم گفت: ما در حال تلاش هستیم که گستره برگزاری مسابقات را به همه دانش آموزان و شهرهای کشور افزایش بدهیم. امری که در پنج دوره گذشته موفق به انجام آن نشده ایم.

**9487**1601**

نظر شما