شناسهٔ خبر: 32376852 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مبانی اندیشه‌ورزی/12

نحوه برگزاری یک کرسی نظریه‌پردازی چگونه باید باشد؟

بر اساس آیین‌نامه کرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی روند برگزاری این کرسی‌ها دارای ضوابطی است که در دوازدهمین بخش از مبانی اندیشه‌ورزی به آن خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هیئت حمایت از كرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره درهفدهم بهمن‌ماه سال 82 از سوی شورای عالی انقالب فرهنگی تاسیس شد اما دانشجویان و اساتید آشنایی چندانی با وظایف این هیئت ندارند.

توسعه و ترویج آزاداندیشی همواره از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان و حوزویان است، ایشان در پاسخ به نامه، جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه درباره نیاز كشور به آزاداندیشی تاکید می‌کنند: نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت‌ و «نقد و انتقاد» را به‌ كالای‌ قاچاق‌ و یا امری‌ تشریفاتی تبدیل‌ كرد؛ چنانكه‌ نباید به‌ جای‌ «مناظره» به‌ «جدال و مدارا» گرفتار آمد و به‌‌جای «آزادی»، به‌ «دام‌ هتاكی‌ و مسئولیت‌گریزی»‌ لغزید.

در مبانی اندیشه‌ورزی/11 به بررسی آیین‌نامه برگزاری كرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی پرداخته و بیان کردیم که بر اساس ماده پنج آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی، جلسات کمیته داوران برای بررسی بعضی موارد و با حضور اكثریت اعضا تشكیل می‌شود که بررسی و تصویب طرحنامه و تأیید صلاحیت نوآور یا نظریه‌پرداز یکی از دلایل آن است، بررسی صلاحیت نقادان نظریه، تأیید صلاحیت مدیر کرسی و تعیین نحوه مدیریت علمی آن، جمع‌بندی و ارزیابی نوآوری یا نظریه در زمان برگزاری کرسی همچنین امتیازدهی به کرسی‌های برگزار شده چهار دلیل دیگر برگزاری جلسات کمیته داوران است.

در این قسمت به تشریح نحوه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی خواهیم پرداخت.

ماده شش آیین‌نامه برگزاری كرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی به بیان نحوه برگزاری این كرسی‌ها اختصاص دارد؛ در شرح برنامه جلسات كرسی‌ها آمده است که پس از برگزاری تشریفات ابتدایی شروع جلسه می‌بایست اعلام برنامه و زمانبندی مباحث اطلاع‌رسانی شود و پس از آن صاحب نوآوری یا نظریه و نیز کمیته داوران و ناقدان جهت قرار گرفتن در جایگاه دعوت می‌شود.

صاحب نوآوری یا نظریه می‌بایست مطالب خود را در سرفصل‌هایی نظیر تعریف اصطلاحات كلیدی، مساله اصلی، فرضیه، مبانی، دلایل، تفاوت فرضیه با فرضیه رقیب، شرح و تبیین نوآوری یا نظریه و نتیجه‌گیری، اعلام آثار و نتایج نوآوری یا نظریه، ارائه شود.

پس از ارائه مطالب توسط صاحب نوآوری یا نظریه نوبت به سخنرانی نقاد اول و دوم می‌رسد که مطالب خود را در بخش‌های تبیین روش‌شناسی نقد و منابع و مآخذ، تبیین صورت مسئله، تبیین نقاط قوت و ضعف، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری می‌بایست ارائه کنند.

آیین‌نامه برگزاری كرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی درباره پاسخ صاحب نوآوری یا نظریه به ناقدان نیز بیان می‌کند که این پاسخ باید در حیطه پاسخ به اشكالات روش‌شناسی، اشكالات مربوط به فهم نوآوری یا نظریه، اشكالات مربوط به نقاط ضعف و نتیجه‌گیری باشد.

در برگزاری یک کرسی نوآوری یا نظریه‌پردازی همچنین باید برای طرح پرسش كتبی یا شفاهی از سوی حضار، پاسخ نوآور یا نظریه‌پرداز به پرسش‌های حضار، طرح سؤالات از سوی کمیته داوران و پاسخ صاحب نوآوری یا نظریه به سؤالات کمیته داوران نیز برنامه‌ریزی شده و زمان مورد نیاز برای هریک از بخش‌ها لحاظ شود.

در نهایت پایان‌بخش یک کرسی نظریه‌پردازی یا نوآوری اعلام پایان جلسه از سوی مدیر کرسی خواهد بود.

انتهای پیام/4115/

نظر شما