شناسهٔ خبر: 32376402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهردار تهران از طاق کسرا دیدن کرد

بغداد - ایرنا - 'پیروز حناچی' شهردار تهران و 'شهربانو امانی' عضو شورای اسلامی شهر تهران از ایوان مدائن یا طاق کسرا در جنوب شرقی بغداد پایتخت عراق بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی شهردار تهران و شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران روز جمعه از طاق کسرا یا ایوان مدائن بعنوان برجسته‌ترین آثار تاریخی عراق مربوط به دوران پادشاهان ساسانی بازدید بعمل آوردند.
حناچی و هیات همراه پس از زیارت مرقد سلمان فارسی صحابی جلیل پیامبر اسلام (ع) در ایوان مدائن حضور یافتند.
در این بازدید که مسئولان عتبه مرقد سلمان فارسی نیز حضور داشتند، توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت این اثر تاریخی برجسته و اقدامات دولت عراق برای حفظ، نگهداری و مرمت آن ارائه شد.
حناچی هم آمادگی شهرداری و شرکت های ایرانی را برای همکاری در زمینه مرمت آثار تاریخی عراق بویژه ایوان مدائن اعلام کرد.
شهردار تهران پیشتر نیز در دیدار خود با مقامات عراقی از جمله شورای استان، استاندار و شهردار بغداد با اشاره به مسئولیت شهرداری تهران در مرمت آثار تاریخی و میراث فرهنگی این شهر، آمادگی این شهرداری و سایر مجموعه های ذیربط در ایران برای همکاری با عراق در این زمینه را اعلام کرده بود.
حناچی و هیات همراه چهارشنبه شب به دعوت رسمی 'ذکری علوش' همتای بغدادی خود برای گسترش همکاری ها بین بغداد و تهران به پایتخت عراق سفر کرده است.
وی روز پنجشنبه در نخستین روز سفر خود به بغداد علاوه بر شهردار این شهر، جداگانه با استاندار، رئیس و اعضای شورای استان بغداد نیز دیدار و گفتگو کرد.
حناچی در این دیدارها پیشنهاداتی در خصوص همکاری در حوزه های مختلف شهری ارائه کرد که مورد استقبال طرف های عراقی قرار گرفت و مقرر شد در دیدارهای بعدی از جمله سفر آتی شهردار بغداد به تهران و نیز کمیسیون مشترک دو کشور پیگیری و تکمیل شود.
ایوان مدائن یا طاق کسرا برغم اهمیت بی نظیر تاریخی اما در سالهای اخیر بدلایل عمدتا امنیتی مورد بی توجهی قرار گرفته و به گفته 'کاظم الشمّری' نماینده ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق بدلیل بی توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار دارد.
در پی انتشار اخباری مبنی بر تخریب بخشی از طاق کسرا یا ایوان مدائن، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق اواخر اسفندماه گذشته ضمن بازدید از این منطقه تاریخی دستور رسیدگی به وضعیت آن را صادر کرد.
خاورم*2**380*

نظر شما