شناسهٔ خبر: 32376010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخبه قرآنی کشور: از «قرآن» گفتند، «حافظ» شدم

جزو پنج نخبه کشوری است، نامش «محمد داوریان» است، پس از اینکه با یک اتفاق به ظاهر ساده اما پرمفهوم، حافظ قرآن کریم شد به زادگاهش روستای شورین برگشت و شد مربی حافظان قرآن.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد داوریان جوان 24 ساله روستای شورین همدان در سال 1389 در جوار آستان مطهر امام رضا(ع) موفق به حفظ کل قرآن کریم شد. کسی که در حال حاضر به عنوان یکی از پنج نخبه قرآنی کشور شناخته شده است.

از افتخارات این جوان موفق می‌توان به کسب رتبه اول در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، رتبه دوم مسابقات قرآنی بسیج و مسابقات قرآنی مدها متان در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با این طلبه حافظ کل قرآن کریم و فعال حوزه قرآنی ـ فرهنگی در همدان به گفت‌وگو نشستیم.

مسجد مرا حافظ قرآن کریم کرد

چطور شد که رو به حفظ قرآن کریم آوردید؟

کسی مشوقم نبود، فقط یادم هست تابستان 87 در مسجد روستای شورین وقتی فردی در مورد فضیلت حفظ قرآن کریم برای من و دوستانم صحبت کرد جرقه‌ای در ذهنم ایجاد شد که به سمت قرآن بروم و تابستان 89 حافظ کل قرآن کریم بشوم.

در حال حاضر چه فعالیتی دارید؟

طلبه حوزه علمیه قم هستم، در سطح سه حوزه علمیه تحصیل می‌کنم و تقریباً  9 سالی در قم مشغول به تحصیل بودم.

مدرک کارشناسی علوم قرآنی دارم و امسال دنبال شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستم، مدرک تخصصی درجه «دو» قرآن کریم گرفته‌ام که در کشور تنها 110 نفر و در استان همدان سه نفر این مدرک را دارند.

حافظ ممتاز قرآن کریم

مدرک تخصصی درجه «دو» همتراز با مدرک علمی فوق لیسانس و جزء مدارکی است که به سختی ب دست می‌آید، دبیرخانه اعطای تخصصی مدرک قرآنی تبلیغات اسلامی در پنج درجه این مدارک تخصصی را اعطا می‌کند.

مدرک تخصصی درجه «یک» را تنها هشت نفر از اساتید قرآن کریم دارا هستند که یکی از شروط کسب این مدرک 10 سال سابقه تدریس قرآنی است و شرط کسب مدرک درجه «دو» نیز آشنایی با مفردات کل قرآن کریم، ترتیل، حفظ کل و مفاهیم قرآن کریم است.

سال 95 بود که مدرک تخصصی درجه «دو» را به عنوان حافظ ممتاز کشور کسب کردم و وقتی سال 89 حافظ کل قرآن کریم شدم، از همان ابتدا وارد عرصه قرآنی نظیر آزمون‌ها و مسابقات حفظ شدم.

چند سال پیش تحصیلات حوزوی را فرا گرفتم و مشغول تدریس حفظ در حرم امام رضا(ع) شدم و در حوزه حفظ قرآن کریم نیز در مسجد روستای شورین و مدرسه جامعه‌القرآن استان همدان تدریس دارم.

خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟

پدرم بازنشسته نظامی است، او به عنوان یک نظامی سالها برای ما زحمت کشیده است؛ اگر از خود تعریف نباشد نان حلال باعث تربیت فرزندان صالح می‌شود. پدرم همواره سعی داشت لقمه حلال را بر سر سفره بیاورد و با وجود اینکه سالها زندگی ساده‌ و سختی را داشتیم اما همیشه به این شرایط راضی بودیم. برکت لقمه حلال همیشه در زندگی انسانها جاری خواهد شد، اسلام به گزاره مهم کسب روزی حلال و سالم اشاره دارد که ما نیز باید به این موضوعات  توجه کنیم تا زندگی سعادتمندی را داشته باشیم.

چطور به عنوان نخبه انتخاب شدید؟

اخیراً آزمون سراسری حفظ قرآن کریم برگزار شد و به عنوان پنج نخبه برتر قرآنی انتخاب شدم، هر سال سازمان اوقاف کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزمون‌هایی مربوط به جزء 30، جزء یک و کل حفظ قرآن کریم و دیگر رشته‌ها برگزار می‌کنند که البته از دو سال گذشته با هم‌افزایی بیشتری برگزار شده و من نیز در این مسابقات شرکت کردم.

 آزمون سراسری حفظ قرآن کریم در رشته حفظ کل در دو مرحله برگزار می‌شود که کمی نسبت به سایر بخش‌ها سخت‌تر است و در این بخش صاحب رتبه شده‌ام.

هر سال قریب به 2 میلیون نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند و در رشته حفظ قرآن کریم چندین هزار نفر هستند که در مرحله اول آزمون اطلاعات کتبی را می‌دهند. در این آزمون نمره کامل را به دست آوردم که بعد از دو هفته یعنی اسفندماه سال گذشته آزمون شفاهی نیز به صورت یکپارچه برگزار شد.

در کشور پنج نفر در آزمون کتبی نمره کامل کسب کرده بودند که سازمان اوقاف کشور در اختتامیه طرح 1452، در آستانه برگزاری سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از این افراد که من نیز جزوشان بودم، تجلیل کرد.

هشت سالی است در رشته حفظ کل و 20 جزء قرآن کریم در مسابقات سراسری حائز رتبه می‌شوم که آخرین رتبه‌ام در مسابقات سراسری قرآنی ناجا بود، مسابقات سراسری قرآن کریم ناجا دی ماه سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد و رتبه یک حفظ کل قرآن کریم را در مسابقات خانواده‌های پرسنل ناجا به دست آوردم.

گویا در مسابقات دیگری هم شرکت کرده‌اید و صاحب مقام هستید؟

رتبه اول مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و رتبه دوم مسابقات قرآن بسیج و مسابقات قرآنی مدها متان در رشته حفظ 20 جزء قرآن، سه رتبه برتر در مسابقات ملی قرآن حوزه‌های علمیه، رتبه پنجم مسابقات سراسری اوقاف، رتبه سوم مسابقات ملی جامعه‌القرآن و سه رتبه اول کشوری در بخش پژوهشی مسابقات قرآن بسیج و جامعه القرآن را دارم.

اساتیدی را در روند کسب علم قرآنی داشتید؟

خوشبختانه در میان اساتید به‌نامی شاگردی کرده‌ام که یکی از آنها استاد احمد دباغ حافظ روشندل قرآن کریم است، وقتی 10 صفحه از قرآن کریم را حفظ بودم، استاد به محافل انس با قرآن در همدان آمد، او را آنجا دیدم و مجذوب تلاوتش شدم، تصمیم گرفتم شاگردی‌اش را کنم، در آغاز حفظ قرآن کریم مشوقی نداشتم اما در اثنای آن یکی از بهترین مشوقانم استاد شد، چهار سال توفیق شاگردی او را در استان قم داشته‌ام.

مشوق برادر بزرگم شدم تا حافظ قرآن شود

چه روشی را در حفظ قرآن کریم برای تسلط بیشتر در پیش گرفتید؟

«تکرار» مهم‌ترین موضوع است، مدام در خانه قرآن می‌خوانم، یک روز وقتی مشغول تکرار خوادن قرآن بودم برادرم مجذوب این اتفاق شد و پرسید «محمد! من هم می‌توانم قرآن بخوانم؟» یک‌دفعه از حرفش به وجد آمدم و با اشتیاق کامل چند روش خواندن را به او یاد دادم و مشغول به کار شد.

بردارم محمود از من بزرگتر است، ما دو برادر هستیم و خواهری نداریم، روش حفظ قرآن را به او نشان دادم، معتقدم همیشه بزرگترها مشوق کوچکترها نیستند و گاهی کوچکترها می‌توانند الگویی برای بزرگترها باشند.

محمود هم طلبه حوزه علمیه قم و حافظ 17 جزء از قرآن کریم است، او همت بالایی دارد و وقتی در تهران درس طلبگی می‌آموخت با راهنمایی‌ام قرآن کریم را حفظ کرد.

در هفته جوان قرار داریم، از نظر شما جوانان ایرانی و شیعه چه مشخصاتی دارد؟

شاخصه‌های مثبت زیادی هست، غیرت و عرق ملی مهمترین آنهاست، در حادثه سیل اخیر به خوبی این شاخصه نمایان شد و دیدیم که چطور جوانان ایرانی به هموطنان خود خالصانه کمک کردند. مردم ایران همواره در حوادث ناگوار پشتیبان دولت و آسیب‌دیدگان بوده‌اند.

هوش سرشار ایرانیان آنها را در دنیا سرآمد کرده و این چیزی است که پیامبر اکرم(ص) در وصف سلمان فارسی فرمودند «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد». اما متاسفانه برخی از جوانان امروز غرب‌گرا شده‌اند، دشمن می‌خواهد امید را از جوانان بگیرد موضوعی که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند و باید هوشیار بود.

امروز در جنگ اقتصادی دشمن قرار گرفته‌ایم و باید همه از این جنگ سربلند و پیروز آییم، هرچند شرایط زندگی سخت است و باید دولتمردان چاره‌ای بیاندیشند و وضع اقتصادی بهبود یابد اما ما نیز باید کمی تحمل خود را بالا ببریم، در صدر اسلام در شعب ابیطالب تحریم حاکم بود و شرایط زندگی سخت و برای اینکه اسلام ادامه یابد سه سال پیاپی یک خرما غذای یک روز چهار مرد شد.

ایران فرهنگ اصیلی دارد و همه ما به آن واقف هستیم و نباید دچار غرب‌زدگی شویم، با  تبلیغات دشمن علیه ایران برخی از جوانان تصور می‎‌کنند در غرب همه چیز گل و بلبل است در حالی که اینطور نیست و نباید به سیاه‌نمایی در کشور پرداخت.

 ایران در تمام زمینه‌ها از جمله منابع، آب و هوا و نیروی انسانی سرآمد است و باید مسوولان از این ظرفیت‌ها بهره کافی را ببرند و مشکلات را حل کنند.

از نظر شما تفاوت جوان امروز با دیروز چیست؟

جوان امروز بسیار آگاه است، علم تکنولوژی پیشرفت کرده اما اگر علم باشد و تزکیه نباشد ضربه سختی خواهیم خورد. تکنولوژی فرهنگ استفاده از آن را می‌طلبد و اگر مورد توجه قرار نگیرد آسیب جدی خواهیم دید.

اگر چه قدیمی‌ترها با تکنولوژی آشنا نبودند اما از هوش خود به خوبی استفاده می‌کردند و این عامل موفقیت آنها بود، به زبان خودمانی «عاقل‌تر» بودند، امروز تکنولوژی مردم را مصرف‌گرا کرده است.

باید امید به جوانان تزریق شود اگر این امر صورت نگیرد تن به ازدواج نخواهد داد و در نتیجه احتمال افزایش فساد در جامعه و بروز مشکلات اخلاقی و قضائی را شاد خواهیم بود.

تحصیلات دانشگاهی و حوزوی دارم اما دنبال این نیستم کارمند شوم

مهمترین خواسته جوانان شغل است و حتی من هم که تحصیلات دانشگاهی و حوزوی دارم و سربازی‌ام را تمام کرده‌ام به دنبال شغل هستم. البته بیکار هم نبودم و همزمان با حفظ قرآن کریم در مدت 6 ماه هنر جواهرسازی را یاد گرفته‌ام و پیگیر راه‌اندازی کارگاهی هستم.

به دنبال شغل اداری نیستم چراکه معتقدم همه نباید کارمند باشند، جامعه نیاز به شغل‌های دیگری هم دارد و امیدوارم مسوولان از جوانان حمایت کنند تا رونق تولید به ویژه در حوزه مشاغل خانگی ارتقا یابد.

آرزوی هر جوانی تشکیل خانواده است و اگر شغل و درآمد نباشد این امر محقق نخواهد شد همه نمی‌توانند کارمند باشند اما در کنار مشاغل کلان باید به مشاغل خرد اهمیت داد تا شاهد رونق و تولید در جامعه بود.

لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری در تربیت حافظان قرآن کریم

حتما بیانیه گام دوم انقلاب را خوانده‌اید؟ نظرتان را در مورد آن بفرمایید.

بیانیه دوم انقلاب را کم و بیش مطالعه کرده‌ام و مقام معظم رهبری پیام خوبی برای جوانان در این بیانیه دارند که باید بند بند آن را تحلیل و بررسی و مورد توجه قرار داد.

در این راستا و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند باید 10 میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم، تدریس رایگان حفظ قرآن کریم را در برنامه قرار داده‌ام و اکنون در روستای شورین  25 نفر شاگردم هستند که از یک تا 10 جزء قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

نوجوانان در مسجد روستای شورین علاقمند به حفظ قرآن کریم هستند و من نیز مشتاقانه برای آنها رایگان تدریس می‌کنم.

در تربیت حافظان قرآن کریم باید متخصصان وارد شوند و هرکسی نمی‌تواند در این عرصه عرض اندام کند، متخصصان قرآنی می‌توانند در تربیت حافظان قرآن ورود کنند و زکات علم خود را نیز بپردازند.

تربیت حافظان قرآن کریم محله‌محور و مسجدی باشد

تربیت حافظان قرآن کریم می‌تواند محله محور و مسجدی باشد، هر محله و مسجدی باید یک استاد قرآنی داشته باشند تا نوجوانان و جوانان علم قرآن فراگیرند.

در روستای شورین در سه حوزه حفظ، روخوانی و مفاهیم قرآن کریم تدریس دارم و خوشبختانه فضای کلاس بسیار صمیمی و دوستانه است، اوایل شاگردانم به دو یا سه نفر ختم می‌شدند اما امروز 25 نفر هستند و حتی کسانی که یک خط از قرآن را نمی‌توانستند روخوانی کنند، امروز در مسابقات قرآنی رتبه‌های استانی را بدست آورده‌اند.

چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

هدفم گسترش فعالیت قرآنی است، عده‌ای می‌گویند گرایش به فراگیری علوم قرآنی کمرنگ شده اما این موضوع را قبول ندارم چراکه اکثر کودکان و نوجوانان حتی کودکان به اصطلاح پرشیطنت وارد مساجد می‌شوند و درس‌های قرآنی را فرامی‌گیرند که باید جهت‌گیری مناسب صورت گیرد تا در بزرگسالی نیز این اتفاق را شاهد باشیم.

امیدوارم مبلغان دینی، نیروهای انقلابی کاری نکنند تا باعث کناره‌گیری کودکان و نوجوانان از قرآن کریم بشوند، بسیاری از کودکان و نوجوانان به خاطر اخلاق بد ما مسوولان از قرآن فاصله گرفته‌اند و به نوعی زده شده‌اند. مهمترین عامل گرایش کودکان و نوجوانان  به قرآن کریم داشتن اخلاق نیکو از سوی مربیان و دست‌اندرکاران است.

مقام معظم رهبری با جوانگرایی در حوزه نمایندگان ولی فقیه استانها به خوبی اطلاع دارند که جوان می‌تواند با جوان ارتباط برقرار کند و امروز ایران جوان به مسوولان کارآمد و جوان پر از ایده‌های بکر نیاز دارد.

برگزاری کلاس‌های قرآنی در فضای باز روستا

باید قبول کنیم که امروز افراد مسن و سالمند کارایی چندانی نخواهند داشت و باید آنها عرصه را به جوانان واگذار کنند و در کنار این قشر باشند و مشاوره دهند و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار بگذارند.

باید هیات امنا و روحانیون مساجد از قشر جوان باشند تا بعد از نماز مسجد خالی نشود و با حضور جوانان برنامه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی برگزار شود، هر جا روحانی جوان در کنار نوجوانان و جوانان بوده نتایج بهتری حاصل شده است.

در مسجد روستای شورین این موضوع به خوبی نمایان است، معمم نیستم اما چنان فضای صمیمی با حضور روحانی جوان در روستا ایجاد شده که بسیاری از کارها از مسجد نشأت می‌گیرد.

گاهی اوقات کلاس‌های قرآنی را در فضای باز و سرسبز روستا برگزار می‌کنیم و این باعث گرایش دیگران به این نوع کلاس‌ها شده است.

استفاده از فضای مسجد نباید تنها به وقت نماز ختم شود و در این راستا ما در روستای شورین عرصه را خالی نکرده‌ایم و در نتیجه نتایج خوبی را شاهد هستیم.

انتهای پیام/89026/ 40

نظر شما