شناسهٔ خبر: 32374742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

نوشدارو برای صادرکنندگان سیب

ممنوعیت صادرات سیب با دوهفته تاخیر در روزهای آخر فروردین لغو شد، اما صادرکنندگان باتوجه تضعیف شدن بازار هدف خارجی و نزدیکی فصل گرما همچنان نگرانِ صادرات یکصدهزارتن سیب انباشتی خود در سردخانه ها هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، اقتصاد معیشتی مردم آذربایجان غربی برپایه کشاورزی، دامداری و باغداری است و اغلب مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق این حرفه ها امرا معاش می کنند.
53 هزار و 88 هکتار باغ سیب در آذربایجان غربی وجود دارد و 95 درصد از ارقام تولیدی سیب استان، سیب های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد و مابقی ارقام تابستانه و بومی است.
استان آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور است و سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در این استان برداشت می شود.
آزادی صادرات سیب، نوش دارویی برای صادرکنندگان
سال گذشته به دلیل سرمازدگی باغات، برداشت سیب با 750 هزا تن به شدت کاهش یافت و ۴۵۰ هزار تن از این محصول در سردخانه‌ها ذخیره سازی شد و این درحالی بود که با توجه به نوسات ارز و تامین میوه شب عید و تنظیم بازار، صادرات سیب و پرتغال بابخشنامه اداره کل صادرات گرک ایران ممنوع شد.
اما این بخشنامه موجب شد بیش از 90 هزار تن سیب در سردخانه های استان انباشت و ضرر و زیان زیادی به صادرگنندکان و باغداران تحمیل شود و در روزهای های اخیر دادِ باغداران را نیز درآورد.
یکی از باغداران ارومیه ای می گوید: آذربایجان غربی  و شهر ارومیه قطب سیب ایران هست اما متاسفانه از پانزدهم فروردین سال 97 الی پانزدهم فروردین امسال صادرات ممنوع شد و متاسفانه اواخر فروردین تداوم داشت.
این باغدار می افزاید: خیلی از سیب های کشاورزان در داخل سردخانه ماند و چون نوبرانه های زردالو و گیلاس کم کم در راه بازار است، قطعا بازار فروش سیب در داخل کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه می گوید: متاسفانه دستور لغو ممنوعیت سیب درختی امسال با تاخیر ابلاغ شد که این موضوع صادرکنندگان را متضرر کرد.
تاج الدینی بااشاره به تضعیف بازارهای صادراتی سیب کشور می افزاید: سال‌های گذشته سیب ترکیه به قیمت بسیار ناچیز به فروش می‌رسید اما امروز با توجه به ممنوعیت صادرات سیب ایران، این محصول در ترکیه افزایش قیمت پنج برابری داشته و به کشورهای هدف صادر می‌شود و این مسئله بازارهای هدف ایران را تضعیف می کند.
وی، تصریح می کند: سیاست‌های دولت در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده به ضرر تولید کننده، صادر کننده و اقتصاد استان است چرا‌که در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید باید صادرات و ارز‌آوری به خوبی انجام شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز می گوید: با توجه به درخواست صادر‌کنندگان و باغداران استان، مکاتباتی برای لغو ممنوعیت صادرات سیب استان انجام شد.
دهقان می افزاید: بالاخره با پیگیری های و مساعدت وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، دستور آزاد سازی صادرات سیب صادر شد.
او با اشاره به دستور وزیر صنعت و معدن و تجارت  تصریح می کند: طبق نامه 60/32518 مورخه 28 فروردین امسال، وزیر به رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده تا گمرکات استان نسبت به صادارت سیب تولیدی و پرتغال اقدام کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بااشاره به تاخیر صادرات سیب صادرکنندگان می گوید: در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری های مستمر مقرر شد مشوق یارانه صادراتی به صادر کنندگان سیب درختی استان پرداخت شود.
جلیلی می افزاید: ایجاد سامانه اطلاع رسانی بازار محصولات کشاورزی به عنوان پل ارتباطی بین تولید کننده و بازار‌های مصرف داخلی و خارجی و شناسایی بازار‌های هدف برای تولید تقاضا محور و برقراری کشاورزی قراردادی برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی جزو برنامه‌های عملیاتی سازمان جهاد کشاورزی برای سال جاری است.
کارشناسان معتقدند، با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نزدیکی به فصل تابستان، بازار داخلی پذیرای این حجم از سیب مانده در سردخانه‌های استان نخواهد بود و در این شرایط دستگاههای متولی باید اقدامات حمایتی خود را برای صادرات 100 هزارتن سیب سردخانه ها سرعت بخشند و این درحالی است که بازارهای هدف صادرات خارجی هم تاحدی تضعیف شده است.
پراکندگی باغهای سیب به وسعت شهرهای آذربایجان غربی است و شهرستان ارومیه با دارابودن 45درصد از این باغها رتبه نخست تولید سیب آذربایجان غربی را داراست و شهرستانهای سلماس ،مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه های بعدی قرار دارند.
آذربایجان غربی سهم ۴۵ درصدی تولید سیب کشور را داراست.
گزارشگر: ندا موسی زاده

نظر شما