شناسهٔ خبر: 32374476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین: پروژه راه ابریشم ابزار ژئوپلیتیک نیست

دولت چین اعلام کرد پروژه راه ابریشم جدید این کشور یک «ابزار ژئوپلیتیک» یا وسیله ای برای کمک به بحران بدهی کشورهای شرکت کننده در این طرح نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، دولت چین اعلام کرد پروژه راه ابریشم جدید این کشور یک «ابزار ژئوپلیتیک» یا وسیله ای برای کمک به بحران بدهی کشورهای شرکت کننده در این طرح نیست.

یک دیپلمات ارشد چینی ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد پکن از پیشنهادات سازنده در مورد نگرانی های به وجود آمده درخصوص طرح «یک کمربند و یک راه» استقبال می کند.

چین قرار است هفته آینده میزبان اجلاس پروژه راه ابریشم جدید باشد. سران ۳۷ کشور در این اجلاس شرکت خواهند کرد. این در حالی است که آمریکا تنها در سطح مدیران میانی در این اجلاس شرکت خواهد کرد. ایالات متحده از منتقدان طرح راه ابریشم جدید چین است. واشنگتن بر این باور است که پکن قصد دارد از این پروژه برای گسترش نفوذ خود در سطح جهان استفاده کند.

آمریکا به طور خاص از تصمیم ایتالیا برای پیوستن به این پروژه انتقاد کرده است. دولت ایتالیا ماه گذشته در جریان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به رم اعلام کرد در طرح «یک کمربند و یک راه» مشارکت خواهد کرد.

رئیس جمهوری چین با اجرای این طرح در نظر دارد با احیای جاده راه ابریشم ارتباط چین با آسیا، اروپا و دیگر مناطق جهان را تسهیل کند. از جمله کشورهایی که قرار است در سطح سران در اجلاس راه ابریشم چین شرکت کنند می توان به متحدان نزدیک پکن همچون روسیه و پاکستان اشاره کرد. این در حالی است که سران ایتالیا، سوئیس و اتریش نیز قرار است در این اجلاس حضور داشته باشند. اجلاس طرح راه ابریشم جدید چین از ۲۵ آوریل (پنجم اردیبهشت) تا ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت) برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما