شناسهٔ خبر: 32374316 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگراني نفتي واشنگتن و گفت وگوي تلفني ترامپ با ژنرال حفتر

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس جمهوري آمريکا به دليل نگراني از افزايش احتمالي قيمت نفت و ناکامي در تحريم کشورهاي ايران و ونزوئلا در گفت و گوي تلفني با خليفه حفتر فرمانده نيروهاي شرق ليبي از نقش وي در تامين امنيت نفت اين کشور تشکر کرد.

به گزارش عصر جمعه ايرنا، کاخ سفيد در بيانيه اي از گفت و گوي تلفني دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با ژنرال حفتر فرمانده نيروهاي شرق ليبي خبر داد.
ترامپ در اين گفت و گو از آنچه «نقش عمده» خليفه حفتر در تامين امنيت منابع نفتي ليبي خوانده شد، تقدير کرد.
براساس اين بيانيه، بحث پيرامون اقدامات جاري در مبارزه با تروريسم و ضرورت رسيدن به صلح و ثبات در ليبي از ديگر محورهاي اين گفت وگوي تلفني بوده است.
ليبي در چندهفته اخير و با آغازحملات نيروهاي وابسته به ژنرال حفتر که بخشهايي از شرق ليبي را در کنترل خود دارد،شاهدجنگ و خشونت و درگيري است. در اثر اين درگيريها، شماري غيرنظامي کشته يا زخمي شدند و بسياري از ليبيايي ها تن به آوارگي داده اند.
سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته اعلام کرد که در جريان درگيري ها در طرابلس پايتخت ليبي 18 هزار نفر در اين شهر آواره شدند.
پس از توافق بر سر کاهش ميزان توليدات نفت خام تا ميزان 1.2 ميليون بشکه در روز از سوي سازمان کشورهاي توليد کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسيه، ميزان عرضه نفت کاهش چشمگيري داشته است و اين موضوع باعث افزايش تقاضاي مداوم چين براي نفت خام شده است.
ديگر عامل کاهش چشمگير عرضه نفت خام در سال 2019، اعمال تحريم هاي آمريکا عليه صادرات نفت دو عضو مهم اوپک يعني ايران و ونزوئلا بوده است.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا ارديبهشت ماه سال گذشته خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحريم هاي رفع شده به واسطه اين توافق را عليه ملت ايران بازگرداند.
دولت ترامپ به رغم اينکه سياست خود را به صفر رساندن صادرات نفت ايران اعلام کرده بود، مجبور شد به دليل نگراني از افزايش قيمت اين محصول مهم به هشت کشور وارد کننده نفت از ايران معافيت دهد.
در حال حاضر معافيت عراق تمديد شده است و خبرها حاکي است که آمريکا قصد دارد معافيت ترکيه، چين، هند و کره جنوبي را نيز تمديد کند.
شبد**9416**1379
انتهاي پيام /*

نظر شما