شناسهٔ خبر: 32373936 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

شیوع ۱۰ برابری عفونت ادرار در خانم‌ها/ برای فرار از این عفونت آب فراوان بنوشید

باشگاه خبرنگاران

یک فوق تخصص بیماری‌های کلیوی گفت: عفونت ادراری در زنان حداقل ۱۰ برابر مردان است که با راهکار‌های ساده می‌توان از آن پیشگیری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، محمدتقی نجفی فوق تخصص بیماری‌های کلیوی و معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگویی، درباره عفونت ادراری اظهار کرد: شیوع عفونت ادراری در زنان حداقل ۱۰ برابر بیشتر از مردان است.

وی افزود: در ادرار یک سری مواد ضدعفونی کننده وجود دارد و مثانه سریع عفونت را پاک می‌کند؛ بنابراین نگه داشتن ادرار برای عفونت بسیار مضر است و اگر ادرار مدت زمان زیادی در مثانه بماند، جداره مثانه کارایی خود را تا حدی از دست می‌دهد؛ از طرفی شستشوی مجاری ادراری به درستی انجام نمی‌شود و عفونت رخ می‌کند.

نجفی بیان کرد: برای پیشگیری از عفونت ادراری راهکار‌هایی ساده‌ وجود دارد؛ یکی از این روش‌‌ها نوشیدن آب فراوان است.

شیوع ۱۰ برابری یک عفونت در زنان/ برای گریز از این عفونت نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی گفت: همچنین داشتن فعالیت جنسی سالم و رعایت بهداشت فردی ۲ راهکار مفید دیگر برای پیشگیری از عفونت ادراری است.

وی اظهار کرد: علائم عفونت ادراری ۲ فاکتور اصلی دارد؛ سوزش و تکرر ادرار ۲ عاملی است که موجب ابتلا به عفونت تحتانی (مثانه) در افراد می‌شود.

نجفی گفت: برخی از زنان به عفونت مکرر مبتلا می‌شوند؛ این عارضه چند علت دارد و درمان آن سخت اما امکان‌پذیر است. در این حالت مهم‌ترین توصیه‌ای که به این افراد می‌شود نوشیدن آب فراوان و داشتن فعالیت جنسی سالم است.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اگر عفونت رفع نشده و ۲ بار در سال تکرار شد پزشک برای بیمار آنتی‌بیوتیک به صورت ۱/۴ دوز تجویز می‌کند که مدت زمان مصرف آن متناسب با میزان عفونت و تشخیص پزشک تعیین می‌شود.

شیوع ۱۰ برابری یک عفونت در زنان/ برای گریز از این عفونت نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید

وی بیان کرد: عفونت ادراری در زنان آسان‌تر و زودتر تشخیص داده می‌شود؛ اگر زنان ۱۶ تا ۵۵ سال که از نظر فعالیت جنسی فعال هستند دچار تکرر ادرار شوند می‌توان بدون انجام آزمایش این عفونت را تشخیص داد.

نجفی اظهار کرد: عفونت ادراری در مردان شیوع بسیار کمی دارد؛ تنها در صورتی که فرد مبتلا به سنگ کلیه، دیابت، HIV+ یا دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد، احتمال عفونت ادراری وجود دارد که با انجام سونوگرافی می‌توان آن را تشخیص داد و درمان کرد.

شیوع ۱۰ برابری یک عفونت در زنان/ برای گریز از این عفونت نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی بیان کرد: عفونت در زنان باردار عوارض بدی برای بدن دارد، درمان آن متفاوت است و نمی‌توان از درمان عمومی مشابه سایر بیماران استفاده کرد. تجویز دارو در زنان باردار محدودیت‌هایی متعدد دارد و نمی‌توان هر دارویی را برای آنها تجویز کرد، زیرا برای جنین مضر است.

وی گفت: برای درمان عفونت ادراری پزشک باید تمام جوانب و علائمی که بیمار با آن درگیر است را در نظر بگیرد تا بتواند به راحتی نوع عفونت و راه درمان آن را تشخیص دهد؛ به طور مثال اگر بیمار دچار تب، تهوع یا پهلودرد باشد نشان دهنده عفونت فوقانی است.

انتهای پیام/

نظر شما