شناسهٔ خبر: 32373888 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

طاووس دروازه قرآن شیراز ترمیم و دوباره نصب شد

تندیس طاووس دروازه قرآن شیراز که در سیل پنجم فروردین ۹۸ این شهر به آن آسیب نرسید، اما ۱۰ روز بعد از سرگذراندن سیل به آتش کشیده شد، پس از بهسازی و ترمیم، امروز (سی ام فروردین) دو باره در این مکان نصب و از آن رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تندیس طاووس دروازه قرآن شیراز که در سیل پنجم فروردین ۹۸ این شهر به آن آسیب نرسید، اما ۱۰ روز بعد از سرگذراندن سیل به آتش کشیده شد، پس از بهسازی و ترمیم، امروز (سی ام فروردین) دو باره در این مکان نصب و از آن رونمایی شد.

به گزارش ایرنا تندیس طاووس قدیمی که حالت نشسته داشت در سال ۷۰ که دروازه قرآن و مقبره خواجوی کرمانی بهسازی شد، در میدان مقابل دروازه قرآن نصب و در سال ۹۶ بهسازی شد.
این طاووس در یازدهم اسفند ۹۷ از جا کنده و بار کامیون شد و روز بعد از آن طاووسی به حالت ایستاده به جای آن قرار گرفت.
تندیس طاووس جدید دروازه قرآن شیراز در سیل پنجم فروردین ۹۸ که موجب جان باختن ۲۱ نفر از هموطنانمان در این شهر شد، با وجودی که مکان قرار گرفتن این تندیس از کانون‌های اصلی سیل بود، اما این رخداد طبیعی را از سر گذراند و آسیبی به آن نرسید لیکن شامگاه پانزدهم فروردین عامل انسانی، این نماد شهر شیراز را به آتش کشید.

**رونمایی از طاووس ترمیم شده
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز، جمعه در حاشیه رونمایی از این تندیس در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه هزینه‌های بهسازی این طاووس هنوز جمع بندی نشده است، اظهار داشت: نوع چمن مصنوعی استفاده شده در ساخت این نماد شهری از کارخانه‌ای در کرمان تهیه شده و به دلیل صدمه دیدن بخشی از این سازه، باید برای ترمیم آن از همان جنس چمن مصنوعی استفاده می‌شد که سفارش و تامین این مصالح، زمان بر شد.
محمد رضا محمد حسن پور اضافه کرد: این طاووس یکی از نماد‌های شیراز است و انتظار داریم که مردم در حفظ اموال عمومی این شهر بیش از گذشته تلاش کنند.
وی گفت: بی شک دیدگاه عموم مردم شیراز بر مبنای حفظ و حفاظت از نماد‌های شهری و اموال عمومی است و ما نیز همانند سایر شهروندان منتظر تصمیم مقامات قضایی در رسیدگی به پرونده فردی که اقدام به آتش زدن این طاووس که نماد شهر شیراز است، هستیم.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز دوازدهم اسفند ۹۷ نیز در گفتگو با ایرنا گفت: طاووس قدیمی از زیبایی بصری و فرم درستی برخوردار نبود و زیاد به طاووس شباهت نداشت.
محمدحسن پور افزود: برای ساخت طاووس جدید در میدان دروازه قرآن، استادان دانشگاه و طراحان برجسته‌ای به کار گرفته شدند تا نمادی در خور نام شیراز طراحی و ساخته شود.
وی ادامه داد: ابعاد طاووس قبلی که در میدان دروازه قرآن قرار داشت، سه و نیم متر طول داشت و ارتفاع آن چهار متر بود، اما طاووس جدید در ابعاد، هشت متر طول در پنج و نیم مترارتفاع و دو نیم متر عرض ساخته شده و گلکاری دم طاووس جدید نیز ۵۰ متر در ۳۰ متر طراحی شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بیان کرد: شاید طاووس جدید نقص‌هایی هم داشته باشد، اما به لحاظ زیبایی و فرم قابل قیاس با طاووس قدیمی نیست بلکه بسیار زیباتر است.
این طاووس در شامگاه پانزدهم فروردین ۹۸ آتش گرفت و لحظاتی بعد ماموران آتش نشانی شیراز موفق به فرونشاندن این حریق شدند تا این نماد شهری به طور کامل در آتش نسوزد.

**دستگیری عامل آتش زدن طاووس
دو روز بعد از آتش زدن طاووس دروازه قرآن شیراز و در هفدهم فروردین ۹۸ فرمانده انتظامی استان فارس خبر از دستگیری عامل آن داد.
سردارسرتیپ دوم احمد علی گودرزی با اشاره به اینکه این فرد خاطی در اطراف پارک کوهپایه (نزدیک دروازه قرآن) دستگیر شد، گفت: متهم همزمان با آتش زدن مجسمه طاووس اقدام به فیلمبرداری و انتشار آن در فضای مجازی کرده بود.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما