شناسهٔ خبر: 32373788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آيا سر عربستان و امارات در سودان به سنگ خواهد خورد؟

پافشاري مردم سودان براي کناره گيري شوراي نظامي انتقالي و تحويل حکومت يه غير نظاميان، تلاش اين شورا براي مديريت اوضاع را تا کنون با شکست روبرو کرده است.

صاحب‌خبر -

مردم سودان روز پنجشنبه با برگزاری گسترده ترین تظاهرات از زمان برکناری رئیس جمهور سابق این کشور در پايتخت، از شوراي نظامي انتقالي خواستند حکومت را به شوراي غير نظامي تحويل دهد. روز جمعه هم تظاهرات ميليوني در پايتخت برگزار شد و معترضان همين درخواست را تکرار کردند.
شوراي نظامي به رياست عبدالفتاح البرهان که از 22 فروردين قدرت را در دست گرفته، اعلام کرده است که ظرف دو سال حکومت را به غير نظاميان تحويل خواهد داد و  در طول اين چند روز با برخي تغييرات سعي کرده است اوضاع را مديريت و مردم را آرام نمايد.  
بلافاصله پس از تشکيل شوراي نظامي انتقالي، عربستان و امارات نيز از آن حمايت کردند و پادشاه عربستان دستور ارسال کمک هاي غذايي ودارو به سودان را صادر کرد و امارات نيز مدعي شد تشکيل اين شورا مطابق با مطالبه مردم سودان است.
در يک هفته گذشته  البرهان سعي کرده است از طريق مذاکره با مخالفان نظر آنها را با برنامه هاي شورا همراه کند  اما بخش بزرگي از معترضان تحت تشکل سياسي "بيانيه آزادي وتغيير "، اقدام اين شورا را به منزله کودتا تلقي کرده وخواهان انتقال قدرت به دولت غير نظامي است.
تا اينجا که گزارش ها حاکيست ائتلاف رهبران سیاسی سودان بدون توجه به وقت کشي شوراي انظامي اعلام کرده اند که خود دست بکار خواهند شد و دولت غير نظامي را  تشکيل و اسامي اعضاي آن را يکشنبه اعلام خواهند کرد.
مجمع اتحادیه های صنفی سودان که در سازماندهي تظاهرات نقش آفريني مي کند روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد:  همه ملت ظلم ناپذیر، همه رسانه های محلی، منطقه ای و جهانی و هیئتهای دیپلماتیک حاضر در سودان را به حضور و پوشش نشست خبری روز یکشنبه 21 آوریل، دعوت می کنیم.
اين مجمع افزود در این نشست خبری، اسامی افراد انتخاب شده برای عضویت در شورای حاکمیتی مدنی که وظایف حاکمیتی را در کشور عهده دار خواهد شد، اعلام خواهیم کرد.
ظاهرا اين مجمع پيش از اين براي چنين وضعيتي از قبل تدبير کرده بوده چرا که دراين بيانيه آمده است این گام بر اساس دیدگاه گروه های «بیانیه آزادی و تغییر» که سه سطح را برای حکومت غیرنظامی انتقالی در نظر گرفته اند و بر اساس قانون اساسی انتقالی که گروه های «بیانیه آزادی و تغییر» پیش از این آن را نگاشته اند، صورت خواهد گرفت.
این سه سطح عبارتند از: اول: شورای ریاستی غیرنظامی که وظایف حاکمیتی را در کشور عهده دار خواهد شد.
دوم: شورای وزارتی غیرنظامی کوچک متشکل از افراد شایسته ملی و معروف به داشتن تجارب حرفه ای، پاکی و توانمندی؛ این شورا وظایف اجرایی و اجرای برنامه اضطراری را در دوره انتقالی بر عهده می گیرد.
سوم: مجلس قانونگذاری غیرنظامی انتقالی که وظیفه آن قانونگذاری در دوره انتقالی خواهد بود.
اگر اين اتفاق در سودان بيفتد و مردم موفق شوند ارتش را از دايره قدرت به حاشيه برانند مي تواند نشانه آن باشد که تاريخ مصرف  نظاميان در افريقا بسر آمده و  چه بسا اين تحول به مصر هم سرايت نمايد.
حالا بايد منتظر ماند و ديد عکمس العمل شوراي انتقالي نظامي در برابر مطالبه مردم سودان چيست؟ آيا حکومت را تحويل خواهند داد يا اينکه با پشتوانه مالي رياض و ابوظبي و بدون هراس از ژست هاي حقوق بشري غرب رويکرد سرکوب معترضان را در پيش خواهند گرفت؟
از سويي بايد ديد رهبران ائتلاف سياسي سودان همچون گذشته به رويکرد مذاکره با شوراي نظامي انتقالي همچون کودتاهاي قبلي ادامه خواهند داد تا امتياز بيشتري بگيرند ودر نهايت تسليم اين شورا خواهند شد يا اينکه اين بار با تجربه از گذشته و تجربه مصر، بر  مطالبات خود اصرار خواهند ورزيد و تا تحقق تشکيل دولت مدني در ميدان باقي خواهند ماند؟
از نقش بازيگران خارجي مانند عربستان وامارات نيز نبايد غافل ماند که از همان ساعت هاي اوليه شوراي نظامي انتقالي، از آن حمايت کردند.
 
---------------------------------------------------
رضا محمدمراد 

 

نظر شما