شناسهٔ خبر: 32372622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقال بیش از یکصد و شصت آواره لیبیایی به نیجر

تهران - ایرنا - سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد یکصد و شصت و سه آواره لیبیایی را که در روزهای گذشته قربانی تشدید تنش در این کشور بوده اند، به نیجر منتقل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد (HCR)، ضمن اعلام این مطلب، تاکید کرد که این ماموریت نخستین اقدام عملی این نهاد بین المللی از دو هفته پیش یعنی از زمان حمله نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به طرابلس می باشد.
'فیلیپو گاراندی' کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل گفت: در نخستین مرحله، یکصد و شصت و سه آواره لیبیایی به نیجر منتقل شده اند و این در حالیست که بیش از 3 هزار آواره دیگر همچنان در محل نگهداری آوارگان در این کشور گرفتار هستند.
گاراندی بدون اشاره به ملیت این آوارگان گفت: 'با توجه به اوضاع لیبی، انتقال بشردوستانه آوارگان برای آنهایی که درمراکز نگهداری آوارگان به سر می برند و جانشان در خطر است، نوعی کمک حیاتی به شمار می رود'.
در میان آوارگان منتقل شده به نیجر، دهها زن و کودک وجود دارد.
این مقام سازمان ملل متحد از اقدام بشر دوستانه نیجر درباره پذیرش آوارگان قدردانی و از دیگر کشورها نیز درخواست کرد همین اقدام را انجام دهند و پذیرای آوارگان باشند.
وی تاکید کرد که نیجر به تنهایی قادر نیست همه آوارگان لیبیایی را پذیرا باشد و به همین علت لازم است این مسئولیت میان کشورها تقسیم شود و دیگر کشورها نیز برای خروج آوارگان آسیب پذیر از لیبی و تامین امنیت آنها همکاری کنند'.
کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد هفته گذشته با تاکید بر تشکیل 'کریدور بشردوستانه، آزادی فوری و انتقال آوارگانی را خواستار شد که در مراکز نگهداری به سر می برند و میان دو آتش در لیبی گرفتار شده اند.
آتش زیر خاکستر لیبی پس از مدت‌ها سکوت از سوی جامعه جهانی، سرانجام با یورش نیروهای خلیفه حفتر به سمت طرابلس زبانه کشید.
کشوری که پس از سال‌ها سپری شدن از سقوط معمر قذافی همچنان در ناامنی و بحران غوطه‌ور است و به دلیل نبود یک حکومت مرکزی واحد و مورد توافق گروه‌های ذی‌نفوذ، به یک سومالی دوم در شمال آفریقا تبدیل شده است.
بحران اخیر این کشور در حالی که در اسفند ماه سال گذشته، رهبران حاکم در بنغازی و طرابلس تصمیم داشتند تا با برگزاری یک دوره از گفت‌و‌گوهای ملی به سمت مدیریت بحران و مرکزیت قدرت حرکت کنند ناگهان با هجوم نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس که دولت مستقر در آنجا مورد تائید جامعه جهانی هم هست، صفحه معادلات به گونه‌ای دیگر ورق خورد.
در روزهای اخیر درگیری میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسیده است.
نیروهای حفتر که بخش‌هایی از شرق لیبی را تحت کنترل خود درآورده‌اند، در مقابل درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری با جنگجویان وفادار به گروه وفاق ملی مستقر در طرابلس که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، مقاومت کرده‌اند.
السراج به ‌تازگی در گفت‌ وگو با اسکای نیوز هشدار داد که اگر درگیری در لیبی ادامه یابد، موج جدیدی از مهاجران که در حدود 800 هزار نفر برآورد می‌شوند، به سمت اروپا سرازیر خواهند شد.
بر اساس گزارش ها، از زمان آغاز درگیری در لیبی دست کم 205 نفر کشته و 913 نفر زخمی شده اند.
اروپام**9041**1211

برچسب‌ها:

نظر شما