شناسهٔ خبر: 32372606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

­تدارکات بی سابقه پلیس فرانسه برای 'شنبه بزرگ'

تهران - ایرنا - وزیر کشور فرانسه روز جمعه اعلام کرد بیش از شصت هزار نیروی پلیس و ژاندارم برای بیست و سومین شنبه اعتراضی جلیقه سبزها، مسئولیت امنیت شهرهای این کشور را بر عهده گرفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، 'کریستوف کاستانر' گفت: 'در میان تظاهرکنندگان، افرادی هستند که با قصد و نیت قبلی می خواهند نظم عمومی را بر هم بزنند. هدف آنها کاملا روشن است، آنها می خواهند حوادث شانزدهم مارس را بار دیگر تکرار کننند.
نیروهای پلیس و ژاندارمری ماموریت دارند نظم شهرهای پاریس را تضمین کنند و اجازه ندهند حوادث ماه مارس تکرار شود. ماموریت این نیروها تضمین امنیت فرانسوی ها و تضمین آزادی تظاهرات بدون خطر است.'
در همین ارتباط، 'دیدیه لالمان' فرمانده پلیس فرانسه نیز تاکید کرد که برنامه معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه برای تجمع در اطراف کلیسای نوتردام به منزله اقدام تحریک آمیز است.
شنبه گذشته، معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه برای بیست و دومین شنبه متوالی در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله پاریس، تولوز، مارسی و لیل تظاهرات کردند.
این تظاهرات در شبکه های اجتماعی برنامه ریزی شده بود و برگزارکنندگان آن وعده داده اند در هفته آینده تجمعی به مراتب گسترده تر از امروز برگزار کنند.
در تظاهرات شهر تولوز، پلیس ضد شورش فرانسه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، به استفاده از گاز اشک آور روی آورد.هنوز خبری از تعداد مصدومان درگیری امروز بین پلیس و معترضان جلیقه زرد منتشر نشده است.
دولت فرانسه با پایان گفت و گوهای ملی امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، با تغییر قانون ضدخرابکاری؛ اقدامات سختگیرانه ای از امروز علیه معترضان به کار بسته است.
معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه موسوم به جنبش 'جلیقه زردها' در حالی برای بیست و دومین بار به خیابان ها آمدندکه در کنار هشدارهای دولت به ممنوعیت تجمعات دربرخی مناطق پاریس، تجمع اصلی آنها درشهر'تولوز'صورت گرفت.
معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه برنامه ریزی کرده اند که بیست و سومین شنبه اعتراضی خود را بطور بی سابقه و گسترده در بسیاری از شهرهای فرانسه برگزار کنند.
این تجمعات در حالی صورت می گیرد که دولت فرانسه طی هفته های گذشته با اعمال قوانین سخت ازجمله قانون ضد خرابکاری و ممنوعیت استفاده از پوشش صورت فشارها را افزایش داده تا اعتراضات را خاموش کند.
براساس قانون «ضد خرابکاری» دولت مکرون که به تصویب مجالس ملی و سنای فرانسه رسیده است، معترضانی که از منع حضور در تجمعات سرپیچی کنند، با مجازات 6 ماه زندان و پرداخت7500تا 15هزار یورو جریمه نقدی مواجه می شوند.
در جریان اعتراض های جلیقه زردها تاکنون 11نفر کشته و دست کم 2هزار تظاهرکننده و یک هزارنیروی پلیس زخمی و 9هزار نفر بازداشت شده اند.
اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه که از لباس زرد افراد در کنار جاده ها گرفته شده است، زمانی آغاز شد که دولت مکرون بیست و سه هفته پیش پیشنهاد افزایش مالیات سوخت را ارایه کرد.این اقدام دولت با اعتراضات گسترده ای مواجه شد به صورتی که دولت مجبور به تعویق شش ماهه این پیشنهاد شد.
این اقدام دولت، جلیقه زردها را آرام نکرد و آنان با ادامه اعتراضات خود، محورهای شعارهای خود را ضد سرمایه داری و فشارهای اقتصادی بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه قرار دادند.
اروپام**9041**1211

نظر شما