شناسهٔ خبر: 32372324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از بازار سنتی کاشان چه می‌دانید؟

کاشان، شهر گلاب و خانه‌های تاریخی زیباست. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی کاشان به این شهر سفر می‌کنند. همچنین در اردیبهشت، کاشان میزبان مسافرانی‌ست که برای بازدید از مراسم گلاب‌گیری عازم این شهر می‌شوند.

صاحب‌خبر -

در این مطلب اسنپ‌ تریپ به معرفی بازار سنتی کاشان پرداخته‌ایم که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

تاریخچه بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان در واقع چندین قرن قدمت دارد. آن‌گونه که از اسناد و شواهد تاریخی به نظر می‌رسد قدمت اصلی بازار به دوران آل‌بویه و پس از آن سلجوقیان بارمی‌گردد، اما دوران رونق آن مربوط به دوران صفویه استاین بازار در دوران صفویه و به ویژه در زمان حکوت شاه عباس اول نیز بسیار پررونق و در اوج بود. در سال ۱۱۹۲ هجری قمری بر اثر یک زلزله شدید، بازار کاشان ویران شد و اهمیت و رونق پیشین خود را از دست داد. بنای فعلی بازار کاشان را می‌توان شاهکاری از هنر معماری در دوران قاجار دانست چرا که این بازار در دوران فتحعلی شاه قاجار بر روی بقایای بازار پیشین ساخته شد.

 در این بازار چندین بازارچه متعدد، چندین تیمچه و کاروانسرا ساخته شد. یکی از مهم‌ترین بناهایی که در این بازار وجود دارد بازار نو مسگرها و فرخ خان امین‌الدوله غفاری بوده است.  بعد از بازار مسگرها مشهورترین بازاری که در بازار سنتی کاشان قرار داشت ضرابخانه کاشان است که در بخش بالایی بازار و در نزدیکی مسجد میدان واقع شده.  تعداد زیادی از بازارها و بازارچه‌هایی که در گذشته در بازار سنتی کاشان وجود داشته‌اند، امروز از بین رفته‌اند اما با این حال این بازار هنوز هم پررونق است. بازار سنتی کاشان در سال ۱۳۵۵ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

دیدنی‌های بازار

وقتی ورودی بازار را ببینید ممکن است تصور کنید با یک بازارچه سنتی کوچک طرف هستید اما این‌طور نیست. بازار سنتی کاشان از خیابان باباافضل تا دروازه دولت ادامه دارد و آثار تاریخی بسیاری را در برگرفته است. مجموعه بازار سنتی کاشان شامل عناصر مختلفی مثل تیمچه، سرا، آب‌انبار و مسجد است.

 مسجد میدان میرعماد، کاروانسرای میرپنج، زغالی‌ها، غفارپور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه معروف امین‌الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش‌دوزها، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی‌ها از جمله بناهای تاریخی و زیبایی هستند که درون بازار سنتی کاشان قرار دارند.

 در میان کاروانسراهای بازار، کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج معروف‌تر از بقیه هستند. در گذشته تاجرانی که به بازار کاشان مراجعه می‌آمدند، در این کاروانسراها اقامت می کردند.

در بخش‌های مختلف بازار سنتی کاشان صنف‌های مختلفی به فعالیت و کسب‌وکار مشغولند. معروف‌ترین راسته بازار، راسته مسگرهاست که در آن می‌توانید انواع ظروف مسی را خریداری کنید که از جمله سوغاتی‌های ارزشمند کاشان هستند. در بخش‌های دیگر بازار رنگرزها، زرگرها، کفشدوزها، بزازها و خیاط‌ها مشغول فعالیت هستند. همچنین برای خرید سوغاتی‌های کاشان مثل گلاب، عرقیات و شیرینی‌های سنتی بازار سنتی کاشان بهترین جاست.

اگر قصد سفر به کاشان را دارید پیش از سفر به صفحه رزرو هتل در کاشان با تخفیف بروید، علاوه بر رزرو هتل های کاشان، رزرو هتل‌های ایران را هم می‌توان به کمک اسنپ‌تریپ به راحتی انجام دهید.

2121

نظر شما