شناسهٔ خبر: 32372267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

طرح احتمالی عربستان برای عضویت عراق در شورای همکاری خلیج فارس!

در این سفر، عبدالمهدی با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به گفت وگو نشست؛ دیداری که گویا با هماهنگی سعودی‌ها انجام شده و اهداف خاصی از آن دنبال می‌شود. در همین رابطه، دفتر نخست وزیر عراق، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد طرفین در این دیدار، روابط بین عراق و کشور‌های شورای همکاری، مسائل مشترک‌المنافع، تقویت فرصت‌های امنیتی، ثبات و همکاری اقتصادی را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

روز چهارشنبه، عادل المهدی، نخست وزیر عراق در نخستین سفر خود به عربستان وارد ریاض شد و با مقامات سعودی دیدار و گفت وگو کرد؛ سفری که حاصل آن امضای سیزده سند و تفاهم نامه میان دو کشور در زمینه های مختلف بود.

به گزارش «تابناک»؛ در این سفر، عبدالمهدی با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به گفت وگو نشست؛ دیداری که به نظر می رسد، با هماهنگی سعودی ها انجام شده و اهداف خاصی از آن دنبال می شود.

در همین رابطه، دفتر نخست وزیر عراق، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، طرفین در این دیدار، روابط بین عراق و کشورهای شورای همکاری، مسائل مشترک‌المنافع، تقویت فرصت های امنیتی، ثبات و همکاری اقتصادی را بررسی کردند.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از عبدالمهدی گزارش داد که شورای همکاری خلیج فارس برای عراق اهمیت دارد و همکاری و روابط اقتصادی باید به سمت بهتر شدن حرکت کند.

وی تصریح کرد، عراق تمایل دارد در محیط عربی و اسلامی خود فعالیت و روابط متوازنی برقرار کند که در راستای منافع ملت‌ها باشد.

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد: برای ما مهم است که اطراف ما باثبات و شکوفا باشد. ما اشتراکات زیادی داریم که ما را گرد هم جمع می‌کند و برای اعتمادسازی، پشت سر گذاشتن اختلافات و فراهم کردن فضای مناسب برای همکاری از آن اشتراکات را آغاز می‌کنیم».

طرح احتمالی عربستان برای عضویت عراق در شورای همکاری خلیج فارس!

الزیانی تأکید کرد، شورای همکاری اراده سیاسی و تمایل جدی دارد تا فعالیت مشترک و تکمیلی با عراق داشته باشند و در تلاشند روابط برجسته‌ای با این کشور برقرار کنند.

دبیر کل شورای همکاری خطاب به عبدالمهدی گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که برادرانتان در شورای همکاری آمادگی کامل دارند که پُل‌های همکاری با عراق، ایجاد و از آن حمایت کنند».

وی در پایان گفت: کشورهای عضو این شورا تمایل زیادی دارند که برای تقویت امنیت، ثبات و همکاری اقتصادی فعالیت کنند و از ثبات این کشور نیز خرسندند.

در مورد روابط عراق و شورای همکاری خلیج فارس یادآوری چند نکته ضروری است؛

نخست اینکه، شورای همکاری خلیج فارس در مواقعی از عراق خواسته،به عضویت این شورا درآید و وارد ترتیبات امنیتی مشترک عربی در خلیج فارس شود. کویت آخرین کشوری بود که سال گذشته از عراق چنین درخواستی داشت. با این حال، عراق همواره اعلام کرده که نمی خواهد روابط متوازن خود با همسایگانش را نادیده بگیرد و به دنبال متعهد کردن خود به ترتیبات امنیتی خاصی نیست.

دوم؛ همان طور که در اظهارات عادل المهدی مشخص است، گسترش همکاری عراق و شورای همکاری خلیج فارس صرفا در ابعاد اقتصادی دنبال می شود و به نظر می رسد، بغداد به ظرفیت های اقتصادی شورا برای بازسازی اقتصاد و زیرساخت های خود نیاز فوری دارد.

سوم؛ در مقابل به نظر می رسد، سعودی ها و اماراتی ها طرح دیگری را دنبال می کنند و در پی عضویت عراق در شورای همکاری و یا متعهد کردن آن با الزامات امنیتی شورا هستند.

دو هدف در پس از این طرح وجود دارد: نخست: آن ها از این طریق شورا را از مرگ ناشی از اختلافات درونی نجات می دهند و با ورود عراق، ضمن احیای کارکردهای امنیتی شورا، جایگزینی را برای قطر پیدا خواهند کرد که معترض سیاست های شورا و نحوه تصمیم گیری آن است. در واقع، عراق می تواند شکاف های موجود در شورا را برای عربستان و امارات پر کند.

دوم؛ ورود عراق به ترتیبات امنیتی شورای همکاری، زمینه را برای دوری بغداد از تهران فراهم خواهد کرد و وابستگی امنیتی و اقتصادی عراق به ایران را تقلیل خواهد داد.

به طور کلی به نظر نمی رسد عراق خواسته باشد روابط متوازن خود با ایران و کشورهای عربی را به نفع عربستان و به ضرر ایران ـ با توجه به روابط گسترده اقتصادی میان ایران و عراق و همچنین نفوذ عمیق ایران در این کشور ـ تغییر دهد. شاید به همین جهت بود که عادل عبدالمهدی در سفر به عربستان «سامی المسعودی»، یکی از مقامات بلندپایه حشدالشعبی را با خود همراه کرد تا این پیام را به سعودی ها منتقل کند که قصد ندارد تعهدی را به ضرر ایران بپذیرد.

نظر شما