شناسهٔ خبر: 32372054 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی دنبال می‌شود؛

گسترش فرهنگ پژوهشگری، افزایش مهارت علمی و عملی و ایجاد ظهور خلاقیت دانش‌آموزان

تهران (پانا) - برگزاری جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا با حضور دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم رسانه تعاملی سینا و یک رویداد جذاب و مفید مربوط به دانش‌آموزان است که می‌توان مهم‌ترین اهداف این رخداد را گسترش فرهنگ پژوهشگری، افزایش مهارت علمی و عملی و ایجاد ظهور خلاقیت دانش‌آموزان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا از روز گذشته ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ در ساختمان حبیبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دانش‌آموزان سراسر کشور آغاز به‌کار کرد و تا فردا ۳۱ فروردین ادامه خواهد داشت.

از آنجایی که دانش‌آموزان به عنوان نیروهای بالقوه علمی و فنی، آینده‌سازان کشور و عناصر تعیین‌کننده در رشد و بالندگی جامعه شناخته می‌شوند و در آینده با ورود به رشته‌های تحصیلی دانشگاهی نقش عمده‌ای در پیشرفت‌های علمی پژوهشی کشور خواهند داشت، شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، سازماندهی، پرورش و هدایت آن‌ها در این مسیر می‌تواند سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای برای ساخت کشور باشد.

آشنایی با علوم مختلف دانشگاهی و انتخاب هدفمند رشته در دانشگاه، ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح علمی، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی گروه‌های برتر دانش‌آموزی جهت همکاری و مبادلات علمی و فنی با مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و صنعتی، آشنایی دانش‌آموزان با فضای دانشگاهی و تجربه ارائه و دفاع از تحقیق و پژوهش خود و همچنین تبیین نقش و اهمیت بالای تفکر و پژوهش، از اهداف برگزاری این جشنواره است.

برگزاری جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا با حضور دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه و به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم رسانه تعاملی سینا و یک رویداد جذاب و مفید مربوط به دانش‌آموزان است که می‌توان مهم‌ترین اهداف این رخداد را گسترش فرهنگ پژوهشگری، افزایش مهارت علمی و عملی و ایجاد ظهور خلاقیت دانش‌آموزان عنوان کرد.

اولین دوره این جشنواره بین‌المللی در ۵ بخش غرفه‌های نمایشگاهی ۲۲۰ تیم، سمینارهای پژوهشی ۴۱۰ تیم، مسابقات دانش‌آموزی ۵۰۰ تیم، محتوای دیجیتال ۵۰ تیم و سخنرانی علمی ۱۲۰ تیم درحال برگزاری است که گستره بخش‌ها و گرایش‌ها، این جشنواره را از لحاظ کیفی نسبت به سایر جشنواره‌های دانش‌آموزی متمایز می‌کند.

این رویداد با حضور بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز به همراه دبیران راهنمایشان از ۱۹ استان کشور در قالب هزار و ۳۰۰ تیم برگزار شده است. در این رویداد علمی پژوهشی، دستاورد‌ها و پروژه‌های دانش‌آموزان از سوی اساتید دانشگاه داوری خواهد شد و گروه‌های برگزیده علاوه بر اهدا جوایز نفیس نقدی، تندیس ویژه ابداعات و اختراعات نیز دریافت می‌کنند و به مسابقات جهانی اختراعات اعزام خواهند شد.

الناز فطیر خورانی دبیر علمی جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا نیز در گفت‌وگو با پانا درباره جزییات این جشنواره گفت: ثبت‌نام و اطلاع‌رسانی این جشنواره از طریق رسانه تعاملی سینا آغاز شد. در این جشنواره دانش‌آموزان پروژه‌های خود را که ماحصل تلاش یک‌ساله‌شان است ارائه می‌دهند و حدود ۱۵۰ داور کارها را بررسی می‌کنند.

او ادامه داد: از هزار و ۳۰۰ تیم، ۱۰۰ تیم به‌عنوان گروه‌های برتر و برگزیده فردا در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.

فطیر خورانی گفت: امیدواریم با برگزاری این جشنواره استعدادهای دانش‌آموزان رشد و شکوفا پیدا کند علاوه بر این در ارائه پروژه‌های خود از ایده‌های سایر دوستانشان بهره ببرند.

دبیر علمی جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا همچنین افزود: مقاله و پروژه‌های گروه‌های برتر این جشنواره ثبت داخلی و خارجی خواهند شد و آن دسته از پروژه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند به مراکز صنعت و رشد و فناوری راه پیدا می‌کند.

او افزود: دانش‌آموزان برتر به بنیاد ملی نخبگان و خوارزمی معرفی خواهند شد. طبق مذاکره‌ای که امسال با ۴ جشنواره بین‌المللی داشتیم بچه‌هایی که در بحث اختراعات هستند می‌توانند به جشنواره‌های کره جنوبی، تایوان، چین و ترکیه معرفی شوند و در فضاهای بین‌المللی ایده‌های خود را ارائه دهند.

حائز اهمیت است که حامیان این رویداد وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سازمان جوانان هلال احمر، شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت توسعه کسب و کار ایرانی (توسکا)، معاونت متوسطه آموزش و پرورش پژوهش سرا‌های دانش‌آموزی، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جامعه‌المصطفی، جهاد دانشگاهی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی، شهرداری تهران، سازمان آب و فاضلاب و کانون دانش‌آموزی هلال احمر هستند.

رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با پانا به نفس تمرین پژوهش از طریق برگزاری اینگونه رویدادها اشاره کرد و گفت: دیده شدن پژوهش‌های دانش‌آموزان نقطه قوت و تشویق خوبی برای آنان است. ما نیز برای نهادینه کردن پژوهش‌ها در کشور باید به سراغ دوره ابتدایی برویم تا از مدل حفظ کردنی به سمت فکر کردن برویم و آن را به دانش‌آموز یاد دهیم.

او ادامه داد: بهترین اقدام برای این موضوع برگزاری جشنواره‌های این مدلی است که می‌توان با تمرین در مدارس، تیم‌های منتخب را برگزید تا در دانشگاه‌ها دیده شوند و ایده‌های آنان نیز در کشور به مرحله اجرا برود.

مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین مزیت این رویداد را دیده شدن، آموزش و تشویق دانش‌آموزان دانست و در پاسخ به این سوال که چه تسهیلاتی برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها و افزایش انگیزه آنان مدنظر قرار می‌گیرد گفت: در بحث‌های نوآوری از لایه‌های ابتدایی می‌توان آغاز کرد تا این موضوع در ذهن دانش‌آموز نهادینه شود. باید تلاش کنیم رویه تفکر در دانش‌‌آموز شکل بگیرد.

امروز در حاشیه این جشنواره از ۱۶ عنوان کتاب دانش‌آموزی رونمایی می‌شود. یاسین حیات ابدی مدیر اندیشکده کاپا (کانون استعدادیابی و پرورش ایده‌های نو) در گفت‌وگو با پانا درباره این کتب گفت: دانش‌آموزان برخی از مدارس استان کرمان که اهل مطالعه هستند ۱۶ کتاب را در حوزه دانش‌آموزی تالیف کرده‌اند.

او ادامه داد: ۱۳ دانش‌آموز متوسطه دوره اول و ۳ نفر دوره دوم براساس علاقه خود و شرکت در دوره‌های فتوشاپ و ویراستاری که اندیشکده کاپا در مدارسشان برگزار می‌کند شرکت کرده‌اند و دست به تالیف این کتب شده‌اند.

حیات ابدی گفت: قالب این کتب ترجمه است و محتوای علمی دارد. این ۱۶ کتاب درباره بدن انسان و زیست شناسی، گیاهان، حیوانات است که در اختیار جشنواره‌های دانش‌آموزی قرار می‌گیرد.

همچنین فردین شیرزادی یکی از این دانش‌آموزان پایه هشتم از کرمان درباره کتاب دایره‌المعارف جدول تناوبی بصری که خودش نوشته است به خبرنگار پانا گفت: من با توجه به علاقه‌ای که به کارهای فرهنگی و ترجمه داشتم با گذراندن چند کلاس دست به این اقدام زدم که امروز از آن رونمایی خواهد شد.

جشنواره سینا انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان است. حضور دانش‌آموزان در این جشنواره بر روند فعالیت‌های آنان در انتخاب رشته و نیز انگیزه ادامه تحصیل دانش‌آموزان مؤثر خواهد بود. برگزاری جشنواره بین‌المللی سینا با همکاری جامعه دانش‌آموزی اتفاق بسیار خوبی است و تجربه‌های ارزنده‌ای را نیز به‌دنبال خواهد داشت همچنین ظرفیت‌های واحد علوم و تحقیقات برای دانش‌آموزان نیز آشکار خواهد شد.

این جشنواره فردا ۳۱ فروردین روز پایانی خود را در ساختمان دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی سپری خواهد کرد.

نظر شما