شناسهٔ خبر: 32371992 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از جزئیات تغییر در امتحانات دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده تا زمان ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری از تغییر امتحانات دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده و جزئیات ثبت‌نام کتاب‌درسی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون جزئیات تغییر در امتحانات دانش آموزان مناطق سیل زده، زمان ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی و جزئیات پرداخت معوقات همراه بود.

اعلام جزئیات پرداخت مطالبات فرهنگیان

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از مطالبات معلمان پرداخت شد و در تخصیصی که از سازمان برنامه گرفتیم بخش دیگر مطالبات را پرداخت می کنیم و میزان مطالبات معلمان خارج از کشور با معادل ریالی ۶۰ میلیارد تومان بود که تخصیص نیافت و به سال ۹۸ رسید.

وزیر آموزش و پرورش درباره علت پرداخت نشدن مطالبات معلمان خارج از کشور تاکید کرد: یکی از مشکلات پرداخت نشدن مطالبات این بود که باید ریال با نرخ نیمایی به ارز تبدیل می کنیم و مشکل بعدی مبادلات بانکی بود در مواقعی ارز داشتیم اما انتقال به کشور مشکل داشت که اکنون حل شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت سایر معوقات گفت: از ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته بخش عمده برای پرداخت حق التدریس ‌ ها، حق الزحمه امتحانات و معلمان خریدخدمات است که ظرف چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

مدارس کشور شنبه ۳۱ فروردین تعطیل نیست

امیرعلی نعمت‌الهی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به اخبار منتشره مبنى بر تعطیلی مدارس در روز شنبه، اظهار کرد: تعطیلی مدارس در روز شنبه ۳۱ فروردین ماه صحت ندارد.

جزئیات تغییر در زمان برگزاری امتحانات دانش آموزان مناطق سیل زده

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان مدارس مناق سیل زده  که بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده است،  اظهار کرد: برای برگزاری امتحانات پایان سال در این مناطق چند پیشنهاد به دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش داده شده است و مقرر شد تا در کمیسیون‌های مربوطه این پشنهادات بررسی و تصویب شود تا  در اسرع وقت برای اجرا به استان‌های سیل‌زده ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس پیشنهادات ارائه شده دانش آموزان پایه دوازدهم علاوه بر امتحانات خرداد و شهریور یک نوبت دیگر در (تیر یا  مرداد ماه) در امتحانات شرکت می‌کنند تا دانش آموزانی که به دلیل آبگرفتگی منازل و مدارس فرصت آماده شدن برای شرکت در امتحانات خرداد ماه را از دست دادند بر اساس تمایل و آمادگی خود در هر یک از نوبت‌های ( خرداد، تیر و شهریور) شرکت کنند و با مجوز شورای عالی آموزش و پرورش  نمرات نوبت‌های تیر و شهریور در کارنامه و دفاتر امتحانات در ستون خرداد درج و قبولی خرداد برای این گروه از دانش‌آموزان لحاظ شود.

جزئیات زمان ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی

علی باقرزاده معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اعلام زمان نام‌نویسی اینترنتی فروش کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: سامانه ثبت نام و فروش کتاب‌های درسی از ۲۰ فروردین ماه فعال شده و تا نیمه شهریور امکان ثبت نام برای کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده فرصت باقی است.
 
وی با اشاره به اینکه تا امروز ۱۱۰ هزار نفر برای ثبت نام کتاب‌های درسی اقدام کرده‌اند، گفت: در مناطق محروم و کم برخوردار که امکان مالی برای تهیه کتای‌های درسی وجود ندارد، بنابر شرایط ۸۰ میلیارد ریال اعتبار بین استان‌ها توزیع شده است تا مشکلی برای تهیه کتاب‌ها وجود نداشته باشد.
 
باقرزاده تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان طبق رویه گذشته توزیع کتاب‌های درسی به‌طور کامل رایگان خواهد بود و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای خرید کتاب‌های درسی بر عهده دانش آموزان نخواهد بود.

طراحی برنامه جامع اردو‌های دانش آموزی

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره توجه به برنامه‌های پرورشی و اردویی ویژه دانش‌آموزان اظهار کرد: اردوی دانش‌آموزی که به‌ عنوان یکی از فعالیت‌های مفید برنامه‌های پرورشی و تربیتی محسوب شود، نیازمند برخی تغییرات است.

وی با اشاره به مطالعه برای ایجاد طرح جامع تحول در اردوهای دانش‌آموزی گفت: در این طرح رویکردهایی متعدد مورد توجه است و به این موضوع نگاهی جدی‌تر خواهیم داشت.

کاظمی بیان کرد: طبق این طرح جامع هر دانش‌آموز حداقل در طول یک سال تحصیلی یک اردوی درون منطقه‌ای در برنامه خود خواهد داشت، چرا که معتقدیم فعالیت‌های اردویی در انواع مختلف ورزشی، علمی، قرآنی، گردشگری و غیره به روند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کمکی قابل توجه خواهد کرد.

تراکم دانش آموزی مدارس ابتدایی کشور ۲۸ نفر است

مرتضی شکوهی مدیر کل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ساماندهی تراکم دانش آموزی در کلاس‌های دوره ابتدایی اظهار کرد: با توجه به پدیده‌های اجتماعی از جمله مهاجرت از روستا به شهر‌ها شاهد کاهش جمعیت روستایی و افزایش جمعیت در کلانشهر‌ها هستیم که این موضوع به طور طبیعی بر تراکم کلاس‌های درس تاثیر گذار است.

وی بیان کرد: اکنون تراکم دانش آموزی در مدارس کشور به طور میانگین ۲۸ نفر بر آورد شده است و سعی می‌کنیم تا حد ممکن برای کاهش تراکم برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

جزئیات تغییرات در برگزاری دوره‌های ضمن خدمت معلمان

علی باقرزاده معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اجرای دوره‌های ضمن خدمت معلمان اظهار کرد: در برنامه درسی ۲موضوع تناسب آموزش‌ها با سن دانش‌آموز و چگونگی آموزش اهمیتی بالا دارد که بخش دوم به توانایی معلم‌ها مربوط می‌شود، بنابراین آموزش با کیفیت به معلمان اثر بخشی قابل توجهی برای نظام تعلیم و تربیت دارد.

وی ادامه داد: آموزش دوره‌های کوتاه مدت از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود و قانون هم اجرای دوره‌های آموزشی از سوی سازمان‌ها به کارکنان را تکلیف کرده است.

باقرزاده از اعلام آمادگی برای اجرای دوره‌های ضمن خدمت به وسیله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خبر داد و گفت: تا کنون سازمان فقط دوره‌های آموزشی برای کتاب‌های نو‌نگاشت ویژه معلمان را برگزار می‌کرد و اکنون این آمادگی وجود دارد تا تمامی دوره‌های آموزشی و ضمن خدمت معلمان را تحت پوشش قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما