شناسهٔ خبر: 32370853 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقدامات وزارت علوم در سه ماهه نخست سال اعلام شد؛

مرکز هواشناسی کشاورزی در دانشگاه شیراز راه اندازی می شود

تهران- ایرنا- اقدامات علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سه ماهه نخست امسال اعلام شد که بر این اساس مراکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی و داده های هواشناسی کشاورزی در دانشگاه شیراز راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار دانشگاه ایرنا، مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای گسترش همکاری بین المللی خود با کشورهای جهان، برنامه های سه ماهه نخست سال جاری را اعلام کرد.

**راه اندازی مرکز هواشناسی کشاورزی در شیراز
مرکز پایش داده های هواشناسی کشاورزی در دانشگاه شیراز با همکاری چین از جمله اقدامات دفتر همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم در سه ماه نخست سال جاری است.
بر اساس توافق صورت گرفته با کشور چین، سه مرکز پایش هوا، در دانشگاه های شیراز، صنعتی اصفهان و گیلان راه اندازی خواهد شد.
هزینه های دستگاه های مورد استفاده در این مرکز حدود 120 الی 150 هزار دلار است که توسط چین تامین و دستگاه ها وارد کشور شده است.
نخستین مرکز اواخر سال گذشته در دانشگاه گیلان افتتاح شد و این دومین مرکز است که هفته اول اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه شیراز افتتاح می شود.

**نشست D8 در وزارت علوم
نشست روسای دانشگاه های اتحادیه قفقاز از امروز 30 فروردین ماه در دانشگاه تبریز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد. در این نشست حدود 15 دانشگاه از منطقه قفقاز و 15 دانشگاه ایرانی حضور دارند تا در خصوص نحوه و مسیر همکاری های آتی گفت وگو کنند.
بر اساس اعلام دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم به خبرنگار دانشگاه ایرنا، نشست وزرای کشورهای D8 در تهران و همدان روزهای 9 و 10 اردیبهشت با حضور وزرای چند کشور خارجی در محل وزارت علوم برگزار می شود.
در این نشست اساسنامه تاسیس دانشگاه D8 در شهر همدان، در بالا ترین سطح نهایی می شود.

**راه اندازی مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه
راه اندازی مرکز چین شناسی توسط وزارت علوم در دستور کار قرار دارد.
بر اساس تفاهمنامه دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، تاسیس مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی نهایی و از فروردین ماه اجرایی شده است.
وزارت علوم همچنین در نظر دارد در سه ماهه نخست امسال، دفتر کنفسیوس چین را در دانشگاه مازندران راه اندازی کند.
این مرکز بعد از رایزنی های دوساله با نهادهای داخل و هماهنگی با کشور چین برای توسعه همکاری در اردیبهشت سال جاری و با هدف اولیه فراگیری زبان چینی راه اندازی می شود.
همچنین با تبادلات صورت گرفته توسط دفتر همکاری های بین المللی وزارت علوم، نخستین مرکز تحقیقات غرب آسیا با همکاری کشور چین بعد از مذاکرات دو ساله در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افتتاح می شود.

**نشست ایرانیان و مجارستانی ها
نشست روسای دانشگاه های ایران و مجارستان در دانشگاه یزد به منظور بررسی نقشه راه همکاری های چند ساله دو کشور برگزار خواهد شد.

**تبادلات علمی ایران و آلمان
این در حالی است که آلمان و ایران هم بر اساس همکاری های علمی و بین المللی خود، دوره آموزشی سطح عالی سیاستگذاری تحقیقاتی در آلمان برگزار می کنند.
این دوره بر اساس نقشه راه همکاری های دو کشور و با هزینه و حضور مدرسان برجسته جهانی در اواخر اردیبهشت سال جاری در شهر بن آلمان برای 20 محقق و سیاست گذار پژوهشی ایرانی برگزار می شود.
همزمان با پایان فراخوان دریافت طرح های پژوهشی میان دو کشور ایران و آلمان در فروردین 1398، 75 پروژه مشترک دریافت شد که در نهایت، 15 مورد آن نهایی و عملیاتی می شود.
**9492**2021**

نظر شما