شناسهٔ خبر: 32370506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دمشق خواستار مشارکت کشورها در بازسازی آثار باستانی شد

وزیر گردشگری سوریه خواستار مشارکت جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در بازسازی این کشور به خصوص بخش آثار باستانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد رامی رضواتن مرتینی» وزیر گردشگری سوریه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا در قالب سازمان جهانی یونسکو برای بازسازی آثار باستانی سوریه، وارد این کشور شوند.

به نوشته شبکه روسیا الیوم، مرتینی به خبرنگاران گفت که دولت سوریه لیسیتی از آثار باستانی را با همکاری سازمان‌های بین‌المللی تهیه کرده و نماینده یونسکو نیز در این کشور به ویژه در شهر حلب حضور دارد.

او گفت: از همه کسانی که مایل هستند می‌خواهیم تحت نظارت سازمان یونسکو [برای بازسازی آثار باستانی] مشارکت کنند و همچنین برخی سازمان‌های غیر دولتی از جمله جنبش‌های داوطلبانه در اروپای غربی نیز مشارکت کرده‌اند و به لطف کمک و همکاری دوستان امیدواریم که همکاری‌ها را برای بازسازی کامل توسعه دهیم.

وزیر گردشگری سوریه در ادامه تأکید کرد که روند بازسازی نیاز به کارشناسان بین‌المللی دارد؛ چرا که تمامی آثار باستانی سوریه فقط مخصوص این کشور نیست، بلکه آثار جهانی محسوب می‌شوند و به همین علت نیار به تلاش جامعه جهانی است.

او پیش از این گفته بود که برای بازسازی آثار باستانی سوریه نزدیک به 50 میلیارد دلار بودجه لازم است و جنگ در این کشور 1.5 میلیون منطقه گردشگری را از بین برده است.


تخریب و انفجار معبد «بل» در حمص سوریه به دست داعش (آگوست 2015 )

تروریست‌های سوریه به خصوص داعش در طول سالیان حضور در این کشور، بسیاری از آثار باستانی این کشور را تخریب و اشیاء قیمتی را به تاراج بردند. به گفته منابع خبری بخشی از درآمد گروهک داعش از راه فروش این آثار باستانی به خریداران غربی تأمین می‌شد و اکنون می‌توان رد این آثار را در حراجی‌ها و مزایده‌های کشورهای غربی دنبال کرد.

از سوی دیگر «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در 14 دسامبر 2018 گفته بود که تا ایران در سوریه حضور دارد، واشنگتن اجازه مشارکت کشورها در بازسازی سوریه را نخواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما