شناسهٔ خبر: 32369946 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قایق‌های کاغذی، برای کودکان سیل‌زده کتاب می‌برند

تهران-ایرنا- لاک‌پشت پرنده و خانه گفتمان شهر در خانه وارطان، قایق کاغذی را به سمت مناطق سیل زده راهی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، قصه قایق‌های کاغذی از جلسه‌های لاک پشت پرنده آغاز شد، لاک پشتی که به کودکان فکر می‌کند و به حال آن‍ها حتی در روزهای آفتابی هم اهمیت می دهد، چه برسد به روزهایی که همه ایران را ابر و باران گرفته است. لاک پشت پرنده و خانه گفتمان شهر که همیشه اهل گفتمان است، با هم به نتیجه می‌رسند که فضای خانه وارطان، که خانه‌ای است قدیمی، می‌تواند پناه اندوه بچه‌هایی باشد که خانه‌، کتاب‌ها و کودکی‌شان را سیل درهم ریخته است.
وارد خانه وارطان که شدم، میزها پر از کتاب بودند و بچه‌ها، خودشان برای دوستان‌شان، کتاب‌هایی را انتخاب می‌کردند و با پرداخت هزینه‌اش، کتاب به هدیه‌ای تبدیل می‌شد که باید به دست دوستی برسد. کتاب‌هایی که همه برگزیدگان جوایز لاک‌پشت پرنده و مورد تایید گروه داوران آن بودند.
در ایوان، بچه‌های دیگری به نقاشی مشغول‌اند، رنگ‌ها جهان کودکی را تغییر می‌دهد، کودکی در این میان از مادرش پرسید: چرا فقط کتاب می‌فرستیم. آنها، مداد رنگی برای نقاشی دارند؟ مادر پاسخ داد: آن را هم از هزینه هدیه‌ها می‌فرستیم، نگران نباش.
اتاقی در کنار در ورودی است که جعبه‌هایی پر از کتاب، درون آن چیده شده است، کتاب هایی که ناشران اهدا کرده‌اند، ناشرانی چون مبتکران، ماهی، بافرزندان، نردبان، چرخ و فلک، پیدایش، قدیانی، شهر قلم، طوطی، پریان و... که برای فروش نرفتند.
کتاب‌ها به سه دسته خردسال، کودک و نوجوان تقسیم شده که در روزهای آینده ارسال می‌شود.
نویسنده های کودک هم اینجا هستند و کتاب هایشان را امضا، می‌کنند، مثل فرهاد حسن زاده، مژگان کلهر، فرمهر منجزی، منیژه حکمت، علی اصغر سیدزاده، آتوسا صالحی، محمود برآبادی، عذرا جوزدانی، جعفر توزنده جانی، مهدی حجوانی و... .
می‌روم طبقه دوم، بزرگترهایی که داوران جایزه لاک پشت پرنده‌اند، نشسته‌اند که بگویند برای کودکان در بحران چه کتاب‌هایی باید انتخاب کرد و کمی بعد، نمایندگان پروژه‌ «با من بخوان»، «جمعیت هلال‌‌احمر» و «کانون توسعه‌ فرهنگی کودکان» از تجربه‌ کار با کودکان آسیب‌دیده در شرایط بحرانی سخن می‌گویند.
در طبقه سوم که بسیار خلوت است، دنیای رنگ‌ها را به طور حرفه‌ای می‌بینم، تابلوهایی از چندین تصویرگر و نقاش و طراح که با اشتیاق برای کمک به کودکان آمده‌اند و از همه شگفت تر آن که هزینه فروش این تابلوها با دستگاه کارت‌خوان هلال احمر دریافت می‌شود و شاید صاحب اثر هرگز از قیمت نهایی کارش با خبر نشود چرا که برخی از آثار چند بار و به همت عالی فروش رفته اند.
اینجا سی و پنج اثر با تکنیک های مختلف وجود دارد که در پایان نمایشگاه، همه فروش رفته اند، آثاری که در کمتر یک هفته، با کار شبانه روزی بچه های تصویرگر و نقاش آماده شده است.
آخر شب حدود ساعت ده، با بچه های لاک پشت پرنده تماس گرفتم،، گفتند حدود ٣ هزار عنوان از کتاب‌های برگزیده لاک پشت پرنده طی چند سال اخیر نیز عرضه کرده بودیم که به طورکامل به فروش رفت. نقاشی‌هایی که بچه‌ها کشیدند را لابه لای کتاب‌ها گذاشتیم و بسته های کتاب طی چند روز آینده ارسال می‌شود.
از ویژگی لاکپشت پرنده، همکاری بین بچه ها و نویسنده‌هاست که این بار هم می ‌شد به روشنی آن را در خانه وارطان دید، لاک پشت پرنده دوباره برای بهتر کردن حال بچه‌ها، موفق شد، کتاب‌ها سوار بر قاق کاغذی به مناطق سیلزده می روند و روزهای آفتابی را با خود می برند.
گزارش از منیره زینلی
**فراهنگ**م.ز** 2021**

نظر شما