شناسهٔ خبر: 32369420 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

کتابی از داگلاس آدامز با ترجمه آرش سرکوهی منتشر شد

کتاب "خداحافظ برای همیشه و ممنون بابت اون همه ماهی" نوشته داگلاس آدامز با ترجمه آرش سرکوهی روانه بازار کتابفروشی‌ها شد.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کتاب "خداحافظ برای همیشه و ممنون بابت اون همه ماهی" عنوان جلد چهارم مجموعه "راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها" است. سه جلد نخست این مجموعه با عنوان‌های "راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها"، "رستوران آخر جهان و زندگی" و "جهان و همه چیز" پیش از این منتشر شده است.

"راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها" سفر کهکشانی پر ماجرای آرتور دنت، مردی میان‌مایه از طبقه متوسط انگلیس، و نقش ناخواسته او را در یافتن معنای زندگی روایت کرده و با نقل داستانی ماجراهایی که در فضای بین کهکشانی و سیاره‌هایی دور از کره زمین رخ می‌دهند، زمین و زمان و زمانه، قدرت، مراجع و اتوریته‌های جهان معاصر، آدم‌ها و مفاهیم، افکار و کردار انسان‌ها را با زبان کنایی به طنزی متعالی برکشیده و نقد می‌کند. در جلد نخست این مجموعه، موجوداتی کهکشانی به نام وگون‌ها کره زمین را برای احداث بزرگراهی بین کهکشانی نابود می‌کنند. آرتور دنت، قهرمان رمان، به یاری بهترین دوست خود، فورد پریفکت، از این فاجعه جان به در می‌برد. فورد مردی است از ستاره‌های دیگر و از محققان موسسه‌ای است که کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها را منتشر می‌کند. فورد و آرتور چند ثانیه پیش از نابودی زمین به کمک دستگاهی که فورد به همراه دارد خود را به سفینه وگون‌ها منتقل کرده و از آن پس، با اتواستاپ‌زدن، سفر خود را در کهکشان‌ها ادامه می‌دهند. در جلد چهارم این مجموعه، "خداحافظ برای همیشه و ممنون بابت اون همه ماهی"، آرتور پس از سفرهای فراوان زمانی و مکانی، پس از نزدیک شدن به فهم معنای زندگی و نقش کره زمین در آن، پس از دیدار با مردی که جهان را اداره می‌کند، پس از غذا خوردن در رستوران آخر جهان و پس از نجات از حمله ربات‌های مرگ‌آور کریکیتی به کره زمین بازمی‌گردد؛ به زمینی که آرتور نابودی آن را به چشم خود دیده اما همچنان وجود دارد. جلد چهارم رمان از یک سو روایت تلاش‌های آرتور است برای کنار آمدن با این پارادوکس و یافتن توضیحی منطقی برای این تناقض و از سوی دیگر داستان آشنا شدن آرتور با دختری زمینی است که شاید بتواند آرتور را در حل این معما یاری کند و البته ماجرای ناپدید شدن ناگهانی دلفین‌ها از کره زمین و آخرین پیام آن‌ها برای بشریت.

این مجموعه پنج جلدی مشهورترین اثر داگلاس آدامز نویسنده انگلیسی، و از پر خواننده‌ترین رمان‌های طنزآمیز و پست مدرنیستی ادبیات معاصر جهان است که با استقبال خوانندگان و اقبال منتقدان ادبی روبرو بوده است. "راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها"، که برخی منتقدان آن را از درخشان‌ترین طنزها و زیباترین آثار پست مدرن معاصر ارزیابی می‌کنند، از پرفروش‌ترین کتاب‌های دهه‌های هشتاد و نود میلادی بوده و تاکنون به ده‌ها زبان ترجمه و براساس آن یک سریال تلویزیونی، یک تئاتر، یک موزیکال و یک فیلم سینمایی ساخته شده است.

آرش سرکوهی در بخشی از مقدمه کتاب درباره ترجمه عنوان و متن این کتاب توضیح داده: "در ترجمه عنوان و در متن این کتاب از عبارت "اتواستاپ‌زدن" معادل hitchhiking بهره گرفته‌ام. سفر به شیوه "اتواستاپ‌زدن" در ایران چندان مرسوم نیست اما در اروپا و امریکا شیوه‌ای جاافتاده است. جوانان، به ویژه دانشجویانی که توانایی مالی چندانی ندارند، با باروبنه مختصر خود کنار جاده‌ها می‌ایستند و خودروهای شخصی آنان را مجانی سوار می‌کنند و تا مقصد مشترک یا تا آنجا که مسیر یکسان است با خود می‌برند. در زبان‌های رایج در کشورهای اروپایی واژه hitchhiker  که به شیوه سفر برمی‌گردد، به معنای کسی است که با کم‌ترین هزینه سفر می‌کند. این کلمه را "اتواستاپ‌زن" ترجمه کرده‌ام".

کتاب "خداحافظ برای همیشه و ممنون بابت اون همه ماهی" نوشته داگلاس آدامز با ترجمه آرش سرکوهی در شمارگان 700 نسخه و با قیمت 25هزار تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

داگلاس آدامز

نظر شما