شناسهٔ خبر: 32369061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

الکترونیکی شدن انتخابات در کش و قوس شورای نگهبان و وزارت کشور

بحث الکترونیکی شدن انتخابات مدتها است که مطرح است و با وجود اینکه وزارت کشور آمادگی خود را برای برگزاری آن اعلام کرده است اما همچنان شورای نگهبان به آن ایراداتی دارد که این ایرادات در حال بررسی از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، بحث الکترونیکی شدن انتخابات از دوران سازندگی در کشور مطرح یود اما با وجود طرح این موضوع در آن سال همچنان موضوع برگزاری الکترونیک انتخابات در پیچ و خم دستگاه‌های نظارتی مانده است و با وجود اینکه وزارت کشور اعلام می‌کند توانایی برگزاری الکترونیکی انتخابات را در دو دوره اخیر داشته اما همچنان دستگاه‌های نظارتی مانند شورای نگهبان با اجرایی شدن این طرح مخالفت می‌کنند.

 

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی 13 اسفند سال در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، سازو کار برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس را تعیین کردند. بر این اساس ماده (۴۵) قانون انتخابات مجلس به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده ۴۵ - داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس باید ظرف مدت هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وسیله وزارت کشور، به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت نام ارتقا داده است، مراجعه کنند و ضمن تکمیل پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوطه را بارگذاری و با أخذ شناسه (کد) رهگیری، شخصاً و یا از طریق نماینده رسمی خویش جهت تأیید نهایی ثبت نام به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه فرعی مراجعه کنند.

 

وزارت کشور موظف است قبل از صدور دستور شروع انتخابات در خصوص نحوه اجرای حکم این ماده از طریق رسانه‌های گروهی به عموم مردم اطلاع رسانی کند و فرمانداران و بخشداران مکلفند در این خصوص به نحو مقتضی در حوزه انتخابیه فرعی خود اطلاع رسانی کنند.

 

طبق تبصره ۱- عدم تکمیل پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی و عدم بارگذاری مدارک و گواهینامه‌های مربوطه و یا عدم مراجعه به فرمانداری یا بخشداری مربوطه در موعد مقرر جهت تأیید نهایی ثبت نام، به منزله عدم ثبت نام است در صورت نقص در سامانه مزبور، ثبت نام به صورت حضوری در فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه فرعی انجام می‌گیرد.

 

بر اساس تبصره ۲- داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس که در خارج از کشور به سر می‌برند، باید ضمن مراجعه به سامانه الکترونیکی و طی مراحل مربوطه، جهت تأیید نهایی ثبت نام به سفارتخانه یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی مربوط مراجعه کنند.

 

سفارت یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی مکلف است با سریع‌ترین وسیله مخابراتی تأیید ثبت نام داوطلبان مذکور را از طریق وزارت امورخارجه به وزارت کشور اعلام کند تا در مهلت قانونی نسبت به بررسی صلاحیت وی در هیئت اجرایی حوزه انتخابیه اقدام قانونی به عمل آید.

 

همچنین طبق تبصره ۳- پرسشنامه اعلام داوطلبی باید حاوی اطلاعات شخصی و خانوادگی، سوابق علمی، شغلی، سیاسی، قضائی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی داوطلب باشد.

 

بر اساس تبصره ۴ - شورای نگهبان نیز امکان ثبت شکایات و اعتراضات نامزدها را به صورت الکترونیکی و با ارائه شناسه (کد) رهگیری فراهم می‌کند.

 

حالا در ادامه بررسی ها برای برگزاری الکترونیکی انتخابات، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به احتمال برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیک به تسنیم گفته است: «هنوز نسبت به برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک در دوم اسفند اشکالاتی وجود دارد که هنوز این اشکالات برطرف نشده است. اشکالات شورای نگهبان نسبت به الکترونیکی شدن روند برگزاری انتخابات، قبلاً نیز از سوی این شورا به وزارت کشور اعلام شده بود، باید ببینیم که دوستان وزارت کشور برای این اشکالات پاسخی دارند یا خیر.»

«عباسعلی کدخدایی» ادامه داده است: «در حال حاضر نیز کارشناسان شورای نگهبان مشغول بررسی موضوع الکترونیکی شدن انتخابات مجلس هستند و جلسات کارشناسی بین شورای نگهبان و وزارت کشور در این باره برقرار است اما در شورای نگهبان هنوز به جمع‌بندی نهایی برای الکترونیکی شدن انتخابات مجلس،در هیچ یک از حوزه‌ها نرسیده‌ایم و این امر منوط به محقق شدن الزامات انتخابات الکترونیک است.»

 

وی با اشاره به ایرادات قبلی شورای نگهبان نسبت به الکترونیکی شدن انتخابات گفت: «یکی از این موارد، امنیت و صحت انتخابات بود که هنوز این اشکالات برطرف نشده است و در صورتی که این اشکالات به‌همراه دیگر موارد برطرف شود انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار می شود. هنوز شورای نگهبان و وزارت کشور درباره برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس به‌صورت الکترونیک به جمع‌بندی‌های نهایی نرسیده‌اند.»

 

یادآور می شود: در انتخابات اخیر طی دو ساعت نتایج شمارش آرای ۱۰۴ شهر مشخص شد و در همان زمان می‌توانست اعلام شود اما به این دلیل که شمارش آرای ریاست جمهوری مقدم بر شوراها بود این نتایج با تاخیر اعلام شد. به نظر می‌رسد الکترونیکی شدن انتخابات راه‌حلی قطعی برای پایان دادن به بسیاری از مشکلاتی است که در ساختار فعلی انتخابات کشور وجود دارد اما همچنان باید منتظر ماند و دید دستگاه‌های نظارتی کی و چگونه قدم در این مسیر می‌گذارند./

نظر شما