شناسهٔ خبر: 32367882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جوانان یاری‌گر طرح «هر مسجد، یک خانه»/ «روز از نو، خانه از نو»

کمک‌های بی‌دریغ و وسیع مردم ایران از سراسر ایران به سوی هموطنان سیل‌زده جاری است، آنچه در این برهه ضرورت دارد حضور مداوم مردم تا بازسازی کامل مناطق سیل‌زده و مدیریتی نظام‌مند برای جبران خسارات وارد آمده است. به نظر می‌رسد طرح «هر مسجد یک خانه» می‌تواند سیستم مطلوب و کارآمدی برای جذب و ارسال کمک‌های مردمی به سوی سیل‌زدگان باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- فاطمه جمالزاده: باران بارید، سیل جاری شد، خانه‌ها بر آب رفت، پدری اشک ریخت، زنی بی سرپناه شد، کودکی ترسید، شهری آوار شد. همگی در عرض چند هفته رخ داد و بهارمان را غرق در نگرانی کرد. ولی مدتی نگذشت که خروش جمعیت مردم که از جای جای ایران با دلی سرشار از مهر و وجودی آکنده از غیرت به سوی مناطق سیل‌زده روانه شدند در گوش جهان پیچید و آسمان را به زانو درآورد. اکنون ایران یک خانواده است به وسعت تک تک مردمانش، مردمانی که برای کمک به اعضای آسیب‌دیده خود سر از پا نمی‎‌شناسند و تا بازگشت مجدد رونق و آرامش به زندگانی هموطنان سیل‌زده‌شان شب‌ها را راحت سر بر بالین نمی‌گذارند.

کمک‌های مردمی و نیروهای انسانی که به سوی مناطق سیل‌زده جاری می‌شوند گویی تمامی ندارند، آری این است جوشش غیرت ایران و ایرانی. طرح‌های کمک‌رسانی به سیل‌زدگان یکی پس از دیگری از دل جمعیت خود را بیرون می‌کشند همگی به این امید که « زندگی‌ هم‌وطنانمان را دست در دست هم دوباره بسازیم».

همه پای کار هستند از پایگاه‌های بسیج و ارتش، سپاه پاسداران گرفته تا دانشگاهیان تا پزشکان، دانش‌آموزان و حوزویان؛ آنچه در این برهه ضرورت دارد  حضور مداوم مردم تا بازسازی کامل مناطق سیل‌زده است چرا که جبران حجم وسیع خسارات وارد آمده از عهده یک نهاد یا یک قوه خارج است و البته مدیریتی نظام‌مند می‌طلبد چرا که تا ساز و کار منظم برقرار نشود کاری از پیش نمی‌‌رود.

یقینا تمام ملت ایران برای حل بحرانی که سیل‌زدگان را فراگرفته است مشتاق کمک‌رسانی‌ هستند ولی این کمک‌های مردمی حتما نیاز به یک مدیریت دقیق، رعایت تعادل در زمینه توزیع و اولویت‌بندی دارد؛ به نظر کارشناسان مسائل اجتماعی و کارشناسان مدیریت بحران که پیش از این به اظهار نظر درباره طرح «هر مسجد، یک خانه» پرداخته‌اند، این طرح که از سوی رئیس سازمان بسیج مستضعفین بر پایه طرح «جهاد همبستگی ملی» ارائه شده است می‌تواند سیستم مطلوب و کارآمدی را برای جذب و ارسال کمک‌های مردمی به سوی سیل‌زدگان تعریف و اجرا کند.

طرح «هر مسجد یک خانه، هر کاسب یک قلم کالای اساسی خانواده و هر بانک یک مدرسه» را مورد ارزیابی عمومی قرار داده، نظر و تحلیل تعدادی از هموطنان قمی از اقشار مختلف جامعه را درباره روند کلی کمک‌رسانی‌ها به سوی مناطق سیل‌زده و همچنین این طرح جویا شدیم.

 

طرحی برای بازگشت به مسجد

ابوذر زاهدی‌نیا طلبه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه عمق و گستردگی خسارات سیل در لرستان، خوزستان و گلستان نیازمند ورود همگانی مردم ایران در صحنه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان است اظهار کرد: جبران این حجم خسارات از عهده دولت به تنهایی بر نمی‌آید و لازم است مردم با هر توانی که دارند وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: طرح «هر مسجد یک خانه، هر کاسب یک قلم کالای اساسی خانواده و هر بانک یک مدرسه» طرح بسیار خوبی است که ضرورت ورود عموم مردم و بخش‌های مختلف جامعه برای کمک به سیل‌زدگان را می‌رساند و به آن جهت می‎بخشد.

طلبه حوزه علمیه قم عنوان کرد: روایتی در اسلام وجود دارد که می‌گوید «به دیگران رحم کن تا مورد رحم خداوند قرار بگیری»، مردم این را به خوبی‌ می‌دانند که اگر به سیل‌زدگان کمک کنند خداوند این اقدام آنان را بدون جبران نمی‌گذارد و اجرشان نزد خداوند خواهد بود.

زاهدی‌نیا کمک‌رسانی به سیل‌زدگان با محوریت مساجد را طرحی شایسته و موفق دانست و گفت: هر گاه پای مساجد به میان آمده است موفقیت حاصل شده است. مساجد محور همه اقدامات جمعی نیکو هستند و حتی در زمان ظهور امام زمان(عج) نیز این مساجد هستند که محور قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همانگونه که در زمان دفاع مقدس حرکت جمعی علیه دشمن از قبیل جذب نیرو، جذب کمک‌های مردمی، ارسال کمک‌ها به سمت جبهه‌ها و ... از سوی مساجد مدیریت می‌شد و سرانجام موفقیت‌آمیزی داشت اکنون نیز این راه روشن است.

طلبه حوزه علمیه قم طرح «هر مسجد یک خانه» و طرح جهاد همبستگی ملی را عاملی برای بازگشت توجهات عمومی به مساجد دانست و گفت: بازگشت به مساجد بازگشت به مهد اصول اسلامی و انسانی است، شاید سیل اخیر تلنگری از سوی خداوند بوده است که عموم مردم به مساجد و اصول اسلامی و انسانی بازگردند.

 

پیوستن  تمام مراکز و گروه‌ها به مساجد برای کمک به سیل‌زدگان

محبوبه کارگر بانوی خانه‌دار قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن ابراز خرسندی از حضور همگانی اقشار مختلف مردم در عرصه کمک به سیل‌زدگان عنوان کرد: کمک‌‌رسانی‌های بی‌دریغ مردم ایران به هم‌نوعان خود در مقطعی که همگی از فشارهای اقتصادی رنج می‌برند تجلی مسلمانیت و انسان‌دوستی این مردم است.

وی افزود: طرح «هر مسجد یک خانه، هر کاسب یک قلم کالای اساسی یک خانواده و هر بانک یک مدرسه» که بر پایه طرح جهاد همبستگی ملی با هدف تأمین مسکن، کالاهای اساسی خانواده‌های سیل‌‎‌زده و ساخت مدارس تخریب شده در این مناطق ازسوی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ارائه شده است در صورتی که به خوبی تبلیغ شود و به اطلاع عموم مردم برسد طرحی موفقیت‌آمیز خواهد بود و بازگشت رونق به مناطق سیل‌زده را سرعت خواهد بخشید.

این بانوی خانه‎دار اضافه کرد: محور قرار گرفتن مساجد در طرح «هر مسجد یک خانه» اقدامی هوشمندانه است چرا که مساجد گستردگی به پهنای سراسر ایران عزیز دارند و پشتیبانی حداکثری کمک‌های مردمی را به خوبی پوشش خواهند داد ولی نباید در این طرح فقط مساجد به تنهایی جلو روند بلکه باید برای پیوست دادن مساجد به تمام سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی اعم از دانشگاه‌ها، ادارات، پایگاه‌های بسیج، شرکت‌ها و ... اقدام جدی صورت گیرد.

کارگر تصریح کرد: مردم سیل‌زده بدانند که هم‌وطنانشان هرگز آنان را رها نخواهند کرد و دست در دست هم شهرها، خانه‌ها و محله‌های آنان را بهتر از قبل آباد خواهیم کرد.

 

اولویت‌بندی‌‌ها در احیای مناطق سیل‌زده 

عباس طهماسبی فعال اقتصادی صنف موبایل فروشان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم آسیب‌دیدن محل زندگی شماری از هموطنان را وارد آمدن آسیب به کل مردم ایران دانست و ضمن اظهار همدردی و همراهی با مردم سیل‌زده استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان عنوان کرد: مردم ایران حاضرند برای کمک به هموطنان خود حتی بیش از حد توان خود اقدام کنند تا مردم سیل‌زده دوباره رنگ آرامش را ببینند.

وی ادامه داد: تعدادی از خویشاوندان و دوستانم که برای کمک به مناطق سیل‌زده رفته‌اند از حجم قابل قبول کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان خبر می‌دهند ولی متأسفانه این نکته را هم می‌گویند که مدیریت خوبی در عرصه توزیع کمک‌های مردمی وجود ندارد، طرحی که اخیرا به عنوان «هر مسجد یک خانه» مطرح شده است می‌تواند بهبود مدیریت در عرصه کمک‌رسانی را جاری سازد.

فعال اقتصادی صنف موبایل فروشان قم اضافه کرد: طرح «هر مسجد یک خانه، هر کاسب یک قلم کالای اساسی خانواده و هر بانک یک مدرسه» پای تمام جامعه را به عرصه کمک به مردم سیل‌زده باز می‌کند و این بهترین راه برای بسیج همگانی مردم در این راه است.

طهماسبی با اشاره به طرح « هر مسجد، یک خانه» بیان کرد: به دلیل وجود تعداد زیاد مساجد در سطح کشور می‌توان شبکه‌سازی دقیق و خوبی را برای پشتیبانی کمک‌های مردمی و ساماندهی و توزیع این کمک‌ها ایجاد کرد.

وی ادامه داد: مرتبط شدن مساجد به بانک‌ها، کاسبان و مردم حرکت بزرگ جهادی برای احیای مناطق سیل‌زده را رقم می‌زند. البته باید در احیای این مناطق حتما به اولویت‌ها توجه کرد یعنی باید در مرحله نخست برای تأمین مسکن سیل‌زدگان، سپس کالاهای اساسی زندگی آنان و بعد موارد دیگر از قبیل ساخت مدارس و ... اقدام کرد.

فعال اقتصادی صنف موبایل فروشان قم افزود: طرح «هر مسجد یک خانه» مردم را در امر یاری‌رسانی به سیل‌زدگان راهنمایی می‌کند و آنچه که از همه مهم‌تر است این است که نظم خوبی را بر فضای پشتیبانی این مناطق حاکم می‌سازد و با جاری شدن نظم در امور کارها راحت‌تر پیش می‌رود.

 

جوانان یاری‌گر طرح «هر مسجد، یک خانه» هستند

کوثر عباس‌تبار دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تا این لحظه حضور گسترده مردم در مناطق سیل‌زده و ارسال کمک‌های آنان برای هموطنان آسیب‌دیده را شاهد بوده‌ایم و آنچه که مورد توقع عموم مردم است حضور مؤثرتر و پررنگ‌تر نهادهای دولتی در این عرصه است.

وی سازماندهی کمک‌های مردمی با محوریت مساجد در سراسر کشور برای مردم سیل‌زده را عامل ایجاد شور و رقابت مثبت بین آحاد مردم دانست و گفت: والسابقون السابقون اکنون در زمینه کمک به هم‌وطنان سیل‌زده معنای عینی یافته است و جوشش غیرت همگانی مردم هر چه بیشتر پای مسؤولان را به عرصه عمل باز کرده و می‌کند.

دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: انگیزه و نیرویی که نوجوانان و جوانان دارند درون یک فرد میانسال یا سالخورده وجود ندارد از این رو اگر در سطح وسیع کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده از جمله طرح «هر مسجد یک خانه» از جوانان دعوت به عمل آید و از آنان استفاده شود چراغ‌های موفقیت بیشتر و سریعتر روشن می‌شود.

عباس‌تبار تصریح کرد: البته اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ساماندهی آن‌ها را فقط به مساجد اختصاص دهیم چندان موفق نیست بلکه بای مساجد را به تمام بخش‌ها، قشرها و نهادهای جامعه پیوند دهیم تا مساجد کانون کمک‌رسانی‌ها شوند نه فقط کانال کمک رسانی.

آنچه از دل‌ها و کلام اقشار مختلف مردم پیدا است تبلور انسانیت و هم‌نوع‌دوستی است، همان چیزی که از لحظه آغاز سیل تا کنون تمام مردم ایران را خانواده‌ای واحد ساخته که برای کمک به یکدیگر روز و شب، سرما و گرما، بی‎پولی و ثروتمندی و پیر و جوان نمی‌شناسد.

مردم در صحنه هستند و دستان خود را برای یاری یکدیگر گرم‌تر از هر زمان گشوده‌اند، آنچه بیش از هر چیز امروز باید مورد توجه قرار گیرد مدیریت جهادی، دقیق و برنامه ریزی مدبرانه بر اساس حجم تخریب‌ها در هر منطقه و اولویت‌بندی در راستای کمک رسانی به سیل‌زدگان و بازسازی مناطق سیل‌زده است.

و اما کلامی با هموطنان سیل‌زده! خواهرم، برادرم، تا ملت ایران زنده است مبادا غبار غم بر دل بنشانی، گرد آوارگی در قلب خود احساس کنی و اشک بیچارگی از چشم روانه کنی، دوباره از نو می‎سازیم، بهتر از روز نخست.

روز از نو خانه از نو با طرح «جهاد همبستگی ملی».

انتهای پیام/78005*40

نظر شما