شناسهٔ خبر: 32367706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در آیین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن مطرح شد؛

تمجید آیت‌الله مصباح از حقیقت‌جویی، خستگی‌ناپذیری، شجاعت و استقلال فکری پروفسور لگنهاوزن

آیت‌الله مصباح یزدی در آیین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن، گفت: همه ما حقیقت جویی را دوست داریم اما آقای لگنهاوزن هزینه می‌دهد تا به حقیقت دست یابد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن با حضور آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اندیشمندان، حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون رییس قوه قضائیه، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محمد محمدرضایی، دکتر ابوالفضل ساجدی و جمعی از اندیشمندان داخلی و خارجی، به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) روز پنجشنبه 29 فروردین در سالن همایش‌های این مؤسسه در قم برگزار شد.
 
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در این آئین با اشاره به حقیقت جویی که آن را از مهمترین ویژگی‌های پروفسور محمد لگنهاوزن برشمرد، گفت: همه ما حقیقت جویی را دوست داریم اما ایشان هزینه می‌دهد تا به حقیقت دست یابد. ایشان از 40 سال پیش تاکنون قدم‌های بلند و برجسته و قابل تقدیری در این راه برداشته است.

رئیس موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی (ره) ویژگی بعدی پروفسور لگنهاوزن را خستگی ناپذیری او دانست و افزود: وقتی انسان یک چیزی را دوست داشته باشد برای رسیدن به آن حاضر است هزینه کند اما ایشان در این راه از هیچ چیز خسته نشد و می‌دانیم که نظیر آن کم پیدا می‌شود.
 
عضو جامعه مدرسین سومین ویژگی شخصیت ایشان را شجاعت و استقلال نظر معرفی کرد و یادآور شد: خیلی‌ها به یک نظر تمایل پیدا می‌کنند اما شرایط اجازه نمی‌دهد تا نظر شخصی را بیان کنند اما ایشان به عنوان یک استاد دانشگاه در آمریکا و شخصیتی شناخته شده، نظر خود را به صراحت و با جرأت اعلام می‌کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین هادی معاون فرهنگی قوه قضائیه با یادآوری این نکته که خود را شاگرد پرفسور لگنهاوزن می‌داند به موضوع الزامات اخلاقی از سلسله مباحث لگنهاوزن  اشاره کرد و گفت: در بحث الزامات اخلاقی نظرات مختلفی مطرح است. برخی حقیقت وجوب را از سنخ کشف، بعضی‌ها از سنخ شناخت بالغیر و افرادی قائل اعتبار محض هستند و اما ایده‌ای در الزامات اخلاقی مطرح است در حقیقت درعالم واقعی که در آن هستیم. معتقدیم در این ذهن و وقایع اراده ای وجود دارد و این عالم واقعه ای به وسیله دو نفر جعل و از نوع اعتباری می‌شود و تا آن نباشد وجوب شکل نمی‌گیرد.
 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی دبیر علمی آئین نکوداشت  علمی پروفسور محمد لگنهاوزن، با اشاره به این جلسه از سوی قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: فعالیت قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال 90 آغاز شد و توجه به بزرگان و شناسایی و معرفی و تجلیل و بررسی و اندیشه فلسفه و تعمیق بخشی این موضوع و پاسخ گویی به شبهات از اهداف آن است.
 
ساجدی افزود: در همین رابطه تصمیم گرفته شد از شخصیت پروفسور محمد لگنهاوزن تجلیل شود. ایشان کسی است که تصمیم گرفت از آمریکا به ایران بیاید. 10 سال در دانشگاه تگزاس امریکا تدریس می‌کرد و برای حضور در ایران به خاطر عشق و علاقه به حقیقت مشکلات زیادی را تحمل کرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پروفسور لگنهاوزن بعد از اینکه کتاب نهج البلاغه حضرت علی (ع) را مطالعه می‌کند، شیعه می‌شود و بعد از ورود به تهران و بعدها با ملاقاتی که با آیت الله مصباح یزدی داشت، به قم می‌آید.
 
در پایان این مراسم ضمن رونمایی از مجموعه مقالات با محوریت پروفسور لگنهاوزن از مقام علمی ایشان با حضور آیت الله مصباح یزدی تجلیل به عمل آمد.
 
یادآوری می‌شود، پروفسور محمد لگنهاوزن، در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک متولد شده است و در سال ۱۹۷۴ در دانشگاه ایالت نیویورک در آوبنه (مرکز اداری و دانشگاهی ایالت نیویورک) مشغول تحصیل شد. وی برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در دانشگاه لاس پذیرفته و در سال ۱۹۷۹ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از این دانشگاه شد؛ لگنهاوزن 10 سال نیز در دانشگاه تگزاس‌ جنوبی تدریس کرد و در همین دوران بر اثر آشنایی با دانشجویان مسلمان به اسلام گرایش پیدا کرد.

نظر شما