شناسهٔ خبر: 32366811 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم:

همه دانشگاهها مأموریت دارند در رفع مشکلات کشور کمک کنند

قائم مقام وزیر علوم گفت: تقریبا همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ ماموریت‌ دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم عبدالرضا باقری در همایش توسعه پایدار که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر و با حضور ارائه‌دهندگان مقالات و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد، تاکید کرد: به رغم نارسایی‌های فراوان، اما رویکرد توسعه و کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است.

وی افزود: پرداختن به موضوع توسعه پایدار حتی در مراکز آموزش عالی مثل کاشمر جای تقدیر دارد و این نشان می‌دهد آموزش عالی وارد عرصه‌های اجتماعی شده و علاوه بر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کشور درخصوص مسائل پیرامون خود و ضرورت پاسخگویی به نیازهای جامعه توجه دارد.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: مراکز آموزش عالی سرمایه‌های ملی و جز افتخارات کشور هستند به طوری که امروز تعداد بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور دارند و افتخار آفرینند.

وی تصریح کرد: باید دانشگاه‌های بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیت‌های ملی و بین المللی و واحدهای دانشگاهی کوچک‌تر را به خاطر توسعه نیازهای منطقه‌ای و ملی مورد توجه و حمایت قرار داد.

باقری ادامه داد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مؤلفه توسعه پایدار است که باید به جد به آن‌ها توجه داشت که مؤلفه مهم اقتصاد پایدار، توسعه پایدار کشاورزی است.

وی ارتقای امنیت غذایی و کیفیت تغذیه، کاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مؤلفه‌های مهم در توسعه کشاورزی پایدار ذکر کرد و افزود: باید بهره‌برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط زیست همراه کنیم و به توسعه کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های موجود بپردازیم.

قائم مقام وزیر علوم گفت: خاک، ذخایر ژنتیکی، هوا، سرمایه، بازار، نیروی ماهر و تکنولوژی مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کشاورزی است.

وی اظهار کرد: هرچند برای رفتن به سمت توسعه کشاورزی پایدار راه حل‌های وجود دارد اما ابتدا باید کشاورزی را از منبع‌بنیان به سمت دانش‌بنیان ببریم و اگر بخواهیم افزایش درآمد کشاورز، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم‌ها را که سه مؤلفه مهم در کشاورزی دانش‌بنیان هستند، داشته باشیم ابتدا باید تحقیقات کشاورزی را توسعه دهیم.

نظر شما