شناسهٔ خبر: 32366807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جزئیات جدید گزارش مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا

ایرنا نوشت: وزارت دادگستری آمریکا پس از مدت ها انتظار و گمانه زنی سرانجام گزارش بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده را منتشر کرد؛ گزارشی که می گوید شواهد قطعی دال بر بی گناهی رئیس جمهوری در کارشکنی در اجرای عدالت نیافته اما دونالد ترامپ و تیم حقوقی‌اش آن را یک پیروزی قلمداد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به نقل از تارنمای هیل، این گزارش در دو جلد و در ۴۴۸ صفحه منتشر و علاوه بر انتشار عمومی به کنگره نیز ارسال شده است. این گزارش در واقع نسخه ای سانسور شده و بازنویسی شده از روی گزارش اصلی رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیقات در زمینه دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ است. تیم حقوقی مولر که ۲۲ ماه برای انجام این گزارش وقت صرف کرده، نوشته که در روند تحقیقات نتوانسته «با قاطعیت مشخص کند» که ترامپ در اجرای عدالت کارشکنی نکرده است.

در گزارش آمده است: اگر پس از بررسی کامل حقایق اطمینان یافته بودیم که رئیس جمهوری مرتکب کارشکنی در اجرای عدالت نشده است، آن را بیان می کردیم. اما با توجه به حقایق و استانداردهای حقوقی نتوانستیم به این نتیجه برسیم.

گزارش مولر افزود: شواهدی که در خصوص رفتار و نیات رئیس جمهوری به دست آوردیم، مسائل دشواری را مطرح می کند که مانع از آن می شود تا با قاطعیت حکم دهیم که تخلفی صورت نگرفته است. از همین رو، این گزارش درحالی که نتیجه گیری نمی کند که رئیس جمهوری تخلفی مرتکب نشده، در عین حال او را نیز تبرئه نمی کند.

«ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا دقایقی پیش از انتشار این گزارش در کنفرانسی خبری گفته بود که مولر به این نتیجه نرسیده که ترامپ در روند انجام این گزارش کارشکنی کرده است. «بار» و معاونش «راد روزنستاین» گفتند شواهد را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که دلایل کافی وجود ندارد تا ترامپ را به کارشکنی در اجرای عدالت متهم کرد.

تیم مولر ۱۰ موضوع را در رابطه با کارشکنی ترامپ در اجرای عدالت در تحقیقات خود مورد بررسی قرار داده که اخراج «جیمز کومی» مدیر پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) و فشار بر «جف سنشز» وزیر سابق دادگستری برای دخالت در این پرونده از جمله این موضوعات است.
مولر و تیمش در گزارش خود نوشته اند: «شواهد محکمی» وجود دارد که نشان می دهد ترامپ به این دلیل کومی را اخراج کرد که وی «مایل نبود علنا اعلام کند که شخص رئیس جمهوری موضوع تحقیقات است».
افزون بر این، ترامپ در ژوئن ۲۰۱۷ به «دان مک گاهن» مشاور کاخ سفید دستور داده بود تا به وزیر وقت دادگستری بگوید که مولر باید اخراج شود. او همچنین به رئیس سابق ستاد انتخاباتی اش «کوری لواندوفسکی» دستور داده بود تا از جف سشنز بخواهد که تحقیقات در مورد دخالت روسیه را «بسیار غیرمنصفانه» بخواند.

در گزارش مولر همچنین اعلام کرد: «آژانس تحقیقات اینترنتی» (IRA) روسیه «ده ها» گردهمایی سیاسی در آمریکا را از طریق شبکه های اجتماعی سازماندهی کرده بود. تارنمای هیل نوشت: این آژانس روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نهادهای اطلاعاتی آن کشور دارد که طی سال‌ها در ایالت هایی مانند نیویورک، فلوریدا و پنسیلوانیا گردهمایی هایی در حمایت از ترامپ و در مخالفت با رقیب انتخاباتی اش «هیلاری کلینتون» سازماندهی کرده بود.

بنا برگزارش مولر، این آژانس از فیسبوک و توئیتر برای سازماندهی و تبلیغ گردهمایی های سیاسی استفاده کرده و با ارسال پیام های مستقیم به دنبال کنندگان این شبکه های اجتماعی از آنها خواسته بود تا در این گردهمایی ها شرکت کنند.

مولر و تیمش نوشتند: کارکنان IRA از توئیتر و فیسبوک و اینستاگرام برای تماس با افراد آمریکا و جذب نیرو از میان آنها استفاده کرده بود.

آنها در گزارش خود اعلام کردند که مقام های ستاد انتخاباتی ترامپ از جمله «کلیان کانوی» مشاور ستاد و «دونالد ترامپ جونیور» پس از ترامپ پیام های منتشره در حساب های وابسته به IRA در شبکه های اجتماعی را بازنشر کرده اند. این پیام ها با موضوع تقلب در انتخابات و استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی خود برای ارسال اطلاعات طبقه بندی شده در دوران حضورش در راس وزارت خارجه آمریکا بود.

مولر نتیجه گیری کرده که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ با کمک IRA و از طریق شبکه های اجتماعی برای افزایش شانس پیروزی ترامپ تلاش و در آن انتخابات دخالت کرد. اما وی نوشت: اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با اقدامات مداخله جویانه دولت روسیه در انتخابات هماهنگی نکرده بودند.
وزیر دادگستری دقایقی پیش از انتشار گزارش گفت که مولر به این نتیجه نرسیده که میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه تبانی وجود داشته است.

مولر در گزارش خود نوشته، «شواهدی» وجود دارد که نشان می دهد ترامپ از تماس های تلفنی «مایکل فلین» مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید با سفیر روسیه در آمریکا مطلع بوده است اما این شواهد به قدر کافی جامع نیست. تماس های فلین با سفیر روسیه پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید برقرار شده بود.

ترامپ در واکنش به انتشار گزارش بازنویسی شده مولر، با الهام از مجموعه «بازی تاج و تخت» پوستری در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود: «بازی تمام شد.» او همچنین در جریان دیدار با شماری از نظامیان مجروح آمریکایی که در کاخ سفید برگزار شد، اظهار داشت که این گزارش نشان می دهد وی «هیچ تبانی و هیچ کارشکنی» در اجرای عدالت نداشته و امروز «روز خوبی» برای وی است.
تیم حقوقی ترامپ شامل «رودی جولیانی»، «جین راسکین» و «مارتین راسکین» نیز با انتشار بیانیه ای در واکنش به نتایج تحقیقات مولر و تمیش اعلام کردند: نتایج این تحقیقات یک پیروزی کامل برای رئیس جمهوری است. روشن است که تخلف کیفری صورت نگرفته است.
اما انتشار گزارش سانسورشده نارضایتی هایی نیز ایجاد کرده است. «جرولد نادلرم رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که وزارت دادگستری اطلاع نداده بود که گزارشی بازنویسی شده به کنگره ارسال می کند، بنابراین، وی خواهان دریافت گزارش کامل مولر خواهد شد.

2323

نظر شما