شناسهٔ خبر: 32366694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

خداحافظی گوژپشت با نوتردام/کاهش سفرهای نوروزی

کاهش سفرهای نوروزی از نظر وزارت راه، تعطیلی موزه جیرفت، آتش سوزی در کلیسای نوتردام، حضور کارشناسان یونسکو در شوشتر از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پس از بارندگی‌های اخیر که آسیب زیادی به بناهای تاریخی ایران نیز زد، معاون میراث فرهنگی در نشستی گفت که روستاهای تاریخی که به خوبی مکانیابی و بر اساس دانش گذشتگان ساخته شده اند در سیلاب‌های اخیر آسیب ندیده اند ولی روستاهایی که در این شرایط ساخته نشده اند در مواجه با سیل از بین رفته اند.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع میراث کشاورزی نیز پیشتر شعار ایکوموس قرار گرفته بود افزود: این توجه باعث شد روستاهای تاریخی فرهنگی و حوزه‌های مناظر فرهنگی طبیعی بیشتر مورد پژوهش قرار گیرند به طوری که میراث کشاورزی از کبوتر خانه‌ها تا باغستان‌های سنتی بر اساس این شعار برای ثبت آماده شد.

طالبیان با بیان این که موضوع منظر روستایی با توجه به سیل امسال برای ما درس بزرگی به جای گذاشت تصریح کرد: روستاهای تاریخی که به خوبی مکان یابی و بر اساس دانش گذشتگان ساخته شده اند در سیلاب‌های اخیر آسیب ندیده اند ولی روستاهایی که در این شرایط ساخته نشده اند در مواجه با سیل توان مقاومت نداشته و از بین رفته اند.

موزه جیرفت تعطیل شد

در این هفته، موزه جیرفت تعطیل شد. غلامرضا فرخی مدیر کل میراث فرهنگی کرمان با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر خساراتی به بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی جنوب استان کرمان در پی نداشته است، بیان کرد: اکیپی متشکل از نیروهای یگان حفاظت و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان به مناطق جنوبی اعزام شده اند تا در شرایط اضطراری وارد عمل شوند.

وی با تاکید بر اینکه موزه باستان شناسی شهر جیرفت در نزدیکی رودخانه هلیل رود قرار دارد، تصریح کرد: این موزه تا اطلاع ثانوی و تا زمان پایداری وضعیت جوی تعطیل خواهد بود.

ایرانی‌ها نوروز امسال ۱۰ درصد کمتر سفر رفتند

علی رغم اینکه سازمان میراث فرهنگی مدعی رشد ۵ درصدی سفرهای نوروزی در سال ۹۸ بود اما این هفته مدیرکل اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در نوروز ۹۸ ایرانی‌ها نسبت به نوروز سال گذشته ۱۰ درصد کمتر مسافرت رفتند که اگرچه هشدارهای وقوع سیل بی‌اثر نبود، اما عامل اصلی تورم بوده است.

محسن صادقی گفت: با توجه به اینکه هزینه سفر را سه آیتم «حمل و نقل»، «اقامت» و «خوراک و گردش» تشکیل می‌دهد، در حوزه اقامت مسافران ۵۰ درصد تورم نسبت به نوروز سال گذشته، در بخش خوراک و گردش تورم ۱۰۰ درصدی و در بخش حمل و نقل اعم از عمومی و شخصی به طور میانگین ۲۰ درصد تورم داشته ایم.

وی با بیان اینکه افزایش سفرها به معنی وجود رفاه عمومی است، افزود: کاهش ۱۰ درصدی سفرها، به معنی کاهش سطح رفاه مردم است. هرچند که بخشی از عوامل کاهش سفرها را باید سیل و وضعیت جوی نوروز امسال و هشدارهای سازمان هواشناسی دانست. اما قطعاً بخش مهم‌تر این اتفاق را مسائل اقتصادی باید برشمرد.

کارشناس یونسکو پس از سیلاب به شوشتر رفت

کارشناس فنی سازمان یونسکو به همراه معاون میراث فرهنگی کشور طی سفری سه روزه به استان خوزستان رفته و در حال بررسی وضعیت میراث جهانی شوشتر پس از سیلاب‌های اخیر هستند. در پی سیلاب‌های اخیر در استان، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به همراه محمدحسین ارسطوزاده مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، پنبه‎دانه فرماندار شوشتر و جودانی جیگلی کارشناس اعزامی از سوی سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت پایداری سازه‌های آبی تاریخی در این شهرستان حضور یافتند.

نوتردام در آتش سوخت

مهمترین خبر میراثی جهان درباره آتش سوزی کلیسای نوتردام در پاریس بود. این کلیسای تاریخی در آتشی که منشأ آن مشخص نیست سوخت و آثارش به موزه لوور به صورت موقت رفت. در جریان سوختن کلیسای نوتردام یک میلیونر پاریسی اعلام کرد حاضر است صد میلیون یورو برای بازسازی کلیسا کمک کند. هر چند مدتی بعد اعلام شد این میلیونر فرار مالیاتی دارد.

خبرگزاری مهر پس از این اخبار در گزارشی نوشت که چطور هیچ یک از میلیونرهای ایرانی حتی به بهانه فرار از مالیات دست به کار حمایت از میراث فرهنگی ایران نمی‌شوند؟

میلیونر فرانسوی که صاحب چند برند جهانی است گفته که صد میلیون یورو برای بازسازی کمک خواهد کرد. هر چند مدتی بعد به نقل از لوموند اعلام شد که این میلیونر فرانسوی ۲ میلیارد یورو فرار مالیاتی دارد.

رگ میلیونرهای ایرانی برای حفظ میراث فرهنگی بیرون می‌زند؟

این پیشنهاد در حالی مطرح شد کهنه تنها خود دولت فرانسه بلکه جوامع بین المللی دیگر نیز حاضر به بازسازی این کلیسا بوده و می‌توانند کمک‌های خود را روانه این بناهای ٨۵٠ ساله کنند اما چرا یک میلیونر تصمیم می‌گیرد چنین پیشنهادی بدهد شاید یکی از دلایل آن به جا ماندن نام او در تاریخ بازسازی کلیساست اقدامی که برای همیشه تاریخ به نام این میلیونر ثبت خواهد شد.

از این نمونه پیشنهادات در کشورهای دیگر کم نیست که مردم کشوری حاضرند از درآمد خود برای حفظ میراث کشورشان هزینه کنند اما چرا در ایران چنین افرادی پیدا نمی‌شوند. چرا هیچ وقت میلیونرها و میلیاردهای ایران دست به چنین کارهای خیرخواهانه برای حفظ میراث فرهنگی کشورشان نمی‌زنند؟ چرا میلیونرهای آنها دست به جیب می‌شوند و میلیونرهای ایرانی دست از جیب بیرون نمی‌آورند؟

نظر شما