شناسهٔ خبر: 32366687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست طالبان با نمایندگان دولت افغانستان در دوحه به تعویق افتاد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از دوحه،دیدار میان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر روز جمعه به تعویق افتاد و آمریکا با ابراز نا امیدی از این امر، از طرفین خواست در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
طرف های درگیر در این پرونده به طور رسمی در این باره اظهار نظری نکرده اند اما برگزار کنندگان این دیدار به تعویق افتادن آن را به علت مجادله درباره شمار و ترکیب هر یک از هئیت ها اعلام کردند.
سلطان برکت، از مرکز مطالعات مناقشات و امور بشر دوستانه در بیانیه ای اعلام کرد "این تعویق تاسف بار برای رسیدن به تفاهمی درباره این که چه کسی قرار است در کنفرانس شرکت کند، ضرورت دارد".
دولت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه فهرستی 250 نفری از نمایندگان از جمله مقامات دولتی اعلام کرده بود که قصد داشت آنها را برای شرکت در این دیدار که از روز شنبه تا 21 آوریل در دوحه پیش بینی شده بود، اعزام کند.
اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان بلافاصله با صدور بیانیه ای این ابتکار را به سخره گرفت و اعلام کرد این غیر عادی است و تصریح کرد "طالبان قصد ندارد" با این تعداد اشخاص دیدار کند.
زلمای خلیل زاد فرستاده آمریکا برای مذاکرات صلح در افغانستان نیز نا امیدی خود را از تعویق این نشست اعلام کرد.
وی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: "ما با همه طرف ها در تماس هستیم و همه آنها را ترغیب می کنیم به گفتگوها متعهد بمانند".
خلیل زاد افزود: "من همه طرف ها را ترغیب می کنم از این فرصت استفاده کنند و با پذیرش فهرست شرکت کنندگان امور را به جریان درآورند و به نام همه افغان ها گفتگو کنند".
آمریکا که در تلاش است از طولانی ترین جنگ تاریخ خود خارج شود، سال گذشته گفتگوهایی را با طالبان آغاز کرده است. تازه ترین مذاکرات دو جانبه میان آنها در ماه مارس در قطر به پایان رسید.
اعضای مخالفان رئیس جمهور افغانستان نیز در ماه فوریه در مسکو، پایتخت روسیه با طالبان دیدار کردند.
طالبان تاکنون از مذاکره با مقامات کابل امتناع کرده است و آنها را "عروسک خیمه شب بازی" واشنگتن توصیف می کند.
طالبان همچنین هر گونه ویژگی رسمی در دیداری را که در دوحه پیش بینی شده است، انکار و بر این امر تاکید می کند که این دیدار صرفا "تبادل دیدگاه ها" است و "هر شخصی که عضوی از دولت کابل باشد فقط با عنوان شخصی می تواند در نشست شرکت کند".

نظر شما