شناسهٔ خبر: 32366010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

علت و درمان تعریق زیاد بدن

باشگاه خبرنگاران

یک متخصص غدد و متابولیسم با توضیح علت‌های تعریق زیاد، استفاده از یک محلول را راه حل کنترل فعالیت غدد تعریق دانست.

صاحب‌خبر -

شاداب صالح پور متخصص غدد و متابولیسم پیرامون علل و درمان تعریق اظهار کرد: در فصل تابستان و بهار که دمای هوا بالاست غدد عرقی تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: غدد تعریق شامل اکرین و آپوکرین است؛ ترشح غدد اکرین فاقد چربی است و بیشتر آن را آب و نمک تشکیل می‌دهد؛ ترشح غدد آپ آکرین شامل ماده‌ای به نام سبوم است که نوعی چربی به حساب می‌آید و بر روی بدن فرد و لباس او لک برجای می‌گذارد؛ غدد آپوکرین بیشتر در نواحی خاصی که شامل چین‌های بدن مانند زیر بغل و کشاله ران است، قرار دارد. فعالیت غدد آپوکرین در افراد چاق، کسانی که در سنین بلوغ قرار دارند، همچنین افرادی که در آن‌ها ترشح هورمون مردانه بیشتر ازحد طبیعی است، مشاهده می‌شود.

صالح‌پور با توجه به عواملی که بر تعریق تاثیر گذار است؛ تصریح کرد: تغییرات هورمونی، گرما و خشکی سطح پوست، تیروئید و منشاء ارثی نیز می‌تواند باعث ایجاد تعریق زیاد باشد، مثلا افرادی که در خواب تعریق شدیدی تجربه می‌کنند، دچار عوامل ارثی هستند؛ به افرادی که تعریق زیادی دارند پیشنهاد می‌شود که در حمام به جای استفاده از صابون‌ها از شامپو بدن استفاده کند تا مقدار تعریق را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در بعضی از موارد نیز تعریق زیاد از مصرف بعضی از دارو‌ها و بعضی از بیماری‌ها نشأت می‌گیرد که شامل بیمار‌های عفونی مانند سل، تب مالت، بیماری‌های تب‌دار، بیماری‌های غدد لنفاوی، سرطان غدد لنفاوی، نارسایی‌های قلبی و ریوی و حتی مسمومیت با حشره کش‌ها و ... می‌شود.

علل تعریق کف دست و پا چیست؟

این متخصص غدد و متابولیسم درباره تعریق کف دست و پا توضیح داد: این نوع تعریق نیز جزء دسته تعریق ارثی است؛ گا‌ها تمام اعضای خانوادا در دوران جوانی و نوجوانی این تعریق را تجربه کردند، اضطراب نیز باعث تشدید تعریق درد کف دست و کف پا می‌شود.

وی افزود: این تعریق در روابط اجتماعی و اعتماد به نفس افراد بسیار تاثیرگذار است؛ می‌توان با استفاده از محلول آلومینیوم کلراید ۶ یا ۱۲ درصد که به مدت ۶ ماه تعریق را مهار کرد؛ همچنین می‌توان با تزریق بوتاکس و مسدود کردن غدد عروقی یا عمل جراحی این عارضه را تا حدودی درمان کرد.

صالح‌پور درباره درمان این عارضه تصریح کرد: افرادی که تعریق زیادی دارند می‌توانند با استفاده از دئودورانت‌ها و مام‌ها، همچنین محلول آلومینیوم کلراید که باعث می‌شود غدد عروقی مسدود شود و تعریق عصبی کاهش پیدا کند، عارضه خود را درمان کنند؛ اگر منشأ تعریق عصبی است نیز پیشنهاد می‌شود فرد با مراجعه به روانپزشک و حل مشکلات عصبی خود و همچنین استفاده از دارو‌های آرامبخش تعریق را کنترل کند؛ تاکید می‌شود برخلاف تصور عموم آلومینیوم سرطان زا نیست و فقط مصرف دراز مدت آن باعث تیرگی و التهاب پوست می‌شود.

نظر شما