شناسهٔ خبر: 32365964 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ: کاری با من شد که نباید می شد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز؛ رئیس جمهور آمریکا در جمع شماری از نیروهای زخمی شده آمریکایی در درگیری های مختلف,​ بار دیگر با طرح ادعای بی گناهی خود در ماجرای ارتباط با روسیه و ادعای تبرئه شدن در تحقیقات صورت گرفته گفت من از همان ابتدا نیز گفته ام که این کارها نباید از همان ابتدا انجام می گرفت و آنچه در خصوص من صورت گرفت نباید بر سر هیچ رئیس جمهور دیگری بیاید.
دونالد ترامپ گفت برای من نیز امروز روزی خوب است چون ثابت شده است که نه همدستی در کار بود و نه کارشکنی در اجرای عدالت؛ با همه اینها,​ باید به ریشه مسائل بپردازیم و گفته ام که این کارها از همان ابتدا نباید صورت می گرفت و آنچه که با من شد,​ نباید با رئیس جمهور دیگری تکرار شود.
وی گفت هر کدام از شما شاهد و نمادی از عزم و اراده و در عین حال شجاعت و میهن پرستی هستید که این کشور بزرگ را همچنان در روی زمین نگه داشته اید. همانطور که می دانید بیشترین میزان بودجه را نیز ما اکنون برای نیروهای نظامی صرف می کنیم. در سال اول هفتصد میلیارد دلار و در سال بعد هفتصد و شانزده میلیارد دلار و امسال نیز تلاش خواهیم کرد این میزان را حتی بیشتر کنیم. ما ارتشی می سازیم که هرگز مانند آن نبوده,​ جنگنده های جدید بیشتر و​ کشتی های جنگی در همه انواع آن را می سازیم؛ هر سرباز باید بهترین تجهیزات را داشته باشد و نیروهای ارتش نیز قرار است لباس های رزمی جدید داشته باشند که بسیار هم گران هستند.
ترامپ گفت در حال حاضر ما تجهیزاتی در اختیار داریم که قبلا هرگز نداشتیم, تحقیقاتی روی تسلیحات جدید و بهتر صورت می گیرد. هیچ کس کاری حتی نزدیک به آنچه که ما انجام می دهیم,​ نمی تواند انجام دهد. از زمانی که من روی کار آمده ام کارهای بزرگی صورت گرفته است. ما پیشتر ارتشی تضعیف شده داشتیم,​ هواپیماهایی که چهل یا پنجاه سال از عمر آنها می گذشت. اتفاقاتی می افتاد که حتی باورش نمی کنید و ما از این اتفاقات راضی نبودیم.
رئیس جمهور آمریکا گفت مسائل بودجه ای برای ما خیلی مهم هستند ولی وقتی صحبت از دفاع از کشور به میان می آید,​ بودجه دیگر ارزش و اهمیتی ندارد. ما کار واقعی را انجام دادیم. ما در حال حاضر بزرگترین کشتی یخ شکن را در دست ساخت داریم که بیست سال بود قصد ساخت آن وجود داشت ولی به خاطر گران در آمدنش,​ این کار صورت نمی گرفت. در نیروی هوایی نیز شمار بالایی اف سی و پنج سفارش داده شده است و ما تلاش می کنیم قیمت آنها تا حد امکان کمتر در بیاید. کاهش (قیمت) چشمگیری نیز در این جنگنده ها اعمال شده است. ما بزرگترین و بهترین تجهیزات را داریم که همه خواهانش هستند ولی فقط آنها را به کسانی می دهیم که با ما همکاری داشته باشند و البته پولش را هم بدهند. البته آنها چندان از این مساله خوشحال نیستند چون پیشتر پول چندانی نمی دادند ولی اکنون دست کم پولش را می دهند. ما بار دیگر مورد احترام قرار می گیریم. ما بار دیگر کشور محترمی هستیم.
رئیس جمهور آمریکا مدعی شد گزارش مولر تحقیر آمیزترین چیزی بود که در کاخ سفید روی داد.
دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: گزارش مولر شاید تحقیرآمیزترین چیزی بود که تاکنون در کاخ سفید در تاریخ این کشور روی داده است. آنها می دانستند که دروغ می گویند. بسیاری از گزارشگران و بسیاری دیگر درباره تبانی روسیه دروغ گفتند. کلاپر و برنان همه دروغ می گویند.
آسوشیتدپرس: برخلاف ادعای ترامپ,​ گزارش مولر وی را تبرئه نکرده است
­خبرنگار آسوشیتدپرس در تحلیلی که بر گزارش اخیر رابرت مولر درباره انتخابات 2016 و ادعای دخالت روسیه در این انتخابات داشت تاکید کرد این گزارش به هیچ روی ترامپ را از اتهام های وارده تبرئه نمی کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان؛ چد دی (Chad Day) گفت سرخط خبرهای امروز بر این قرار بودند که گزارش دو نتیجه گیری مهم را در بر داشت. اول اینکه مولر به این نتیجه نرسیده است که توطئه ای مجرمانه بین روسیه و ستاد ترامپ برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2016 وجود داشته باشد. دوم اینکه وی رئیس جمهور را از این مساله که در اجرای عدالت کارشکنی یا تلاش برای اجرای نفوذ یا ارتکاب اعمال مجرمانه کرده است یا نه, مبرا نمی داند. این گزارشی 448 صفحه ای است که بخشی هایی از آن گزینش و منتشر شده اند. ما همچنان به دنبال اطلاعات صحیح و اینکه چه میزان از اطلاعات نگهداشته شده اند,​ می گردیم. می دانیم که دادستان کل گفته است وی اطلاعاتی را درباره تحقیقاتی که هنوز جریان دارند,​ اظهارات هیئت منصفه و اطلاعاتی که می تواند برای افرادی که متهم نشده اند مشکل آفرین باشند, و نیز برخی اطلاعاتی را که وی صلاح می داند, نگهداشته است.
دی ادامه داد در خصوص مساله کارشکنی در اجرای عدالت,​مولر به ده مورد مختلف از عملکردهای رئیس جمهور اشاره دارد که وی تلاش می کند مجرمانه بودن یا نبودن آنها را مشخص سازد. بار دیگر,​وی به صورت خاص اشاره نکرده و به این سوال پاسخ نداده است که این اقدامات,​کارشکنی های مجرمانه باشند. برخی از این موارد نشان می دهند که ترامپ تلاش هایی را برای به دست گرفتن کنترل تحقیقات و برکناری رابرت مولر,​ بازرس ویژه صورت داده و در برخی موارد تلاش کرده است روند آن را کنترل کند یا بر روند این تحقیقات تاثیر بگذارد یا در مواردی نیز دادستان های وی تلاش کرده اند اطلاعاتی را از کسانی که در روند بازجویی ها همکاری می کنند,​به دست آورند. در یک مورد خاص که به دادستان شخصی باز می گردد,​تلاش شده است اطلاعاتی از مایکل فلین,​ مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید اطلاعاتی به دست آید. با این حال در حال حاضر فلین ارتباط خود را با تیم حقوقی ترامپ در آستانه گناهکار شناخته شدن و همکاری با دولت وی قطع کرده بود.
خبرنگار آسوشیتدپرس تاکید کرد گزارش می گوید که یکی از دادستان های (وکلا) ترامپ در آن زمان با وی ارتباط یافته و تلاش کرده بود به وی یادآوری کند که رئیس جمهور ارتباط بسیار نزدیکی بافلین دارد و دریابد که آیا اطلاعاتی که نشان دهد اطلاعاتی که بتواند بر رئیس جمهور تاثیر بگذارد,​ در اختیار دارد یا نه. زمانی که دادستان های (وکلای) فلین با این اقدام مقابله کردند,​ دادستان به وی یادآور شد که به رئیس جمهور خواهد گفت که عملکرد فلین در قبال ترامپ,​ عملکردی خصمانه بود. همین مورد نشان می دهد که رئیس جمهور و اطرافیانش تلاش کرده اند علاوه بر جمع آوری اطلاعات,​ شکل باز جویی ها را نیز مشخص کنند,​کنترل روند را به دست بگیرند یا بر مسیر آن تاثیر بگذارند. گزارش همچنین نشان می دهد که در ماه های بعد از انتصاب رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه در مارس 2017 چه روی داده است. به صورت خاص نشان می دهد که رئیس جمهور به دان مک گان,​بازرس وقت کاخ سفید دستور برکناری مولر را داده بود زیرا از نظر ترامپ,​ مولر و بازرسی های وی برای قدرت و ریاست جمهوری وی یک تهدید به شمار می آمد و از این رو در آن مقطع تلاش شد با برکنار کردن مولر,​ کنترل روند تحقیقات را به دست گیرد.
وی گفت بخش اول به مداخله انتخاباتی روسیه و اقدامات ستاد ترامپ در دویست صفحه می پردازد و اطلاعات زیادی را که از مصاحبه با پانصد شاهد و دو هزار و هشتصد مورد احضار جمع آوری شده است ارائه می کند که تصویری کامل از آنچه در انتخابات 2016 در خصوص ستاد ترامپ و روسیه روی داد,​ ارائه می کند. در بخش دوم تحقیقات نیز بازرس ویژه به اینکه آیا رئیس جمهور از خطوط قانونی گذر کرده و تلاش در کارشکنی در اجرای عدالت داشته است یا نه,​ می پردازد. وی ده مورد را بر می شمارد و بعد درباره قانون و اجرای آن در خصوص رئیس جمهور توضیح می دهد و در نهایت مقرر می دارد که نمی توان به این سوال جواب داد زیرا مسائل بغرنج حقوقی و قانونی مطرح هستند و به شکلی این سوال را باز و بی پاسخ می گذارد. چنانچه می دانیم,​ با ارائه گزارش در هفته های گذشته,​ در نهایت دادستان کل وارد کار می شود و نتیجه می گیرد که رئیس جمهور اقدامی در کارشکنی برای اجرای عدالت انجام نداده است. این موضوع را بار دیگر در نشست خبری امروز خود تکرار کرد.
خبرنگار آسوشیتدپرس افزود این را نیز می دانیم که بعد از این گزارش,​رئیس جمهور و تیم حقوقی وی نیز اعلام پیروزی می کنند و ترامپ نیز همچنان مثل همیشه موضوع "هیچ تبانی در کار نیست" را تکرار کرد. وی گفته بود که "هیچ کارشکنی در کار نیست" و وی "به صورت کامل تبرئه" شده است. با این حال اکنون می دانیم که وی در خصوص کارشکنی در اجرای عدالت به صورت کامل تبرئه نشده است. با این حال,​تیم حقوقی وی که این بیانیه را منتشر کرد به این مساله به چشم یک پیروزی نگاه می کند و به نظر می رسد راهبرد رئیس جمهور نیز اکنون واژگون کردن میزها و حمله به کسانی است که این بازرسی و تحقیقات درباره روسیه را به راه انداخته اند.
وی گفت این را نیز می دانیم که بار (دادستان کل) برای شهادت دادن به کنگره خواهد رفت. دمکرات ها نیز از وی خواسته اند تا گزارش کامل را منتشر کند و گفته اند که شاید کار را به دادگاه بکشانند. قرار است بار در اوایل ماه مه برای شهادت به کنگره برود. دمکرات ها همچنین گفته اند می خواهند موضوع را از زبان شخص مولر نیز بشنوند و بار نیز در نشست خبری خود اعلام کرد به این مساله اعتراضی نخواهد داشت.

نظر شما