شناسهٔ خبر: 32365709 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نکات دفترچه انتخاب رشته آزمون دوره دکتری

انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۹۸ از روز ۳۱ فروردین آغاز می شود، داوطلبان برای انتخاب رشته باید به ضوابط مربوطه توجه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، داوطلبان آزمون دوره دکتری که مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند در ۷ گروه آزمایشی شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

براساس سنجش و پذیرش دانشجو، دانشجویان دوره دکتری به دو صورت آموزشی_پژوهشی و پژوهش محور جذب می شوند.

در شیوه آموزشی_پژوهشی آزمون متمرکز ۵۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد، مصاحبه علمی ۳۰ درصد ملاک پذیرش است. اما در شیوه پژوهش محور آزمون متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی و پژوهشی ۲۰ درصد، مصاحبه علمی ۳۰ درصد، تهیه طرح اولیه رساله ۲۰ درصد در پذیرش اثر دارد. 

شیوه آموزشی_پژوهشی روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه است. اما در شیوه پژوهش محور دانشجویان باید رساله پژوهشی تقاضامحور(طرحی که دارای کارفرمای مشخص باشد) داشته باشند. 

داوطلبان دوره دکتری که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند ۵۰ کدرشته امتحانی را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت کنند و در زمان انتخاب رشته به شیوه پذیرش دانشجو توجه کنند.

داوطلبانی که بر اساس حد نصاب تعیین شده دانشگاه‌ها و موسسات حداقل در یک یا چند کد رشته محل حد نصاب لازم را به دست آورند و تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون یعنی مصاحبه با بررسی سوابق علمی و پژوهشی را داشته باشند باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور تاریخ روی اردیبهشت تا ۱۱ خرداد برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی مبلغ ۴۴ هزار تومان را پرداخت کنند و فرم مشخصات بررسی صلاحیت عمومی را تکمیل کنند.

دانشجویانی که در دوره روزانه پذیرفته می شوند اجازه ثبت‌نام و انتخاب رشته در آزمون دوره دکتری سال آینده را ندارند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره دکتری مجاز به شرکت در آزمون مجدد نیستند و دانشجویان مرد در صورت انصراف از تحصیل ۴ ماه فرصت دارند تا برای رسیدگی به وضعیت مشمولیت خود به وظیفه عمومی اقدام کنند.

انتهای پیام/4040/

نظر شما