شناسهٔ خبر: 32365335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وضع تحریم‌های جدید روسیه علیه اوکراین در طی اقدامی متقابل

روسیه در پاسخ به تحریم‌های وضع شده از سوی کیف علیه مسکو، صادرات نفت و محصولات نفتی و برخی دیگر از کالا‌ها به اوکراین را ممنوع کرده و همچنین واردات برخی محصولات از این کشور را نیز قطع نمود.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیروسیه در پاسخ به تحریم‌های وضع شده از سوی کیف علیه مسکو، صادرات نفت و محصولات نفتی و برخی دیگر از کالا‌ها به اوکراین را ممنوع کرده و همچنین واردات برخی محصولات از این کشور را نیز قطع نمود.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از RT؛ علاوه بر نفت محدودیت‌های جدید شامل محصولات خاصی از جمله محصولات مهندسی، کالا‌های مصرفی و محصولات فلزی می‌شود که طبق گفته دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در سال ۲۰۱۸ حدودا ۲۵۰ میلیون دلار ارزش داشته اند.
 

لیست کامل محصولات مشمول ممنوعیت واردات در روز پنجشنبه در وبسایت رسمی دولت روسیه منتشر شد. این تحریم‌های جدید که فوراً اجرایی می‌شوند شامل بلدوزر لوله و وسایل نصب و قرار دادن آن و موارد دیگر می‌شود.

این سند همچنین اعلام کرده که محموله‌های زغال سنگ، بنزین و گازوئیل نیز از ابتدای ماه ژوئن با محدودیت‌های جدید مواجه خواهند شد. طبق این محدودیت‌ها تامین این موارد تنها تحت ترتیبات ویژه دولت روسیه امکان پذیر خواهد بود.

تحریم‌های جدید صادرات برخی کالا‌ها از اوکراین را نیز ممنوع می‌کند؛ مواردی از قبیل: لباس، کفش، جوراب و ...
اقدامات اخیر دولت روسیه در پاسخ به تحریم وضع شده توسط کیف علیه مسکو در تاریخ ۱۰ آوریل به وقوع پیوسته است. دولت اوکراین طی این تحریم واردات بسیاری از محصولات روسی از جمله‌ی ظروف شیشه ای، فرمالین، تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز برای زیر ساخت خط آهن و مواردی دیگر را ممنوع کرد.

این اولین بار نیست که این دو کشور محدودیت‌های اقتصادی علیه یکدیگر را افزایش داده اند، و معمولا اقدامات اولیه از سوی اوکراین بوده و روسیه با آن مقابله کرده است.
 
آخرین بار این گونه تقابل در دسامبر سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد که طی آن روسیه واردات بیش از ۵۰ محصول از اوکراین به ارزش حدود ۵۱۰ میلیون دلار را ممنوع کرد. این عمل روسیه بعد از آن اتفاق افتاد که اوکراین تحریم‌های خود بر محصولات غذایی روسیه (از جمله نان، شکلات، گوشت، ماهی، قهوه، چای سیاه و برخی نوشیدنی‌های الکلی) را تمدید کرد.

علی رغم این محدودیت‌های تجاری دو جانبه حجم معاملات بین این دو کشور در سال‌های اخیر همواره رو به افزایش بوده و همچنین روسیه سهم بسیار بیشتری از سود این مبادلات داشته است. همچنین علیرغم تحریم‌های متقابل وضع شده، روسیه کماکان بزرگترین شریک تجاری اوکراین در سال ۲۰۱۸ بوده است.

نظر شما