شناسهٔ خبر: 32365303 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

۳ تمرین ساده برای تقویت عضلات گردنی

منبع: باشگاه خبرنگاران

یک فیزوتراپیست گفت: هرچه عضلات افراد و مرکزی گردن قوی‌تر باشد، وزن سر را بهتر تحمل کرده و فرد کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست درباره آتروز گردن و راه‌های درمان آن اظهار کرد: ستون فقرات گردن وظیفه تحمل وزن سر، نگهداشتن آن روی تنه و کمک به انجام حرکات سر و تنه را بر عهده دارد؛ وقتی این عضو وظیفه تحمل چنین وزنی را برای مدت طولانی و در هنگام حرکات بر عهده داشته باشد، به مرور دچار فرسودگی و سایش شده و حرکات آن مختل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اعضای گردن مفاصل فاست هستند که در پشت مهره‌های گردن جا گرفته و در حرکت‌های چرخشی، جلو و عقب و گردن را همراهی می‌کنند، این غضروف‌های مفصلی ممکن است بر اثر حرکت شدید، ضربه، ضعف عضلات و غیره دچار آسیب شده و یا به مرور زمان ساییدگی در آنها رخ دهد.
این فیزیوتراپیست گفت: علاوه بر مفاصل فاست، دیسک‌های بین مهره‌ای هم که از عوامل مهم حرکت هستند، ممکن است بر اثر ضعف عضلات و اعمال فشار دچار ساییدگی شوند، همچنین ممکن است فرد دچار بیرون زدگی دیسک شود که به درد و مشکلات حرکتی گردنی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در فواصل بین دیسک و مهره ساختارهایی به نام استئوفیت وجود دارد، گفت: با ساییدگی فاست یا آسیب محل‌های اتصال مهره‌ها، فرد بیمار به خشکی و محدودیت‌های حرکتی مبتلا می‌شود؛ در این بین هرچه عضلات افراد و مرکزی گردن قوی‌تر باشد وزن سر را بهتر تحمل کرده و فرد کمتر آسیب خواهد دید.

پارسانژاد گفت: انجام برخی ورزش‌ها و تمرین‌های فیزیوتراپی به افراد مبتلا به اختلالات گردنی بسیار کمک خواهد کرد. همچنین حفظ وضعیت کلی آمادگی جسمانی و انجام ورزش‌های روزمره مانند شنا می‌توانند در بهبود سلامت گردن و ستون مهره موثر باشند.
این فیزیوتراپیست تشریح کرد: از جمله تمرینات مفید برای کمک به بیماران مبتلا به آرتروز گردن این است که از بیمار تقاضا می‌کنیم دست‌ها را در پشت سر گذاشته و با سر به دست‌ها و بالعکس فشار وارد کند. همچنین توصیه می‌کنیم فرد بینار شانه‌ها را به سمت بالا کشیده و به گوش‌ها نزدیک کند در حالی که دست‌ها را کنار بدن نگه داشته است؛ تمرینات فوق باید ۱۰ مرتبه تکرار شده و در هر مرحله ۱۰ شماره فشار اعمال شود.
وی افزود: از دیگر تمرینات مفید برای کمک به بیماران مبتلا به آرتروز گردن، کشش عضلات سینه و جلوگیر یاز ایجاد قوز و قوس کمر است؛ می‌توانید برای انجام این تمرینات از کنج دیوار استفاده کنید تا در نهایت صاف‌تر بایستید و فشار کمتری به مهره‌های کمر وارد شود.

برچسب‌ها:

نظر شما