شناسهٔ خبر: 32365117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران براي توسعه روابط اقتصادي توافقات مهمي را به اجرامي گذارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – ايران توسعه روابط اقتصادي دوجانبه را به کانال ويژه پرداخت اروپا و ايران (اينستکس) محدود نکرده و در اين زمينه رايزني ‌ها و توافقات مهمي را با ساير کشورها به اجرا گذاشته است.

به گزارش پنجشنبه‌ شب ايرنا، حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در توئيتي نوشته است: مبناي ايجاد ساز و کار تبادلات مالي محدود به کانال تبادلات تجاري ميان ايران و سه کشور اروپايي نيست.
وي افزود: کشورمان با ديگر کشورها از جمله ترکيه، عراق، روسيه، چين، هند، سوئيس و ديگران براي راه‌اندازي ساز و کارهاي مشابه اينستکس جهت توسعه روابط اقتصادي دوجانبه توافقات مهمي را به اجرا مي‌گذارد.
اينستکس يا «ساز و کار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» نام راهکاري است که وزيران امور خارجه سه کشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس پس از خروج آمريکا از برجام، براي تسهيل مراودات مالي و بانکي با ايران در بهمن ‌ماه سال گذشته ارائه کردند.
اين سازوکار در گام نخست تجارت کالاهاي اساسي (مواد غذايي و دارو) را تحت پوشش قرار مي‌دهد، اما به‌تدريج دامنه‌ آن گسترش خواهد يافت.
بااين‌حال تعلل اروپا در عملياتي کردن اين سازوکار، انتقادهايي را در داخل به همراه داشته است. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران اين تعلل را غيرقابل‌قبول دانست و گفت: اعلام راه‌اندازي اينستکس توسط اروپا يک اقدام مقدماتي است و اروپايي‌ها هم‌اکنون هيچ بهانه‌اي براي عدم آغاز رسمي کار مالي خود با ايران ندارند.
وي افزود: اروپايي‌ها ارديبهشت‌ماه سال گذشته پس از خروج يکجانبه آمريکا از توافق برجام تعهدات متعددي را مطرح کردند که براي شروع اجراي آن تعهدات نياز بود اينستکس (سازوکار مالي اروپا و ايران) راه‌اندازي شود.
ظريف با بيان اينکه معتقديم اکنون اروپايي‌ها بايد براي مدت زيادي تلاش کنند تا بتوانند تعهدات خودشان را در قبال برجام انجام دهند، افزود: اروپايي‌ها بسيار عقب هستند و نبايد اين‌طور تصور کنند که جمهوري اسلامي ايران منتظر آن‌ها مي‌ماند.
در همين حال رئيس بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران امروز با سفراي کشورهاي سوئيس و ترکيه به‌صورت جداگانه ديدار و طرفين بر توسعه روابط بانکي و تجاري ميان يکديگر تأکيد کردند.
«عبدالناصر همتي» در اينستاگرام درباره اين ديدارها نوشته است : سفير سوئيس بر آمادگي کشورش براي گشايش مجدد کانال بانکي بين دو کشور تأکيد کرد. به ايشان گفتم راه‌اندازي کانال بانکي بين دو کشور براي توسعه براي توسعه کشور بين دو کشور بعد از چند سال وقفه موردحمايت ما هست و بايد بدون توجه به فشارهاي امريکا براساس منافع دو کشور همکاري‌هاي تجاري و پولي را گسترش بدهيم.
وي افزود: در ديدار با سفير ترکيه بر نارضايتي تجاري بانک‌هاي ايراني از نحوه همکاري بانک‌هاي آن کشور اشاره و خواستار تسهيل روابط بانکي دو کشور بر مبناي توافق روساي جمهوري دو کشور شدم.
رئيس بانک مرکزي عنوان کرد: ايران و ترکيه هدف حجم تجاري سي ميليارد دلاري را در برنامه خود دارد و اين امر نيازمند روان‌سازي عمليات بانکي و روابط مالي و پولي دو کشور است.
وزير امور خارجه کشورمان هم که به ترکيه سفر کرده بود، امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، از توافق درباره همکاري‌هاي بانکي و ايجاد سازوکار مشابه اينستکس در روابط دوجانبه با مقام‌هاي اين کشور خبر داد.
وي تصريح کرد: قرار شد وزير خارجه ترکيه اجراي اين موضوعات را به‌طور ويژه دنبال کند، البته مسئولان کميسيون‌هاي مشترک دو کشور هم به سهم خودکار را انجام خواهند داد.
ظريف عنوان کرد: ترکيه علاقه‌مند به همکاري جدي اقتصادي، امنيتي سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي با جمهوري اسلامي ايران است. در طول دهه‌هاي گذشته نوع روابطي که با ترکيه داشتيم شايد مشابه اين روابط را در طول چند دهه گذشته نداشته‌ايم.
وي خاطرنشان کرد: خوشحالم که روابط مشابهي را با بقيه همسايگان از جمله آذربايجان، عراق، افغانستان، پاکستان و ساير همسايگان که روابطمان با آن‌ها بسيار ممتاز است، داريم.
شبک**اروپام ** هـ ن **1392
انتهاي پيام /*

نظر شما