شناسهٔ خبر: 32364934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نکات مهم گزارش «رابرت مولر» درباره ترامپ

وزارت دادگستری آمریکا امروز پنجشنبه گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را منتشر شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وزارت دادگستری آمریکا امروز پنجشنبه گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را منتشر شد. 

در این گزارش نکات مهم سند مولر را آورده‌ایم:

◼️ ۳ترامپ از «جف سشنز»، وزیر دادگستری وقت آمریکا خواسته تحقیقات درباره دخالت روسیه را «غیرمنصفانه» بخواند.

در گزارش مولر آمده دونالد ترامپ از «کوری لواندوفسکی»، رئیس سابق ستاد انتخاباتی‌اش خواسته از سشنز بخواهد تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات را «بسیار غیرمنصفانه» اعلام کند.

◼️ پسر ترامپ، دونالد ترامپ جونیور با ویکی‌لیکس ارتباط مستقیم داشته است. 

در گزارش مولر ادعا شده پسر ارشد ترامپ ارتباطاتی با وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس داشته است. ویکی‌لیکس در کوران رقابت‌های انتخاباتی با هک ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» به نفع ترامپ وارد عمل شد.

◼️ ترامپ از انتصاب رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه هراسان شد. 

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از انتصاب رابرت مولر برای تحقیق درباره ادعاهای مربوط به تبانی با تیم روسیه به صندلی‌اش تکیه داده و گفته: «خدای من؛ وحشتناک است. ریاست‌جمهوری‌ام تمام شد. به فنا رفتم.» این موضوع در یادداشتی که از یکی از نزدیکان ترامپ به دست آمده، فاش شده است. 

◼️ مولر ۱۰ مصداق از اقدامات ترامپ برای "مانع‌تراشی در اجرای عدالت" ذکر کرده است. 

رابرت مولر به دست‌کم ۱۰ مورد از اقدامات ترامپ که می‌توان آنها را مصداق مانع‌تراشی در اجرای عدالت دانست، اشاره کرده است. او علی‌رغم این وظیفه تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا این اقدامات، مصداق مانع‌تراشی در اجرای عدالت هستند را به کنگره آمریکا سپرده است.

اقدام ترامپ در اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی و حملات مکرر او به تحقیقات مولر مواردی هستند که به عنوان مصادیق احتمالی «مانع‌تراشی در اجرای عدالت در نظر گرفته شده‌اند.  

◼️ ترامپ مرتکب جرم نشده اما تبرئه هم نشده است. 

گزارش رابرت مولر به این جمع‌بندی نرسیده که دونالد ترامپ مرتکب جرمی شده اما او را تبرئه هم نکرده است. 

◼️ ترامپ تلاش کرده رابرت مولر را اخراج کند. 

در گزارش مولر ادعا شده که ژوئن ۲۰۱۷ ترامپ از یکی از مقام‌های کاخ سفید خواسته با سرپرست وقت وزارت دادگستری تماس گرفته و به او دستور بدهد رابرت مولر را اخراج کند. مشاور ترامپ از انجام این کار خودداری کرده است.

◼️ تیم ترامپ بعضاً پذیرای کمک‌های طرف روس بوده است.

مولر در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که تیم ترامپ در «پاره‌ای از موارد» پذیری پیشنهادهای طرف‌های روس در انتخابات بوده است. در برخی موارد دیگر، مقام‌های ستاد ترامپ، این کمک‌ها را رد کرده‌اند. در این گزارش، در نهایت آمده است: «در نهایت، تحقیقات به این نتیجه نرسیده‌اند که ستاد انتخابات ترامپ وارد تبانی یا هماهنگی با دولت روسیه برای دخالت در انتخابات شده است. 

نظر شما