شناسهٔ خبر: 32364567 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:

تمدن‎سازی مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: تمدن سازی مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «محمد صادق یوسفی مقدم» در نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب با محوریت مساجد که امروز (پنجشنبه 29 فروردین) در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، تصریح کرد که باید ببینیم بیانیه گام دوم انقلاب، جامعه اسلامی را به کدام سمت و سو می کشاند و سپس توقع از مساجد را بسنجیم و ببینیم آیا مسجد مطلوب که بتواند پشتوانه بیانیه باشد همین مساجد و وضع موجود هستند یا خیر؟


رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: سه عنوان در پیشانی بیانیه رهبری قرار دارد که این سه عنوان، ماهیت و قوام کل بیانیه را شکل می دهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است.


وی با اشاره به اینکه 40 سال از انقلاب گذشته و بخش های مهم بیانیه تجلیل از گذشته است، گفت: جامعه ما در برابر دنیایی از ظلم و ستم قرار گرفته که یکی از آنها مرتبط به دفاع مقدس است. هر اقدامی علیه نظام مقدس شکل گرفته است علیه کشورهای دیگری بود سقوط می کردند اما با بزرگی انقلاب و ملت ایستاده ایم و وارد سه عرصه خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده ایم که تمدن سازی مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی است.


حجت الاسلام یوسفی مقدم تصریح کرد: عدالت و مبارزه با فساد و سبک زندگی که شاخصه تمدنی یک ملت به شمار می آید از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر ملتی سبک زندگی آن اسلامی نباشد نمی تواند شاخصه مهم تمدن را در زندگی خود به وجود بیاورد بنابراین بیانیه جایگاه بسیار رفیعی دارد.


وی مسجد را محلی برای اجرایی شدن بیانیه و عملی شدن مطالبات رهبری برشمرد و ادامه داد: مسئولان و همه تشکیلات های دولتی باید برآمده از مسجد باشند چرا که مسجد مقوم اصلی برای نظام جمهوری اسلامی مساجد است.


رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف تداوم انقلاب را منوط به مسجد دانست و تأکید کرد که مسجد یک جایگاه محوری و هدایت بخش و تحرک آفرین و حیات بخشی به جامعه اسلامی دارد.


وی افزود: مسجد از سطح حضور در متن جامعه یعنی مدیریت معنوی و هدایت نظام اسلامی به سطح نماز خواندن و عبادت گزاردن تنزل داده شده است در حالی که مسجد همه آنچه جامعه اسلامی انجام می دهد را عبادی می داند و مسجد مرکز همه فعالیت ها در دوران صدر اسلامی بود.


حجت الاسلام یوسفی با مطرح کردن این سوال که از کانون های فرهنگی مساجد چقدر توانسته است در این زمینه گام بردارند، گفت:  در برخی کشورهای اروپایی مساجدی وجود هستند که در کنار آنها مراکز ورزشی و هنری وجود دارند و اگر مساجد به این وضع موجود باقی بمانند فقط بخش هایی از بیانیه را می توان در مسجد محقق کرد که بخش معنویت از جمله آنها است، اما در مبارزه با مفاسد و فساد و اسلامی شدن اقتصاد و ... نمی توان در وضع کنونی انتظار تحقق داشت.


وی بر لزوم تشکیل کانون ها و هسته مشورتی در مسجد تأکید کرد و بیان داشت: اگر بخواهیم مطالبات قرآن در مسجد تحقق یابد باید سطح مسجد در تراز سطح اسلام باشد.

نظر شما