شناسهٔ خبر: 32364208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۲.۵ تن مواد غذایی فاسد در زنجان معدوم شد

R41375/P/S6,59/CT7

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه هفته سلامت در سراسر دنیا مورد توجه قرار دارد، گفت: ۱۲.۵ تن مواد غذایی فاسد در زنجان معدوم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، پرویز قزلباش امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این که سازمان جهانی بهداشت مسئولیت سنگینی در عرصه جهانی بر عهده گرفت است، اظهار داشت: این سازمان با تفاهم نامه‌هایی که در سطح جهانی تدوین کرد در سال گذشته توانست قدم جدی در مبارزه با بیماری‌های واگیردار انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های واگیردار در دنیا به شدت قبل وجود ندارد هر چند که شرایط اقلیمی کشورها نیز در آن اثرگذار است و در حال حاضر رویکرد سازمان جهانی بهداشت توجه به بیماری‌های غیر واگیردار است.

قزلباش با بیان این که هفته بهداشت و سلامت در سراسر دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: در کشور ما نیز با توجه به سیاست گذاری‌های موجود هفته اول اردیبهشت به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته می‌شود و می‌توان گفت انسان سالم محور توسعه پایدار است که می‌تواند در همه ابعاد توسعه ایجاد کند.

وی هدف اصلی هفته سلامت را توجه عموم مردم به سلامت و بهداشت عنوان کرد و اظهار داشت: در این هفته مفاهیم بهداشتی، سیاست‌های بهداشتی ضرورت مشارکت و همکاری در قالب آموزش‌های مختلف باید تفهیم و تشریح شود و سیاست گذاران کلان کشور، استراتژیست‌های حوزه سلامت باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند و توضیحات بیشتری به مردم ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان شعار هفته سلامت امسال را مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی برای پوشش همگانی سلامت اعلام کرد و اظهار داشت: این شعار ابعاد مختلفی دارد و باید همه ابعاد مد نظر قرار گیرد که هر کشوری متناسب با شرایط خود با آن رفتار می کند باید مردم بتوانند از خدمات اولیه سلامت در سطحی که سلامت و بهداشت حفظ و ارتقاع شود، استفاده کنند.

وی گفت: در زمان پیش از انقلاب نیز به حوزه سلامت توجه شده و قدم‌هایی برداشته شده بود که بعد از انقلاب اسلامی برخی از موانع برطرف و دیدگاه‌ها عام تر شد و بحث عدالت در سلامت، توسعه سلامت بعد از انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گرفت و عزم جدی برای گسترش عدالت به وجود آمد به طوری که بسیاری از مسئولین در میان مردم حضور یافتند و چهره مردمی به خود گرفتند که همه این‌ها موجب شد حوزه سلامت از این فرصت ایجاد شده استفاده کند.

قزلباش ایجاد اولین خانه‌های بهداشت را در دهه اول انقلاب اعلام کرد و افزود: حضور بهیارها در دوردست ترین نقاط کشور به عنوان مهم ترین عامل عملیاتی حوزه سلامت در سطح روستاها بودکه این امر نشان از عرضه این خدمات به صورت وسیع به صورت عادلانه در بین مردم بود.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به طرح بسیج سلامت نوروزی در استان خاطر نشان کرد: در این ایام مشابه سال‌های گذشته از 20 اسفند طرح بسیج سلامت نوروزی آغاز به کار کرد و تا 20 فروردین ادامه داشت.

محمدرضا صائینی با بیان این که وضعیت رو به بهبود بود اظهار داشت: از مردم استان رضایتمندی بالای 95 درصد را دریافت کردیم که مربوط به گروه‌های خاص جمعیتی مانند کودکان، مادران و سایرین بود که در این میان بخش خصوصی نیز همکاری مناسبی داشت و موجب عدم ایجاد مشکل شد.

صائینی به اقدامات ویژه بازرسی بهداشت محیط در قالب بسیج سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: مجموع بازدیدها از مراکز و اماکن 11 هزار و 602 مورد، تعداد بازرسی اماکن بین راهی 409، بازدید مشترک با سایر بخش‌ها 450، تعداد معرفی متخلف به مراجع قضایی 92، اخطاریه صادر شده 684 مورد بود که 20 مکان نیز به دلیل فساد مواد غذایی از جمله گوشت، روغن و وجود میکروب در سطوح تعطیل شد.

وی افزود: همچنین تعداد 686 نمونه برداری هدفمند و 20 هزار و 149 نمونه کلر سنجی انجام شد و 12 و نیم تن مواد غذایی معدوم شد.

رئیس مرکز بهداشت زنجان تاکید کرد هر زنجانی می‌تواند یک بازرس باشد و با شماره گیری 190 هرگونه مشکل بهداشتی را گزارش دهد زیرا در مدت 24 ساعت مورد پیگیری و نتیجه به تماس گیرنده اطلاع داده می‌شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما