شناسهٔ خبر: 32363607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور در جیرفت؛

اصل، خدمت به مردم است

صاحب‌خبر -
 
دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور گفت: ایجاد کمیته های اخلاق بالینی از سوی نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی، اعتمادی که در جامعه هست را ارتقا می دهد و مشکلاتی که در اثر ناهماهنگی و یا ناآگاهی و سوءتفاهم پیش بیاید را برطرف می کند.
 
 به گزارش وبدا، دکتر علیرضا پارسا پور عصر امروز در نخستین همایش اخلاق بالینی در کشور در جیرفت اظهار داشت: این نخستین همایشی است که در سطح مناطق آمایشی در حوزه اخلاق بالینی برگزار می شود، از سال گذشته وزارت بهداشت دستورالعمل تشکیل کمیته های اخلاق بالینی دانشگاهی، کمیته های ملی و کمیته های بیمارستانی را ابلاغ کرده است و این حرکت جدی و جدیدی است که درحوزه اخلاق بالینی در حوزه سلامت ایجاد شده است.
 
وی افزود: از جمله حرکتهای ارزشمند در حوزه اخلاق بالینی در سازمان نظام پزشکی، ابلاغ راهنمای اخلاق بالینی است که در 13فصل و 140 بند به تصویب شورای عالی نظام
 پزشکی رسیده و در شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت هم به عنوان یک سند مقبول مورد تاکید قرار گرفته است و این سند به عنوان یک استاندارد اخلاق بالینی در  نظام سلامت می تواند مبنای داوریهای اخلاقی قرار گیرد.
 
پارساپور تصریح کرد: این همایش که با حضور فعالان حوزه بالینی در کمیته های اخلاق بیمارستانی و دانشگاهی در منطقه آمایشی هشت در حال برگزاری است، آغاز خوبی است که در آن مسائل و مشکلات این حوزه را مطرح کنند و به راهکارهای مشترکی در این زمینه برسیم.
 
وی خاطرنشان کرد: هدف این است تا در سطح ملی و دانشگاهی مقوله اخلاق بالینی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و با توجه به اخلاق بالینی به عنوان یک راهکار خروج از بسیاری از بن بستها، مشکلات و تنشهایی که ممکن است به ویژه در ایام اخیر که به لحاظ بودجه ای دچار هستیم  را  به حداقل برسانیم.
 
دبیر شورای عالی اخلاق پزشکی کشور ضمن تشکر از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برای میزبانی نخستین همایشی اخلاق بالینی در کشور گفت: همواره جایگاه حرفه مندان در جامعه مبتنی بر اعتماد بوده است، یعنی اعتماد رکن رکین فعالیت حرفه مندان در جامعه بوده و دوام و قوام نظام سلامت هم بر حفظ و ارتقای این اعتماد است.
 
پارساپور عنوان داشت: ایجاد کمیته های اخلاق بالینی و استانداردهای رفتار حرفه ای در سطح جامعه از سوی نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی این پیام را به جامعه می رساند که خود حرفه مندان نسبت به این موضع حساسیت لازم را دارند و فراتر از استانداردهای معمول جامعه،  استانداردها را تعریف و تبیین می کنند که نسبت به آن پایبند خواهند بود تا اگر تخلفی در این زمینه صورت گیرد برخورد مناسب و متناسب با آن انجام شود و این می تواند اعتمادی که در جامعه هست را ارتقا دهد و مشکلاتی که در اثر ناهماهنگی و یا ناآگاهی و سوء تفاهم پیش بیاید را برطرف کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کار پزشک، اصل، خدمت به مردم است و در تجویز پزشک باید منافع بیمار در اولویت باشد و انتقال این پیام به بیمار نیازمند توانمندی است.

نظر شما