شناسهٔ خبر: 32363232 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو خبر از کانون پرورش فکری؛

کاروان پیک امید به خوزستان و لرستان می‌رود

تهران - ایرنا - بسته‌های فرهنگی کانون بر مبنای نیاز کودکان مناطق سیل‌زده از طریق طرح پیک امید، به مناطق آسیب‌دیده ارسال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرح پیک امید با هدف خدمت‌رسانی به کودکان مناطق کم‌برخوردار کشور و با حضور داوطلبانه و جهادی مربیان و متخصصان حوزه کودک و نوجوان از سال 97 آغاز شد و از ابتدای سال جاری با توجه به وضعیت سیل در استان‌های مختلف کشور، کاروان پیک امید فعالیت خود را از نخستین روزهای سال آغاز کرد و در حال حاضر هم مربیان کانون در تمامی استان‌های سیل‌زده در حال خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان هستند.
محمدرضا زمردیان افزود: خوشبختانه همراه با گسترش فعالیت پیک امید و استقبالی که از این طرح شد امروز بسیاری از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد متوجه ضرورت توجه و امدادرسانی به کودکان شده‌اند. خدمت‌رسانی به کودکان سیل‌زده از اهمیت بسیاری برخوردار است و جا دارد از همه افرادی که به این موضوع همت گمارده‌اند، قدردانی شود. البته باید توجه کرد ظرافت کار با کودک و مداخله‌های روانی در بحران مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: از آنجا که جمع‌آوری کمک برای کودکان با توجه به مباحث محتوایی، فرهنگی و همچنین بهداشتی دارای است، کانون تلاش کرده تا با تولید بسته‌هایی که بتواند از نظر فرهنگی و پاسخ‌گویی به نیازهای بهداشتی کمک کودکان مناطق سیل‌زده باشد، خدمات‌رسانی خود را کامل کند و در کنار فعالیت‌های فرهنگی که با حضور مربیان کانون انجام می‌شود، بسته‌های تهیه شده نیز توزیع ‌شود.
زمردیان از اعزام کاروان پیک امید طی هفته آتی به استان‌های خوزستان و لرستان خبر داد و گفت: با مشارکت بخش‌های مختلف از جمله شورای نظارت بر اسباب‌بازی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و انجمن فروشندگان اسباب‌بازی و پولیش استان تهران هدایای فرهنگی، اسباب‌بازی و... تهیه شده که در قالب کاروان‌های مختلف پیک امید به استان‌های سیل‌زده ارسال می‌شود.
معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این آمادگی را دارد تا به منظور اثربخشی فعالیت‌ها و تهیه اقلام کارشناسی شده مورد نیاز کودکان سیل‌زده و در زمینه مشاوره برای تهیه و یا در اختیار قراردادن بسته‌های فرهنگی مناسب به سازمان‌ها و دستگاه‌ها و خیریه‌های فعال در زمینه خدمت‌رسانی به کودکان سیل‌زده، همکاری کند.

**بیست کتاب کودک و نوجوان کانون گویا شد
مراسم رونمایی از اولین مجموعه «کتاب آوا» شامل کتاب‌های شنیداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور هنرمندان نام‌آشنای سینما و تئاتر برگزار شد.
این مجموعه با حضور هنرمندانی چون افسانه بایگان، احترام برومند، امین زندگانی، احسان کرمی، حبیب رضایی، رامین ناصرنصیر، الهام پاوه‌نژاد، گلاره عباسی، سروش صحت و منصور ضابطیان تهیه شده است.
چنگیز صیاد، میلاد حجتی و اسماعیل باستانی نیز صدابرداری این مجموعه را بر عهده داشتند.
در این رونمایی، احترام برومند بخشی از رمان «لک‌لک‌ها بر بام»، مصطفی رحماندوست بخشی از داستان «قصه دوتا لاک‌پشت تنها»، افسانه بایگان بخشی از رمان «تیستو سبز انگشتی»، الهام پاوه‌نژاد بخشی از رمان «مادر» و گلاره عباسی بخشی از رمان «پولینا چشم و چراغ کوهپایه» را برای حاضران خواندند.
رحماندوست به بیان خاطره‌ای درباره اولین آشنایی خود با کتاب گویا پرداخت و گفت: سال‌ها است که کتاب گویا گوش می‌دهم و هدف من از حضور در پروژه «کتاب آوا»، کمک به گسترش فرهنگ مطالعه است. در این روزگار که مطالعه کم است یکی از بهترین کارها این است که در کنار چاپ و انتشار کتاب، فعالیت‌های دیگری نظیر تولید کتاب‌های شنیداری انجام شود تا فرهنگ مطالعه گسترش پیدا کند.
افسانه بایگان نیز اظهار کرد: خوشحالم پس از سال‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور پیدا کرده‌ام زیرا شروع فعالیت‌های هنری من با کانون بوده است. من از 5 یا 6 سالگی با کتاب صوتی آشنا شدم و تأثیر بسیار زیادی در زندگی من داشته است.
الهام پاوه‌نژاد نیز پیش از خوانش بخشی از رمان «مادر»، به پویش «لباس همدلی» برای کمک و حمایت از مردم مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: من به عنوان سفیر این پویش که از سوی خانه تئاتر شکل گرفته، فعالیت می‌کنم. وقتی با امدادگران حاضر در مناطق سیل‌زده گفت‌وگو می‌کردیم متوجه شدیم که کودکان آسیب دیده این مناطق نیاز به اسباب‌بازی و وسایل سرگرمی دارند تا از بحران افسردگی نجات پیدا کنند.
گلاره عباسی نیز تولید کتاب‌های شنیداری را برای نابینایان بسیار تأثیرگذار و مفید دانست.
آراز وکیلی از اعضای فعال نوجوان کانون نیز در بخشی از مراسم، قسمتی از رمان «کلاس پرنده» را که در مجموعه «کتاب آوا» از سوی منصور ضابطیان روایت شده است، خواند.
در مجموعه «کتاب آوا» 10 عنوان رمان قدیمی و خاطره‌انگیز و 10 عنوان کتاب کودک کانون پرورش فکری، با صدای هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون به کتاب شنیداری تبدیل شده‌اند.
فراهنگ ** 9211 ** 1355

نظر شما