شناسهٔ خبر: 32362861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

گزارشی از حضور حشد الشعبی در مناطق سیل‌زده [+تصاویر]

صاحب‌خبر -

شفقنا نوشت: حضور نیروهای بسیج مردمی عراق حشد الشعبی در استان های سیل زده ایران که به منظور امدادرسانی صورت گرفته واکنش هایی را به دنبال داشته است. این گزارش روایتی است از حضور حشد الشعبی در مناطق سیل زده و برخی حواشی مربوط به آن.

ابومهدی المهندس، فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق درباره حضور نیروهای خود در مناطق سیل زده ایران که در اهواز حضور دارد، به تسنیم گفته است: در حال حاضر از تمام امکانات خود برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل از موصل عراق تا اهواز استفاده می‌کنیم. وی با بیان اینکه “مدیون زحمات مجاهدین و مدافعان ایرانی حرم هستیم”، اظهارداشت: مدافعان حرم خوزستان در جنگ با داعش و دفاع  از حرم اهل‌بیت(ع) همراه ما بودند و امروز وظیفه ماست که در سختی‌ها به آنها کمک کنیم. عراق اکنون چهار هفته می‌شود که درگیر مسائل آبی و وقوع سیلاب در موصل و بصره است. فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق افزود: برای کمک‌رسانی به مردم موصل و بصره نیز از امکانات حشد الشعبی در حال استفاده هستیم تا به مردم خدمت‌رسانی کنیم. در حال حاضر از تمام امکانات خود برای کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده از سیلاب در مناطق مختلف از موصل عراق تا اهواز استفاده می‌کنیم. وی با اشاره به کمک‌های ارسالی از سوی مردم عراق گفت: این کمک‌ها شامل مواد غذایی، بهداشتی و پزشکی است تا کمکی به شهرها و روستاهایی که زیر آب رفتند باشد. بخشی از امکانات به ایران آورده شده و بخش دیگری نیز به‌زودی وارد کشور می‌شود.

به نوشته رسانه ها، گروهی از نیروهای حشد الشعبی و «جنبش النجباء» که یکی از چهل و چند تشکل تحت هدایت بسیج مردمی عراق است با یکصد خودرو سبک و سنگین و تجهیزاتشان از مرز مهران وارد ایران و روانه نواحی سیل زده شده اند. برخی هم از حضور نیروهای جهادی فاطمیون متشکل از داوطلبان مدافع حرم از همسایگان شرقی، در استان لرستان برای یاری رساندن به سیل زدگان خبر دادند. در ابتدا بیانیه ای انتشار یافت که در آن حشد الشعبی اعلام داشته بود یگان مهندسی و برخی ماشین آلات سنگین این سازمان برای منحرف کردن جریان آب سیل و جلوگیری از ورود آن به عراق وارد خاک ایران شده‌ است. در ادامه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد بیان داشت که اعضای حشد الشعبی با اخذ روادید از نمایندگی دیپلماتیک ایران در عراق برای کمک رسانی خواستار سفر به استان های غربی کشور شده اند.

حشد الشعبی حشد الشعبی

روزنامه کیهان حضور نیروهای حشد الشعبی را به دعوت سردار قاسم سلیمانی اعلام کرد و گفت: «مدافعان حرم به دعوت قاسم سلیمانی از عراق، افغانستان و پاکستان به یاری سیل‌زدگان آمده‌اند.» در پی خبر کیهان، این سوال مطرح شد که اولا مقام سردار قاسم سلیمانی برای دعوت حضور یک نیروی شبه نظامی در ایران چیست؟ دوم اینکه آیا توان ایران برای مقابله با بحران به حدی بوده که حتما باید از یک نیروی شبه نظامی خارجی استفاده می‌شد؟

کمک رسانی حشد الشعبی و برخی حساسیت ها به آن؟

چندی پیش «موسی غضنفری آبادی» رئیس دادگاه انقلاب تهران گفته بود که «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشد شعبی عراق، فاطمیون افغان، زینبیون پاکستان و حوثی‌های یمن خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.» این اظهارنظر هر چند در همان زمان هم بازخوردهایی غالبا منفی را به دنبال داشت اما در بحبوحه سیلاب و پس از ورود نیروهای بسیج مردمی عراق، برخی با یادآوری این سخنان مدعی شدند که هدف اصلی حضور حشد الشعبی مسائلی جدا از امدادرسانی است.

برخی گفتند سپاه پاسداران که از ابتدای وقوع سیل به دنبال بهره جویی سیاسی و تبلیغاتی از فرایند امدادرسانی بوده از طریق ورود نیروهای بسیج مردمی و قطار کردن صدها خودرو از مرز مهران تا خوزستان به دنبال مانور تبلیغاتی و قدرت نمایی بوده است. گروهی در کانال های تلگرامی نوشتند که در مراسم استقبال از نیروهای حشد الشعبی هیچ مقام اجرایی و مسوول کنسولی حضور نداشته و این به معنای نادیده انگاشتن دولت از سوی فرماندهان سپاه بوده است. از دیگر ادعاهای که مطرح شده این بود که حضور نیروهای بسیج مردمی عراق در خاک ایران با هدف عادی سازی این اقدام صورت گرفته تا در موقع لزوم از ظرفیت آن ها حتی برای سرکوب اعتراضات استفاده شود!

تحریک تعصبات قومی و ملی هم موضوعی بود که در طیفی از اظهارنظرها به چشم می خورد. از جمله، یکی از سلبریتی ها در صفحه مجازی خود، فیلم اعتراض یک شهروند عرب خوزی به حضور عراقی ها در ایران برای امدادرسانی را بازنشر داد؛ اقدامی که به رغم  برخی بازخوردهای مثبت، موجی از بازحوردهای مخالف را علیه وی و در حمایت از حضور حشد الشعبی به راه انداخت و برخی این پرسش را مطرح کردند که اگر عده ای موبور و اروپایی برای کمک به سیل زدگان می آمدند آیا با رفتار و واکنشی مشابه اعتراض به حضور بسیجی های عراقی روبرو می شدند؟ در اردوگاه مدافعان حشد الشعبی، برخی تصاویری را انتشار دادند که فرماندهان کنونی بسیج مردمی عراق را در زمره رزمندگان سال های دفاع مقدس نشان می دهد؛ نیروهایی که به گفته مدافعانش سال ها است وفاداری خود را به انقلاب و جمهوری اسلامی به اثبات رسانده و در عرصه جنگ برای دفاع از ایران علیه تجاوز بعثی ها جانفشانی کرده اند.

حشدالشعبی حشدالشعبی

واکنش برخی رسانههای خارجی

حشد الشعبی در دوره های مختلف با هجمه های رسانه ای روبرو بوده است. یکی از مهمترین مقاطع یورش به بسیج مردمی عراق، تدارک عملیات آزادسازی موصل بود؛ عملیاتی که از مهرماه ۹۵ شروع شد و رسانه ها و مقامات سعودی اصرار داشتند تا به واسطه بافت سنی مذهب موصل، حشد الشعبی از حضور در این عملیات کنار گذاشته شود. در روزهای اخیر بیش از آنکه مخالفت های مجازی با حضور حشد الشعبی در استان هایی چون خوزستان به چشم آید، حمله تبلیغاتی ورای مرزهای ایران جلب توجه می کند. در یکی از اظهارنظرهایی که باید بیشتر در قالب رقابت های سیاسی درونی عراق به آن نگریست، «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «السائرون» با انتقاد از حشد الشعبی گفته که عراقی ها در اولویت امدادرسانی قرار دارند و باید به جای کمک به ایرانی ها، نیازمندان عراق یاری می شدند.

از سوی دیگر «رضا پهلوی» سرکرده سلطنت طلبان مدعی شده نیروهای حشد الشعبی تروریست به شمار می آیند و مردم آنان را از ایران بیرون می کنند؛ اظهاراتی خصمانه که در رسانه های خارج نشین به صورت ویژه بازتاب یافته است. در کنار موضع گیری های اینچنینی، انتشار اخباری از درگیری میان نیروهای حشد الشعبی با پلیس عراق در موصل از دستورکاری منجسم برای هدف قرار دادن بسیج مردمی عراق و ایجاد پوشش منفی خبری برای این گروه نشان دارد. با وجود این تفاسیر، آنچه که در بیانیه های رسمی بسیج مردمی عراق و انعکاس اقداماتش در مناطق سیل زده به چشم می آید، این است که حشد الشعبی با هدف ساخت و ترمیم مساجد و مدارس، تامین کالاهای اساسی و اعزام تیم‌های جهادی برای رفع انسداد معابر و … در خوزستان و دیگر نواحی سیل زده حضور یافته است.

حشد الشعبی حشد الشعبی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: عده‌ای از تعاملات منطقه‌ای ایران ناراحت هستند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان تأکید کرد که کسی حق ندارد ورود نیروهای حشد الشعبی و سایر گروه‌های امدادی به داخل کشور را زیر سؤال ببرد. حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، درباره حواشی ایجاد شده در خصوص ورود «نیرو‌های حشد الشعبی» به داخل کشور، اظهار داشت: نوع رابطه‌ای که ایران با همسایگان خود شکل داده است، با نوع معادلات بازی قدرت متفاوت است.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها در منطقه از تعامل به وجود آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران ناراحت هستند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تمجید از حضور نیرو‌های منطقه‌ای در مسیر دفاع از اهل بیت(ع)، ابراز داشت: بسیاری از نیرو‌های منطقه‌ای در جنگ با گروه‌های تروریستی حضور فعال داشته‌اند و امروز نیز شاهد هستیم که بخشی از همین نیرو‌ها برای کمک به مناطق سیل زده وارد کشور ما شده اند. وی تصریح کرد: قطعا نیرو‌هایی که امروز از طریق مرز‌ها وارد کشور ما شده‌اند در مقابل سیل عظیم مردم داخل کشور بسیار اندک است، اما همین حضور نیز قابل تمجید است.

فلاحت‌پیشه گفت: نباید کسی حضور نیرو‌های داوطلب در کشور را زیر سوال ببرد. نیرو‌های داوطلبی که از کشور‌های دیگر وارد کشور شده‌اند، ذیل اصول و حقوق صیانتی «وزارت کشور» ورود داشته‌اند و هیچ دغدغه و نگرانی در این خصوص وجود ندارند. باید توجه داشت که اجازه ورود به این نیرو‌ها نیز از طریق حاکمیت صادر شده و یک گروه یا نهاد این افراد را دعوت نکرده است.

حشد الشعبی حشد الشعبی

محمدجواد جمالی نوبندگانی: حشدالشعبی با پیشنهاد خود به دولت ایران اقدام به کمک به مناطق سیل زده کرد

تابناک نوشت: عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ورود حشدالشعبی به کشور برای کمک به مناطق سیل زده با اجازه جمهوری اسلامی صورت گرفت، گفت: حضور عراقی‌ها به همراه تجهیزات برای کمک به سیل‌زدگان باعث افزایش همدلی میان دو کشور می‌شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به کمک های بی دریغ حشدالشعبی به سیل زدگان و ورود تجهیزات آنها به خاک کشور با اجازه دولت ایران، گفت: این کمک ها طبیعی است و در زمان بحران کشورهای همسایه و غیرهمسایه به کمک یکدیگر می شتابند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چند وقت پیش که زلزله ای در پاکستان رخ داد، بیمارستان های صحرایی ایران به مدت چند ماه در این کشور مستقر بودند تا به زلزله زدگان کمک کنند.

وی در ادامه حضور عراقی ها برای کمک به سیل زدگان ایرانی را نماد احساس همدردی دانست و افزود: علما و عشایر اهل سنت و تشیع از کشورهای همسایه به سیل زدگان کمک کردند که این کمک ها به صورت غیرنقدی بود البته حد آن مهم نیست و مهم حس همدلی است که میان افراد به وجود می آید.استقبال ملت ایران از نیروهای حشدالشعبی که با تجهیزات خود برای کمک به سیل‌زدگان وارد شدند

جمالی نوبندگانی ادامه داد: حشدالشعبی نیز به عنوان نیروی نظامی عراق در کنار نیروی نظامی ایران وارد عمل شد و به خصوص با وارد کردن تجهیزات بخشی از مشکلات مناطق سیل زده را برطرف کرد که با استقبال خوبی هم روبرو شدند. وی در ادامه با بیان اینکه نباید راه دریافت کمک های صادقانه سایر کشورها را ببندیم، خاطرنشان کرد: حشدالشعبی با پیشنهاد خود به دولت ایران اقدام به کمک به مناطق سیل زده کرد و در این مسیر درخواستی از جمهوری اسلامی صورت نگرفته بود همچنین آنها نیز بدون اجازه دولت وارد کشور نشدند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار نیروهای عراقی شاهد حضور نیروهای فاطمیون هستیم که پا به پای گروه های جهادی ایرانی در مناطق سیل زده اقدام به پاکسازی منازل و شست و شوی لوازم آنها می کنند که جای قدردانی دارد.

حشد الشعبی حشد الشعبی

حشد الشعبی‌ها چه افرادی هستند؟

این تشکل در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) و پس از سقوط موصل به دست داعش، با فتوای حضرت آیت الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان برای مبارزه با تروریست تروریست های تکفیری ایجاد شد که البته در کنار شیعیان، بسیاری از سنی های عراقی و دیگر اقلیت های مذهبی و قومی نظیر ایزدی ها، ترکمن ها، مسیحیان و … به آن پیوستند. دو سال و اندی بعد، پارلمان عراق بسیج مردمی عراق را به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور مورد شناسایی قرار داد.

حضور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در شادگان

حشد الشعبی حشد الشعبی

سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس فرمانده حشد الشعبی عراق در مناطق سیل زده استان خوزستان حضور یافتند.
در پی جاری شدن سیل در استان خوزستان در روزهای آغازین سال جدید، سردار «حاج قاسم سلیمانی» که پیش از این هم به مناطق آسیب دیده از سیل، سفر کرده بود، ظهر امروز (پنجشنبه – ۲۹ فروردین) برای بررسی وضعیت شهرستان شادگان از توابع استان خوزستان که در معرض سیل قرار دارد، وارد این منطقه شد. سردار قاسم سلیمانی در جریان این سفر با مردم سیل‌زده شادگان دیدار کرد و در جریان مشکلات قرار گرفت.همچنین جلسه ویژه ستاد مدیریت بحران در شادگان با حضور سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس جانشین رئیس سازمان بسیج مردمی عراق، استاندار خوزستان، فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان و فرمانده قرارگاه کربلا برگزار شد.

سردار سلیمانی و هیئت همراه از صبح امروز با ورود به آبادان از موقعیت جاده آبادان – ماهشهر و آبادان – شادگان و سایر موقعیتهای سیلاب احتمالی بازدید کرد.

بازدید حشد الشعبی از مناطق سیل زده پل دختر

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم الحیدری از رهبران جبهه مقاومت اسلامی عراق در مناطق سیل‌زده شهر پلدختر حاضر شد. نیروهای عراقی «شباب مخیم الرایه الحسینی(ع)» با ورود به شهر سیل‌زده پلدختر در حال کمک به مردم سیل‌زده هستند و لحظاتی ناب از وحدت و برادری میان مردم ایران و عراق را به‌تصویر کشیده‌اند.

حضور معاون حشد الشعبی عراق در شهر سیل‌زده پلدختر

حشد الشعبی حشد الشعبی حشد الشعبی حشد الشعبی حشد الشعبی حشد الشعبی حشد الشعبی حشد الشعبی

انتهای پیام

نظر شما