شناسهٔ خبر: 32362833 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست استان سمنان: کمبود نیروی انسانی داریم

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان این که 25 درصد وسعت استان مناطق تحت حفاظت این اداره کل است، گفت: برای حفاظت از محیط زیست با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

صاحب‌خبر -

امیر عبدوس عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در دستورالعمل سازمانی حدود 647 پست شغلی برای محیط بانی تعریف شده اما اکنون استان سمنان حدود 200 محیط بان دارد.
وی با بیان این که کمبود نیروی انسانی مشکل اساسی محیط زیست استان سمنان است، ادامه داد: وسعت محیط زیست استان سمنان زیاد است اما اکنون استان تنها به میزان یک سوم دستورالعمل سازمانی، در بخش محیط بانی نیروی انسانی دارد.
وی اظهار داشت: محیط بان هایی که اکنون در استان مشغول به خدمت هستند دارای آمادگی بدنی کافی بوده و همواره آماده برخورد با متخلفان و آسیب زنندگان به حیات وحش هستند.

** تابلو های اعلان عبور وحوش در جاده های استان کافی نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: فنس کشی، نصب دوربین های کنترل سرعت، نصب تابلوهای راهنما و تابلوهای هشداردهنده چشمک زن، از اولین اقدام های مراقبتی برای حفظ جانوران حیات وحش محسوب می شود و در استان سمنان نیز در این زمینه اقدام هایی انجام شده اما باید افزایش یابد.
عبدوس اضافه کرد: در مسیر عباس آباد- میاندشت که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است، فنس کشی برای جلوگیری از تلف شدن این گونه های جانوری بر اثر تصادف با وسیله نقلیه بخشی انجام شده و بخشی دیگر نیز در آینده انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: چهار تابلوی هشدار دهنده مجهز به فتوسل به تازگی در مسیر حرکت وحوش در جاده عباس آباد- میاندشت نصب شده است.
مدیرکل محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: نصب دوربین های کنترل سرعت نقش مهمی در کاهش تلفات وحوش در اثر تصادف با وسیله نقلیه دارد و لازمه اجرا و توسعه دوربین های کنترل سرعت در مسیرهای مشترک بین گونه های جانوری و محورهای مواصلاتی همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان است.
به گزارش ایرنا، 16درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود 30 درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.
پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران 2 ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان 2.3 میلیون هکتار است و در مجموع بین 15 تا 20 هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.
7342/7408

نظر شما