شناسهٔ خبر: 32361801 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رانش زمین در ۳۰ روستای گلستان؛ ۷۳۰۰ واحدمسکونی براثر سیل تخریب شد

R41471/P/S6,70/CT11

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: براثر بارش‌های شدید و فرسایش خاک در استان ۳۰ روستای استان دچار رانش شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آزادشهر، محمدتقی زمانی‌نژاد ظهر امروز در افتتاح طرح هادی روستای قزلجه آق‌امام این شهرستان اظهارداشت: بارش‌های شدید و وقوع سیل در استان خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف وارد کرده است.

وی افزود: این حادثه سبب خسارت به 500 روستا و چهار شهرستان آق‌قلا، گمیشان، سیمین‌شهر و گنبدکاووس در استان شد.

مدیرکل بنیادمسکن استان افزود: 18 هزار واحد مسکونی در این سیل آسیب دیدند که از این تعداد هفت هزار و 300 واحد تخریب شده است و باید دوباره احداث شود. از 18 هزار واحد مسکونی خسارت دیده پنج هزار واحد شهری و مابقی در روستا قرار دارد.

وی با اشاره به رانش زمین در 30 روستای استان بیان داشت: بارش‌های شدید سبب خسارت‌های زیادی به روستاها و جاده‌های کوهستانی و بالادست گلستان شد.

زمانی‌نژاد با بیان اینکه عمده خسارت‌های رانش زمین در مینودشت اتفاق افتاده است، ادامه داد: 188 واحد مسکونی در روستای قلعه قافه این شهرستان تخریب شده و باید جابه جا شود.

وی گفت: در آزادشهر یکهزار و 800 واحد مسکونی خسارت دیده که از این تعداد یکهزار و 52 واحد احداثی بوده و 400 پرونده در این زمینه برای دریافت تسهیلات تشکیل شده است.

مدیرکل بنیادمسکن استان گفت: کار بازسازی در همه شهرستان‌ها آغاز شده و در هر شهرستان سه تا پنج واحد مسکونی برای ساخت کلنگ‌زنی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا مهرماه امسال با همکاری مردم همه واحدهای مسکونی خسارت دیده را نوسازی کنیم.

زمانی‌نژاد درباره رانش زمین در روستاهای نرگس چال و کشکک اظهارداشت: در سال گذشته دو روستای نرگس‌چال در آزادشهر و کشکک در رامیان دچار رانش شدند. تاکنون تنها 50 درصد اعتبارات موردنیاز برای تثبیت این روستاها پرداخت شده است. امیدواریم استانداری مابقی اعتبارات را پرداخت کند تا تثبیت این دو روستا انجام شود.

وی افزود: در روستای نرگس‌چال شمع به عمق 50 متر زده شد که در سیل اخیر آسیب چندانی ندید. در صورت تکمیل اعتبار برای روستای کشکک آب‌های سطحی و دیوراه حائل بین روستا و رودخانه جمع‌آوری و ترمیم می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان درباره اجرای طرح هادی در روستاهای گلستان بیان داشت: یکی از برنامه‌های بنیاد مسکن اجرای طرح هادی است. طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت تهیه و تصویب شده است. در برخی روستاها فاز نخست اجرا و در برخی دیگر نیز باید طرح هادی این روستاها بازنگری شود.

وی یادآور شد: در دهه حساب 100 پروژه‌هایی به ارزش 46 میلیارد تومان کلنگ‌زنی و یا افتتاح شد. یکی از این پروژه‌ها افتتاح طرح هادی روستای قزلجه آق امام است. این طرح با یک ونیم کیلومتر طول، یکهزار و 500 مترمربع جابه جایی تیر چراغ برق و 15 هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/ ت

نظر شما