شناسهٔ خبر: 32361604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردبیل آماده میزبانی دومین دوره اجلاس گردشگری سلامت اکو

دومین دوره همایش و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشو‌ر‌های عضو اکو در خرداد ماه سال جاری به میزبانی اردبیل برگزار خواهد‌شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-اردبیل/ سرویس اقتصادی: سازمان همکاری اقتصادی به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای متشکل از ۱۰ عضو اصلی است که با اهدافی همچون ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حذف موانع تجارت، توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تاکید بر آزاد‌سازی اقتصادی، تدوین برنامه‌های مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی و... پایه‌ریزی شده است.

در حال حاضر این سازمان با عضویت کشورهایی همانند ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان با گستره‌ای شامل ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و هشت میلیون و ششصد و بیست هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت در حال فعالیت است که طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند.

این سازمان سالانه در حوزه‌های مختلف حیطه فعالیتی خود همایش‌هایی را برگزار می‌کند که دومین دوره همایش و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو از ۲۸ تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری به میزبانی استان اردبیل برگزار می‌شود.

استان اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای پتانسیل‌های بسیار زیاد در حوزه گردشگری بوده و وجود کوه سبلان در این استان و جوشش چشمه‌های بهشتی از دل این کوه بی‌نظیر ویژگی خاصی به این منطقه بخشیده و همین امر سبب شده تا اردبیل به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری، توریست‌های داخلی و خارجی باشد و برگزاری این همایش بین المللی که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور عضو اکو و ۵ کشور مهمان دیگر در اردبیل فرصت بسیار مناسبی در جهت شناساندن قابلیت‌های استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، سلامت، صنعتی، کشاورزی و ... است.

از آنجایی‌که این دوره از همایش و نمایشگاه بین المللی اکو با رویکرد گردشگری سلامت برگزار می‌شود توجه به این نکته که در حال حاضر گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی در دنیا محسوب می شود خالی از لطف نیست؛ به‌طوری‌که طبق آمار رسمی سالانه ۲ هزار میلیارد دلار میزان گردش مالی در حوزه گردشگری در جهان است که حدود ۲۵ درصد آن یعنی ۵۰۰ میلیارد دلار مربوط به حوزه سلامت  است .از همین رو توجه ویژه مسئولان استان اردبیل به برگزاری هرچه بهتر این همایش زمینه‌های توسعه استان را بیش از گذشته فراهم خواهد کرد.

کنفرانس اکو فرصت مناسبی برای شناساندن قابلیت های گردشگری سلامت استان است

بهروز ندائی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل اظهار کرد: برگزاری کنفرانس بین المللی کشورهای عضو اکو در اردبیل یک فرصت بسیار مناسب در جهت شناساندن قابلیت‌های گردشگری سلامت استان است و در کنار آن می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه گردشگری سلامت بسیار موثر باشد.

وی افزود: حوزه گردشگری سلامت در چند سال اخیر در کشور مورد توجه مسئولان و اغلب استان‌ها قرار گرفته است که در استان اردبیل نیز با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود اقداماتی در راستای توسعه استان اردبیل در این حوزه انجام یافته است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل بیان کرد: وجود آب‌گرم‌های متعدد در استان یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب در حوزه گردشگری سلامت در استان اردبیل است  و در این راستا نیز اعزام پزشکان اردبیل به کشور ترکیه جهت آموزش در حوزه پزشک آب‌درمانی در ماه‌های اخیر مورد توجه بوده است تا بدین ترتیب با حضور پزشک متخصص این حوزه در آب‌درمانی های استان شاهد رونق و شکوفایی بیش از پیش باشیم.

ندائی گفت: هماهنگی‌های لازم در جهت میزبانی شایسته از دومین اجلاس بین المللی کشورهای عضو اکو در استان اردبیل و برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در استان در راستای شناساندن قابلیت‌ها و فرصت‌های گردشگری استان اردبیل انجام شده است.

حضور ۱۰۰ مهمان خارجی از ۱۵ کشور در کنفرانس بین المللی اکو در اردبیل

محمدرضا کرباسی، دبیر اجرایی دومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو گفت: در این دوره از کنفرانس بین المللی کشورهای عضو اکو در حدود ۱۰۰ مهمان خارجی از ۱۵ کشور مختلف در سطح وزرا، مدیران عالی، فعالان بخش خصوصی و... حضور خواهند داشت و میزبانی این کنفرانس بین المللی یک فرصت بسیار مناسب برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان بالاخص در حوزه سلامت است که امیدواریم به نحو احسن از این فرصت استفاده شود.

وی عنوان کرد: اجرای مناسب این اجلاس نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم بوده و در این راستا شورای سیاستگذاری و کمیته اجرایی وکنفرانس بین المللی کشورهای عضو اکو در اردبیل تشکیل یافته است و بسترسازی‌های لازم و کافی برای میزبانی شایسته از این کنفرانس انجام یافته است.

کرباسی ادامه داد: در جهت بهره‌برداری مناسب از این کنفرانس در جهت شناساندن قابلیت‌های گردشگری استان ضرورت دارد هم‌افزایی بین مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بیش از پیش شده و بسته‌های سرمایه گذاری در زیرساخت های استان، نحوه معرفی قابلیت های گردشگری استان و... قبل از آغاز کنفرانس آماده شده و در طول کنفرانس به حاضران ارائه شود.

معاون امور بین الملل اتاق ایران بیان کرد: طی بازدید‌های انجام یافته از امکانات موجود در استان اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی دارای فضای مناسبی برای برگزاری مراسم افتتاحیه این کنفرانس را داراست و بدین ترتیب مراسم افتتاحیه در این دانشگاه برگزار خواهد‌شد و در کنار آن نمایشگاه بین المللی اردبیل با امکانات مناسب و نمای عالی که مشرف به دریاچه شورابیل است مکان مناسبی برای برگزاری بخش نمایشگاهی این اجلاس است.

میزبانی از همایش اکو فرصت طلایی برای استان اردبیل است

حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: انتخاب اردبیل برای میزبانی از کنفرانس بین المللی کشورهای عضو اکو که با حضور ۱۵ کشور در ۲۸ خرداد ماه در استان اردبیل برگزار می‌شود فرصتی طلایی برای استان جهت معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه موجود در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان و ... است.

وی افزود: اکنون با توجه به فرصت پیش آمده، وقت جهاد در راه توسعه استان است تا به خود تکانی داده و در معرفی قابلیت‌های استان به دنیا بیش از پیش تلاش کنیم و در این راستا باید پکیچ های مختلف از معرفی قابلیت‌های استان اردبیل در حوزه های مختلف سرمایه گذاری و توسعه‌ به اضافه امتیازاتی که برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان ارائه می‌شود آماده کنیم.

پیرموذن عنوان کرد: می‌توان با استفاده از ظرفیت این کنفرانس در شناساندن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد اردبیل به خصوص در حوزه گردشگری سلامت مسیر توسعه استان را سریع‌تر پیمود.

اجلاس اکو سرآغاز توسعه گردشگری سلامت در اردبیل خواهد بود

نادرفلاحی، مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: برگزاری اجلاس کشورهای عضو اکو سرآغاز توسعه گردشگری سلامت در اردبیل خواهد بود.

وی گفت: بیش از ۱۱۰ چشمه آب معدنی گرم و سرد در سطح استان اردبیل ظرفیت بی‌‌نظیری است که باید از آن در جهت نیل به اهداف توسعه‌ای در استان استفاده کنیم.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان به صورت یک نمایشگاه در نگارخانه خطایی برای بازدید اعضای حاضر در اجلاس اکو در حال راه‌اندازی است.

فلاحی بیان کرد: با توجه به انتخاب استان اردبیل به عنوان پایلوت گردشگری طبیعی در سطح کشور این استان می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری تندرستی و سلامت باشد.

وی ادامه داد: همچنین برای میزبانی از میهمانان این اجلاس در هتل لاله کیفیت خدمات این مجموعه را در سطح بالایی ارتقا خواهیم داد تا برای پذیرایی هرچه بهتر از میهمانان اکو آماده شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: طبق رایزنی‌های انجام شده با معاون رییس جمهور آذربایجان در نمایشگاه بین المللی گردشگری باکو مقرر شد تا ساماندهی گردشگران سلامت آذری نیز از خاک آذربایجان انجام شود که این موضوع می‌تواند الگویی برای گردشگران سلامت و تندرستی سایر کشورها نیز باشد.

حوزه گردشگری جزو سه صنعت برتر جهان است

جهانگیری، دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی اکو گفت: طبق آمارهای بانک جهانی، سومین عرصه مطمئن سرمایه‌گذاری حال حاضر در دنیا، حوزه سلامت است و در کنار آن یکی از سه صنعت برتر کنونی در جهان حوزه گردشگری است.

وی افزود: به طور متوسط هر گردشگر سلامت در حدود ۶ الی ۷ برابر گردشگران عادی در وضعیت کنونی اقتصادی کشور هزینه صرف می‌کنند به همین دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت می‌تواند پیشران‌های اقتصادی را به‌خوبی فعال کند.

جهانگیری ادامه داد: این کنفرانس در چهار محور برگزار می‌شود که اولین محور آن محور توسعه در حوزه‌های مختلف همانند توسعه خوشه‌ها و مقصدهای گردشگری سلامت مدنظر قرار دارد و دومین محور نیز در خصوص استاندارد سازی و برندینگ و مارکتینگ است و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف نیز از موضوعات مهم این حوزه است.

دبیر کمیته علمی همایش بین المللی اکو بیان کرد: محور سوم بحث تسهیل‌گران و همچنین استارتاپ ها و در نهایت محور چهارم نیز استفاده از تعاملات بین فرهنگی و گردشگری کشورهای عضو اکو است تا در این حوزه نیز بتوانیم بهره لازم را ببریم.

جهانگیری تشریح کرد: در حدود بیست و پنج بیمارستان برتر کشور در این دوره از کنفرانس بین المللی حضور خواهند داشت و با توجه به ظرفیت بالای موجود در استان اردبیل در حوزه خدمات سلامت و تندرستی و شناساندن این ظرفیت‌ها نقش موثری را در توسعه استان ایفا می‌کند.

شهر اردبیل آماده میزبانی شایسته از مهمانان همایش بین المللی اکو است

حمیدلطف اللهیان، شهردار اردبیل گفت: برگزاری دومین دوره کنفرانس بین المللی اکو در اردبیل یک فرصت مناسب و اتفاق بسیار خوب برای اردبیل در جهت معرفی قابلیت‌های گردشگری استان است و البته در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به پایه و اساس توسعه استان یعنی گردشگری از سوی مسئولان استانی انجام شده  و اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری اردبیل در این اجلاس باید به معرض نمایش گذاشته شود زیرا استان اردبیل با توجه به وجود عناصر طبیعی با ارزش، اماکن تاریخی و آب‌های گرم متعدد و... می تواند یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران قرار گیرد و باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را در توسعه گردشگری و آماده نمودن زیرساخت های لازم در این حوزه انجام داد.

شهردار اردبیل بیان کرد: وجود دریاچه شورابیل در شهر اردبیل یک پتانسیل بسیار مناسب در حوزه گردشگری است که در سه سال اخیر نیز زیر ساخت‌های مناسبی در آن اجرا شده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مجموعه موجود است اساساً شورابیل یک مجموعه سلامت محور بوده و مدیریت شهری این آمادگی را دارد تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این مجموعه را برای مهمانان معرفی نماید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، برگزاری چنین همایش‌های بین المللی در کشور در وضعیت کنونی اقتصادی می‌تواند نقطه عطفی برای شکست تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باشد از همین رو جهت استفاده بهینه و مناسب از این فرصت‌ها باید تمامی مسئولان با برنامه‌ریزی‌های دقیق در راستای توسعه منطقه گام بردارند و در کنار آن مسئولان استان اردبیل نیز باید با نهایت استفاده از این فرصت ایجاد شده در شناساندن قابلیت‌های استان تمام تلاش خود را انجام دهند.

*******************
گزارش از: مهران عقلمند
********************

انتهای پیام/3463/717/

نظر شما