شناسهٔ خبر: 32361560 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آرتروز گردن و راه‌هاي درمان آن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - يک فيزوتراپيست گفت: هرچه عضلات افراد و مرکزي گردن قوي‌تر باشد، وزن سر را بهتر تحمل کرده و فرد کمتر دچار آسيب ديدگي مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا ، پرهام پارسانژاد فيزيوتراپيست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره آرتروز گردن و راه‌هاي درمان آن اظهار کرد: ستون فقرات گردن وظيفه تحمل وزن سر، نگهداشتن آن روي تنه و کمک به انجام حرکات سر و تنه را بر عهده دارد؛ وقتي اين عضو وظيفه تحمل چنين وزني را براي مدت طولاني و در هنگام حرکات بر عهده داشته باشد، به مرور دچار فرسودگي و سايش شده و حرکات آن مختل مي‌شود.
وي ادامه داد: اين عضو ناگزير وزن سر را براي مدت‌هاي طولاني تحمل مي‌کند که ممکن است آسيب ديدگي‌هايي را به همراه داشته باشد. يکي از مهم‌ترين اعضاي گردن مفاصل فاست هستند که در پشت مهره‌هاي گردن جا گرفته و در حرکت‌هاي چرخشي، جلو و عقب و گردن را همراهي مي‌کنند، اين غضروف‌هاي مفصلي ممکن است بر اثر حرکت شديد، ضربه، ضعف عضلات و غيره دچار آسيب شده و يا به مرور زمان ساييدگي در آنها رخ دهد.
اين فيزيوتراپيست گفت: علاوه بر مفاصل فاست، ديسک‌هاي بين مهره‌اي هم که از عوامل مهم حرکت هستند، ممکن است بر اثر ضعف عضلات و اعمال فشار دچار ساييدگي شوند، همچنين ممکن است فرد دچار بيرون زدگي ديسک شود که درد‌ها و مشکلات حرکتي گردني را به همراه دارد.
وي با اشاره به اينکه در فواصل بين ديسک و مهره ساختار‌هايي به نام استئوفيت وجود دارد، گفت: وقتي فاست دچار ساييدگي مي‌شود يا محل‌هاي اتصال مهره‌ها آسيب مي‌بينند، فرد بيمار به خشکي و محدوديت‌هاي حرکتي مبتلا مي‌شود؛ هرچه عضلات افراد و مرکزي گردن قوي‌تر باشد وزن سر را بهتر تحمل کرده و کمتر فرد دچار آسيب ديدگي مي‌شود.
پارسانژاد گفت: انجام برخي ورزش‌ها و تمرين‌هاي فيزيوتراپي مي‌تواند کمک زيادي به افراد مبتلا به اختلالات گردني مي‌کند. همچنين حفظ وضعيت کلي آمادگي جسماني و انجام ورزش‌هاي روزمره مثل شنا مي‌توانند در بهبود سلامت گردن وستون مهره موثر باشند.
اين فيزيوتراپيست تشريح کرد: از جمله تمرينات مفيد براي کمک به بيماران مبتلا به آرتروز گردن اين است که از بيمار تقاضا مي‌کنيم که دست‌ها را در پشت سر گذاشته و با سر به دست‌ها و بلعکس فشار وارد کند. همچنين توصيه مي‌کنيم تا فرد بينار شانه‌ها را به سمت بالا کشيده و به گوش‌ها نزديک کند در حالي که دست‌ها را کنار بدن نگه داشته است؛ تمرينات فوق بايد 10 مرتبه تکرار شده و در هر مرحله 10 شماره فشار اعمال شود.
وي افزود: از ديگر تمرينات مفيد براي کمک به بيماران مبتلا به آرتروز گردن، کشش عضلات سينه و جلوگير ياز ايجاد قوز و قوس کمر است؛ مي‌توانيد براي انجام اين تمرينات از کنج ديوار استفاده کنيد تا در نهايت صاف‌تر بايستيد و فشار کمتري به مهره‌هاي کمر وارد شود.

نظر شما