شناسهٔ خبر: 32360167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاریس نسبت به تحریم های آمریکا علیه سرمایه گذاری ها در کوبا پاسخ می دهد

تهران-ایرنا- وزیر دارایی فرانسه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که اروپا به هرگونه تحریم اعمال شده آمریکا علیه سرمایه گذاری ها در کوبا پاسخ خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، 'برونو لومر' امروز در حاشیه یک رویداد تجاری در پاریس گفت: اگر دولت واشنگتن تصمیم گرفته رژیم تحریم هایی را در قبال سرمایه گذاری در کوبا اعمال کند، ما به آن واکنش نشان خواهیم داد. اروپا نیز به این تصمیم کاخ سفید عکس العمل نشان می دهد.
واشنگتن روز گذشته تحریم های جدید و یکسری تدابیر تنبیهی را علیه کوبا و ونزوئلا اعمال کرد که یکی از اهداف آن فشار به دولت هاوانا برای پایان دادن به حمایت هایش از دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا می باشد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد در راستای فشار بر کوبا، به تعلیق معافیت قانون موسوم به 'لیبرتاد' اقدام می کند.
وی افزود: این تصمیم از دوم ماه مه (12 اردیبهشت) اعمال و به طور کامل اجرا می شود. این اقدام فرصتی برای عدالت آمریکایی های کوبایی است. در روز دوم ماه مه، تحت فصل سوم قانون لیبرتاد، شهروندان ایالات متحده قادر خواهند بود علیه قاچاق اموالی که توسط دولت کوبا مصادره شده اند، اقامه دعوی کنند.
آمریکا همچنین اعلام کرده آن دسته از شرکت‌هایی خارجی را که با کوبا همکاری می‌کنند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهد داد.
بر اساس مفاد قانون موسوم به «هلمز-برتون» که در سال 1996 در آمریکا تصویب شد، آمریکایی‌ها می‌توانند علیه هر شرکتی که در املاک مصادره شده توسط کوبا در جریان انقلاب سال 1959 مشارکت داشته‌اند، در دادگاه‌های آمریکا شکایت کنند.
دولت کانادا نیز روز گذشته به دنبال واکنش تند اتحادیه اروپا، تصمیم آمریکا علیه شرکت های خارجی در کوبا را محکوم کرد.
وزیر خارجه کانادا در این راستا گفت: به دنبال تصمیم جدید دولت آمریکا برای مجاز اعلام کردن شکایت از شرکت های خارجی فعال در کوبا، کانادا تمهیدات جدیدی را برای مقابله با این اقدام واشنگتن اتخاذ خواهد کرد.
ایین تصمیم جدید دولت آمریکا در راستای مجاز اعلام شدن شکایت از شرکت های خارجی فعال در کوبا می تواند آغازگر تنش های جدید میان اروپا با آمریکا شود و نماینده اتحادیه اروپا در کوبا این اقدام کاخ سفید را به شدت محکوم کرد. آلبرتو ناوارو' نماینده اتحادیه اروپا در کوبا به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا این اقدام آمریکا را 'به شدت محکوم می کند' .
وی افزود: این اقدام موجب ایجاد سردرگمی بیشتر برای سرمایه گذاری خارجی در کوبا می شود که برای کمک به ایجاد اشتغال و رفاه در کوبا لازم است.
اروپام**9234**1275

نظر شما