شناسهٔ خبر: 32359899 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین نکوداشت پرفسور لگنهاوزن در قم برگزار شد

قم- ایرنا- آیین نکوداشت علمی پرفسور محمد لگنهاوزن روز پنجشنبه در موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در این آیین گفت: حقیقت جویی، دنبال کردن علاقه و شجاعت از جمله ویژگی های ممتاز پرفسور لگنهاوزن است و وی برای رسیدن به خواسته های خود تلاش های بسیاری انجام داده اند و با روحیه خستگی ناپذیری اهداف خویش را دنبال کرد.
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی افزود: انسان فطرتا حقیقت جو است اما تا چه اندازه حاضر است برای رسیدن به حقیقت هزینه کند و یا اینکه چه تعداد از انسان ها حاضرند برای رسیدن به خواسته خود مجاهدت کنند و یا با شجاعت تمام نظرات خود را در موقعیت های مختلف بیان نمایند، درحالی که همه این ویژگی ها در شخصیت پرفسور لگنهاوزن قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: امروز در همه کشورهای دنیا مساله حقوق بشر و آزادی بسیار اهمیت دارد و برای بسیاری از دینداران نیز فوق العاده مهم است، اما پرفسور لگنهاوزن با 40 سال تحقیق بیان می کند مساله حقوق بشر هیچ دلیل عقلی ندارد بلکه بر اساس دلایل سیاسی و منفعت جویی جهان غرب می باشد و دلیل عقلی قاطعی برای آن ارائه نشده است.
وی تاکید کرد: در چنین فضایی یک شخصیت علمی جرات کند که چنین مباحثی را بیان نماید، نشان می دهد از شجاعت خاصی برخوردار است که در افراد عادی دیده نمی شود.
آیت الله مصباح یزدی گفت: زندگی پرفسور لگنهاوزن درسی برای ماست که نشان می دهد اگر کسی از خداوند توفیق بخواهد این گونه هدایت می شود و در راه هدایت قرار می گیرد.
وی افزود: پرفسور لگنهاوزن بیان می کند که در جریان آشنایی با نهج البلاغه و سیره امام علی(ع) به دین اسلام و مکتب تشیع وارد و مدافع آن شده است و اکنون ایشان به صورت علمی از معارف دینی دفاع می کنند.
وی ادامه داد: این استاد برجسته از آمریکا به ایران آمد و در راه دین تلاش خود را به کار گرفت، این مساله نشان می دهد در همه جای دنیا افراد بسیاری هستند که نظر مثبت به ایران و مکتب تشیع دارند و برای نشر حقایق آن مجاهدت می کنند؛ بنده خود در بسیاری از کشورهای جهان شاهد وجود چنین متفکرانی بوده ام.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این آیین گفت: پرفسور لگنهاوزن یکی از شخصیت های برجسته در زمینه توسعه علم و معرفت در حوزه فلسفه دین هستند.
آیت الله علی اکبر رشاد بیان کرد: وی شخصیت پرسشگری دارد و مسلمانی را سلمان وار پذیرفت و از پایگاه فلسفه دین و تعقل به دین حق که همان مکتب تشیع است رسید.
وی ادامه داد: تحقیقات این استاد در زمینه فلسفه دین بسیار راهگشاست و شاگردان برجسته ای را نیز در این رابطه تربیت کرد و به حق توصیف فیلسوف فروتن برای شخصیت متواضع وی است.
رشاد گفت: هنوز فلسفه دین و ارزش آن در جامعه ما مورد توجه لازم قرار نگرفته است و در حوزه کمتر به آن اعتنا می شود، در حالی که فلسفه دین علمی حوزوی است و باید صاحب نظران حوزه در این زمینه وارد شوند.
وی با اشاره به این که حوزه باید به فلسفه دین توجه جدی داشته باشد، افزود: تحول در دانش های حوزوی در گرو توجه به فلسفه های مضاف است و در این میان فلسفه دین جایگاهی خاصی دارد، آن هم فلسفه دین اسلام که تحت تاثیر مکتب اسلام است.
وی ادامه داد: در نگرش اسلامی عرصه فلسفه دین وسیع و کامل است اما تاکنون توجه کامل به آن نبوده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فلسفه دین شامل عرصه های بسیار متنوعی است و قلمرویی به گسترده دین اسلام دارد و باید پاسخگوی همه پرسش های فلسفی در ابعاد معرفتی اسلام باشد.
وی افزود: باید فلسفه دین اسلامی را تاسیس کنیم، تفاوت میان ادیان گاه در حد تناقض و رویارویی تمام قامت است و نمی توان همه آن ها به مانند موضوع واحد مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: حوزه باید به امر فلسفه دین اهتمام کند چون تکامل معرفت دینی به این عرصه وابسته است، نمی شود بی آنکه در حوزه فلسفه دین نظریه پردازی کنیم مباحث فقهی، اخلاقی و سایر عرصه های علوم دینی را توسعه دهیم.
رشاد گفت: همه احکام و گزاره های فقهی به خصوص در حوزه فقه نظام و اداره حکومت بدون نظریه پردازی در فلسفه دین امکان پذیر نیست و باید به این عرصه در حوزه های علمیه توجه خاص صورت گیرد.
دبیر علمی این آیین نیز گفت: پرفسور لگنهاوزن برای کسب حقیقت از استادی دانشگاه های آمریکا صرف نظر کرد و به ایران آمد و در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شد.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی، افزود: این استاد با قبول آیین اسلام به مکتب تشیع درآمد و با دعوت موسسه حکمت و فلسفه کار علمی در ایران را آغاز کرد و سپس در موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم به فعالیت های گسترده علمی در موضوعات مرتبط با فلسه دین پرداخت.
وی بیان کرد: این شخصیت در زمانی که فضای علمی ایران به مباحث مرتبط با فلسفه دین توجه جدی داشت به این حوزه علمی بسیار کمک کردند.
ساجدی ادامه داد: وی در فهم و انتقال گزاره های علمی در حوزه فلسفه دین بسیار توانمند هست و این موضوع در آثار وی به خوبی قابل مشاهده است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه نیز در این آیین گفت: گروه دین شناسی با تلاش های پرفسور لگنهاوزن در قم ایجاد شد و ایشان حکیمی هستند که علم و عمل را با هم پیوند داده اند.
حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی افزود: در حوزه الزامات اخلاقی نظریات بسیاری مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حوزه اخلاق می توان واقعیت بین الاذهانی را به عنوان یک امر قابل توجه مورد اعتنا قرار داد.
استاد برجسته مباحث فلسفه و حکمت نیز در این آیین گفت: تشکیل کلاس های فلسفه دین و کلام اسلامی از جمله مهمترین اقدامات پرفسور لگنهاوزن بود و وی برای مطرح کردن فلسفه دین و کلام جدید و آشنا کردن اساتید و دانشجویان با این مسائل بسیار تلاش کرد.
غلامرضا اعوانی بیان کرد: برای این که علوم و فنون دینی و الهی شود باید آن را با حکمت پیوند داد و بزرگان ما در گذشته برای پیوند میان علوم و فنون با حکمت، زحمات بسیاری کشید.
وی ادامه داد: اسلام حکمت را در هرجایی که باشد می پذیرد و جامعیت حکمت در اندیشه اسلامی بسیار قابل توجه است.
پرفسور محمد لگنهاوزن نیز دراین آیین گفت: وقتی به ایران آمدم بسیار مورد لطف اساتید بودم و از همه و به خصوص از آیت الله مصباح تشکر می کنم.
وی همچنین بیان کرد: در حقیقت کار فلسفه مانند جارویی است که فکرهای منحرف و کثیف را کنار بگذارد تا قلب ما توجه درست به حقیقت داشته باشد.
در این مراسم از کتابی با عنوان فیلسوف فروتن پیرامون شخصیت و تلاش های علمی پرفسور لگنهاوزن رونمایی و با اهدا لوح و هدایایی از زحمات وی تجلیل شد.
پروفسور محمد لگنهاوزن، در خانواده‌ای مسیحی کاتولیک متولد شد و در سال ۱۹۷۴ در دانشگاه ایالت نیویورک در آوبنه (مرکز اداری و دانشگاهی ایالت نیویورک) مشغول تحصیل شد.
وی برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در دانشگاه لاس پذیرفته و در سال ۱۹۷۹ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از این دانشگاه شد. لگنهاوزن 10 سال نیز در دانشگاه تگزاس‌جنوبی تدریس و در همین دوران بر اثر آشنایی با دانشجویان مسلمان به اسلام گرایش پیدا کرد.
وی به دعوت انجمن حکمت و فلسفه به ایران مسافرت کرد و به تدریس اشتغال یافت. او از سال 1993 تاکنون در دانشگاه باقرالعلوم و مؤسسه امام خمینی قم در حال تدریس است. وی همچنین سابقه تدریس در دانشگاه تربیت مدرس و مفید را نیز دارد.
7405/ 6133/

نظر شما