شناسهٔ خبر: 32358775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آبادانی رهاورد سیل در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - بارندگی های شدید و سیل آسا در روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان گرچه خسارت هایی به همراه داشت اما بعد از حدود 20 سال خشکسالی پی در پی آبادانی و سرسبزی را نوید می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا گرچه سیلاب 23 تا 25 فروردین ماه جاری در سیستان و بلوچستان با خسارت هایی همراه بود اما بارندگی های این مدت بر تن کویری خشکیده این دیار رهاوردی چون رونق تولید، طراوات و نشاط را به ارمغان آورد.
زخم کهنه خشکسالی سیستان و بلوچستان، عدم توازن در میزان آب و در نتیجه کمبود این مایه حیات، نابودی گیاهان، کاهش عمق آب های سطحی و زیر زمینی و بروز پدیده های مختلف نظیر توفان ریزگردها را سبب شد که اثرات مخرب آن به راحتی در همه بخش ها نظیر حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی قابل لمس و مشاهده بود.
در این میان بیکاری دامنگیر بسیاری از کشاورزان، روستاییان و صیادان سیستان و بلوچستان و مهاجرت برخی از آنان به شهرها و توسعه حاشیه نشینی در زاهدان و سایر شهرها شد، شماری از کشاورزان نیز که با کمترین آب استحصالی از چاهها اقدام به کشت می کردند به حدی نگران بودند که نمی دانستند آیا زمین شخم زده شان آبی خواهد دید یا خیر.
این پدیده نامبارک در سیستان و بلوچستان سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، گرمای زیاد، توفان های مداوم شن و تبخیر بیش از حد نرمال کشور شده است.
اثرات خشکسالی در سیستان و بلوچستان زمانی دردناک تر است که به دلیل کمبود کارخانه و واحدهای صنعتی زندگی بخش وسیعی از مردم این استان مرزی منطقه که به کشاورزی، دامپروری و صید و صیادی وابسته بود به سبب نبود اشتغال با مشکلات زیادی رو به رو شده بود.
چشمان مردمان خاک خورده و مصیبت زده از خشکسالی و توفان های شن و ریزگرد در این دیار کهن همواره به آسمان دوخته شده بود و دست به دعا برداشته و نماز باران می خواندند تا اینکه رحمت الهی در این منطقه نازل شد و خوشحالی و شادمانی را به ارمغان آورد و موجب تلطیف هوا و رفع آلودگی هوای این استان شد.
بارندگی گرچه شدید بود و خساراتی به همراه داشت اما چنان خوشحالی بر مردم رنجور این دیار به همراه داشت که افراد با وجود آسیب منازل و هزاران مشکل تنها خداوند متعال را برای نزول رحمتش شکر می کردند.
قابل وصف نبود شادمانی مردم رنجور سیستان که همه ساله با وزش توفان های شدید 180 روزه همراه با گرد و خاک و هجوم شن های روان ناشی از خشک شدن تالاب بین المللی هامون روزگار تیره و تاری داشتند.
حدود 20 سال از خشکی تالاب هامون می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده بود.
توفان های سهمگینی که معمولا با سرعت 80 تا 120 کیلومتر به حرکت در آمده و حجم عظیمی از ماسه و خاک را روانه شهرها و روستاها و خانه و کاشانه مردم کرده و همچون تازیانه های سوزناک بر پیکر خمیده و بی رمق سیستان فرود آورده و خانه های مردم را در زیر شن های روان مدفون کرده و راه نفس کشیدن آنان را بسته و انواع بیماریهای تنفسی و قلبی و ریوی را نصیب مردم مظلوم و محروم منطقه می کرد.

** بارندگی اخیر سبب عبور استان از بحران جدی خشکسالی شد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های اخیر در سراسر این استان سبب عبور از بحران جدی خشکسالی چندین ساله منطقه شد.
احمد علی موهبتی اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی شاهد بروز مشکلات فراوان در سیستان و بلوچستان بودیم به طوریکه علاوه بر آسیب جدی به بخش کشاورزی تامین آب آشامیدنی مردم نیز با مشکل جدی روبه رو بود.
وی افزود: شدت خشکسالی در سیستان و بلوچستان به حدی بود که از 721 منبع آبی روستایی این استان 550 منبع کاملا خشک شده بود که این امر آبرسانی سیار به بیش از هزار و 500 روستا را به همراه داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: به لطف الهی بارش های اخیر در استان اگر چه مشکلاتی را به همراه داشت اما نتایج مطلوب فراوانی را عاید مردم منطقه کرد.
وی گفت: مردم این استان به دلیل رنج های فراوان ناشی از خشکسالی های حدود 20 ساله با وجود خسارت های متحمل شده از نزول رحمت الهی بسیار خرسند هستند.
موهبتی بیان کرد: بارندگی های اخیر سبب ذخیره سازی منابع آبی خوبی در پشت سدهای سیستان و بلوچستان شد.
وی با اشاره به بارندگی های شدید در افغانستان گفت: در کشور دوست و همسایه افغانستان به دلیل بارندگی های شدید علاوه بر خسارات مالی متاسفانه افزون بر 100 نفر از شهروندان این کشور جان خود را از دست داده اند.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به بارندگی خوب افغانستان شاهد ورود سیلاب غیر قابل کنترل این کشور به منطقه سیستان هستیم به طوریکه آورد آب رودخانه هیرمند تا هزار و 200 متر مکعب در ثانیه نیز رسیده است.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به شرایط کوه های هندوکش و سرشاخه های رودخانه هیرمند در افغانستان و برف سنگین زمستانه در این کشور این بارندگی ها به ذوب شدن برف ها، گرم شدن هوا و ادامه جریان آب کمک خواهد کرد.
موهبتی تصریح کرد: احتمالا در روزهای آینده تحت تاثیر این پدیده در منطقه سیستان مشکلات جدی به وجود آید.

** بارندگی سیستان و بلوچستان حدود 427 درصد رشد داشت
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های سال آبی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 427 درصد رشد داشته است.
عبدالرحمن شهنوازی اظهار داشت: 106 میلی متر باران در سال آبی جدید(مهر پارسال تا کنون) در سیستان و بلوچستان باران باریده که نسبت به مدت مشابه با 20 میلی متر بارندگی رشد 427 درصدی را نشان می دهد.
وی بیان کرد: براثر بارندگی های شدید 23 تا 25 فروردین در سراسر سیستان و بلوچستان رودخانه های محلی طغیان، برخی راههای ارتباطی بسته و منازل شماری از مردم جنوب این استان دچار آبگرفتگی شدند.
شهنوازی افزود: براثر بارندگی های اخیر 60 میلیون متر مکعب روان آب در سدهای مخزنی سیستان و بلوچستان ذخیره سازی شد به طوریکه طبق آمار حدود 54 درصد حجم مخازن سدهای این استان آبگیری شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارش های این مدت به دلیل سیل آسا بودن به منازل مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد کرده است.
وی ادامه داد: براثر بارندگی های اخیر حدود 30 درصد تالاب جازموریان در حوزه این استان و بخشی هایی از تالاب بین المللی هامون در شمال این استان آبگیری شده است.
شهنوازی افزود: همچنین در بارندگی های اخیر براثر طغیان حدود 45 رودخانه محلی، 14 مسیر در سیستان و بلوچستان بسته شده بود که بخش قابل توجه ای از این مسیر ها با تلاش راهداران و فروکش کردن آب بازگشایی شده است.
وی ادامه داد: همچنان چهار مسیر جلگه به چاه اسحاق، چاهان - زرآباد، فنوج - رمشک و جلگه - ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان بسته است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین براثر بارندگی به نسبت خوب در حوزه آبریز هیرمند در افغانستان شاهد ورود سیلاب غیرقابل کنترل این کشور به منطقه سیستان هستیم که در این زمینه تمام تمهیدات لازم برای استفاده بهینه از این سیلاب اندیشیده شده است.
وی تاکید کرد: بارندگی های اخیر در سیستان و بلوچستان علاوه بر خوشحالی مردم دچار خشکسالی های 20 ساله، خسارت هایی را در بخش های امور زیربنایی، کشاورزی، مخابرات و غیره به همراه داشت که در این زمینه تیم های برآورد خسارت در مناطق مستقر در حال بررسی وضعیت هستند.

**2087 سیل زده سیستان و بلوچستان اسکان داده شدند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای هلال احمر 2 هزار و 87 نفر سیل زده شهرستان های مهرستان، کنارک، دلگان، چابهار و ایرانشهر را اسکان دادند.
رسول راشکی اظهار داشت: براثر بارندگی های شدید 23 تا 25 فروردین مشکلات فراوان برای مردم به وجود آمد به طوری که 155 روستای 14 شهرستان این استان گرفتار سیلاب شدند.
وی افزود: نیروهای امدادی هلال احمر با آماده باش کامل در زمان بروز بارندگی و سیلاب امداد رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار دادند به طوریکه در این مدت 382 تخته چادر بین آسیب دیدگان توزیع شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هزار و 46 تخته پتو، 473 تخته موکت، 2هزار و 188 کیلوگرم نایلون، و مقادیر قابل توجه ای برنج و حبوبات، آب معدنی، کنسروجات و نان را از دیگر اقدامات نیروهای هلال احمر به سیل زدگان استان برشمرد.
راشکی گفت: نیروهای امدادی هلال احمر در این مدت به سه هزار و 491 نفر آسیب دیده امداد رسانی کردند.
جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیشترین خسارت وارده این مدت در شهرستان ایرانشهر با 40 روستا گزارش شده است، افزود: 168 تیم در این حوادث به آسیب دیدگان امدادرسانی کردند.
وی رها سازی 25 دستگاه خودرو گرفتار در سیلاب زابل را از دیگر اقدامات این نهاد ذکر کرد.
راشکی افزود: با توجه به شدت بارندگی و طغیان رودخانه های محلی خدمات رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.
به گفته رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر شدت و گستره مکانی فعالیت سامانه بارشی در استان گسترش یافت به طوریکه در این مدت از 150 ایستگاه هواشناسی استان بارندگی گزارش شد.
علی ملاشاهی افزود: بیشترین بارندگی این مدت سیستان و بلوچستان با 84 میلی متر در هیچان نیکشهر گزارش شد.
سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط جغرافیایی و وسعت زیاد در برخی مواقع همزمان چندین پدیده از جمله توفان، خشکسالی، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کرده است.
7316 **6081

نظر شما